Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests

Ford S-Max 2.0 SCTi Powershift

Beter dan vliegen

28
Ford S-Max 2.0 SCTi Powershift
  • Luc Vranken
  • Eerste rijtest
20 april 2010 om 17:03
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 08 2010
AutoWeek 08 2010

Je leest het in AutoWeek 08 2010

Naast uiterlijke verfrissingen geeft Ford de ruimtereuzen S-Max en Galaxy nog iets veel belangrijkers mee: een potente downsize-benzinemotor mét standaard gretige automaat. Helemaal 2010 dus. Waardoor we de auto hoger hebben zitten als het Oost-Europese chartervliegtuig dat ons naar de presentatie toe brengt..

Ford liep toch een beetje achter de feiten aan qua motortechniek. Met de nieuwe zogenaamde EcoBoost-motor van 2-liter inhoud, met directe injectie, turbo en variabele kleppentiming pér nokkenas, is de fabrikant uit Keulen weer helemaal bij de tijd. Zeker omdat ze achter deze nieuwe, (én zuinigere volgens Ford) motor standaard een 6-traps automaat monteren. En niet zo maar één, nee, eentje met dubbele koppeling, de zogenaamde Powershift. Dan ben je dus in één keer klaar.

Lekker vinnig

Zo blijkt. In de heuvels van Jerez, Zuid-Spanje, geven we de nieuwe S-Max 2.0 SCTi lekker van Jetje. Hij pakt het gretig op., Het lijkt erop dat VW's DSG iets sneller schakelt, maar dit is vergeleken met de vroegere automaat in S-Max (en Mondeo) een enorme stap vooruit. Ook de nieuwe motor (Mondeo krijgt hem ook) van 203 pk heeft er altijd zin in, sowieso vanaf zo'n 1500 toeren. En die Powershift sluit netjes aan op de krachtontplooiing van de motor. Zodat de gang er altijd in blijft. Een heerlijke aandrijflijn, uitnodigend ook, dus we zijn benieuwd of hij zijn 'zuinige' belofte ook inlost. Voor alle duidelijkheid: deze motor-bak vervangt zowel de 2.3 automaat als de 2.5 Turbo die voorheen in de S-Max werd gelepeld. Wat de combinatie sowieso waarmaakt: het ding is stil. En stille aandrijflijn doet soms banden- en windlawaai extra opvallen maar ook dat is niet aan de orde bij deze facelift. Goed gedaan.

Verstandige broer

Naast de S-Max is ook de Galaxy opgefrist (beide MPV's staan op Mondeo Wagon ondergrond). Die Galaxy is de nóg ruimere, statige van de 2. De S-Max wordt neergezet als de dynamische ruimte-Ford. Qua uiterlijk klopt dat sowieso. Een scherpere voor- en achterkant en een lager koetswerk maken de S-Max tot de mooie, vlotte jongen. De auto is ook uitnodigender. Dat heeft Ford goed gedaan, die differentiatie. Het heeft ze het marktleiderschap opgeleverd in een segment waar vroeger Renault en Chrysler de dienst uitmaakten.
Maar hoe dynamisch-Ford is die S-Max nu helemaal met 4,8 meter lengte en 1700 kilo op de weegschaal? Wel, net zo dynamisch als-ie was. Nauwelijks minder agiel dan de Mondeo Wagon maar je ontkomt er niet aan dat de auto toch iets meer onderstuurt en overhelt. Evengoed is het een prachtige reiswagen met beduidend beter zitmeubilair dan in de Sloveense charter vorige week.
Minpunten zijn er ook. Het dashboard blijft , net als in de Mondeo, een soort kermis. Heel veel knopjes, heel veel icoontjes en dat doet dan ook een beetje afbreuk aan de algehele ergonomie van de auto. De pookknop van de automaat bijvoorbeeld; dat kan sneller en soepeler. De bediening van de auto en de handelbaarheid kan nog even wat voor de hand liggender. En hou ook rekening met zijn 4,8 meter lang en 1,9 meter breed. Een S-Max prak je niet zo maar in een gaatje, de draaicirkel is serieus. Daar krijg je dan wel veel ruimte op de achterbank voor terug en een enorme bagageruimte. Een tweede achterbank, die de S-Max tot zevenzitter maakt, is een optie.

Road-movie materiaal

Toch is de S-Max geweldig basismateriaal voor een roadmovie. Want naast de goeie aandrijflijn biedt de Ford ook nog eens een goed onderstel, stevig en comfortabel. , waarmee het naar genoegen kilometers vreten is. Dus voor ongeveerd 42.500 (we hebben alleen nog richtprijzen) heb je een bijzonder mooi pakketje aan automobiel onder je achterste als je een fullsize MPV zoekt. Eind april, begin mei is de produktie op stoom om ook de Nederlandse dealers te bevoorraden.

Video

Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen

  • Houd me op de hoogte over de Ford S-MAX
Ford Ford S-MAX

Uitgelicht aanbod

    Ford S-MAX 1.6 EcoBoost 161-Pk Titanium

    Ford S-MAX 1.6 EcoBoost 161-Pk Titanium

    • 2011
    • 79.908 km

    € 14.950

    Ford S-MAX 2.3-16V Automaat|Navi|Xenon

    Ford S-MAX 2.3-16V Automaat|Navi|Xenon

    • 2008
    • 124.099 km

    € 9.450

    Ford S-MAX 1.6 EcoBoost Titanium 7pers.

    Ford S-MAX 1.6 EcoBoost Titanium 7pers.

    • 2011
    • 186.119 km

    € 9.400

Meer Ford S-MAX occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Officieel: Ford S-Max

    39
    • 17 januari 2020

Lezersreacties (28) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Ford S-MAX specificaties
  • Ford S-MAX occasions
  • Ford S-MAX video's
Advies en informatie
  • Ford S-MAX tests
  • Ford S-MAX gebruikersreviews
  • Ford S-MAX index
PREMIUM
Ford Fiesta - Renault Clio - Volkswagen Polo - Triotest

Ford Fiesta - Renault Clio - Volkswagen Polo - Triotest

De Ford Fiesta is misschien wel de leukst rijdende auto van zijn segment, maar de concurrentie...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Ford S-MAX (2019)

    Ford S-MAX (2019)

    1
    • 1 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Ford S-MAX (2022)

    Ford S-MAX (2022)

    2
    • 1 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Ford S-MAX 2.5 20v Turbo Titanium (2007)

    Ford S-MAX 2.5 20v Turbo Titanium (2007)

    1
    • 9 april 2022
  • Gebruikersreview
    Ford S-MAX 2.5 20v Turbo Titanium (2006)

    Ford S-MAX 2.5 20v Turbo Titanium (2006)

    2
    • 17 mei 2021
  • Gebruikersreview
    Ford S-MAX 2.0 EcoBoost 240pk S-Edition (2012)

    Ford S-MAX 2.0 EcoBoost 240pk S-Edition...

    5
    • 9 september 2020
  • Gebruikersreview
    Ford S-MAX 2.0 TDCi 150pk Titanium (2017)

    Ford S-MAX 2.0 TDCi 150pk Titanium (2017)

    4
    • 2 september 2020
  • Gebruikersreview
    Ford S-MAX 2.5 20v Turbo Titanium (2006)

    Ford S-MAX 2.5 20v Turbo Titanium (2006)

    9
    • 26 juli 2020
meer reviews
Rij-impressie Ford S-Max 2.2 TDCi

Rij-impressie Ford S-Max 2.2 TDCi

62

De nieuwe 200 PK dieselmotor maakt de Ford S-Max een heerlijk bestuurbare fullsize MPV die...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Ford S-Max 2.3-16V – 2007 – 321.910 km - Klokje Rond

    Ford S-Max 2.3-16V – 2007 – 321.910 km...

    • 28 maart 2022
  • Nieuws
    Ford S-Max en Galaxy als Hybrid

    Ford S-Max en Galaxy als Hybrid

    16
    • 9 februari 2021
  • Nieuws
    Dit zijn de nieuwe youngtimers van 2021: Gezinsauto's

    Dit zijn de nieuwe youngtimers van 2021:...

    44
    • 14 november 2020
  • Nieuws
    Ford Galaxy en S-Max ook als Hybrid

    Ford Galaxy en S-Max ook als Hybrid

    21
    • 17 januari 2020
  • Ford S-Max 2.0 TDCI - 2006 - 495.4XX km - Klokje Rond

    Ford S-Max 2.0 TDCI - 2006 - 495.4XX km...

    • 15 oktober 2019
  • Nieuws
    Ford punt S-Max en Galaxy bij

    Ford punt S-Max en Galaxy bij

    20
    • 8 oktober 2019
  • Nieuws
    Ford roept auto's terug in Europa

    Ford roept auto's terug in Europa

    13
    • 25 september 2019
Merk
Merk
  • Nieuws
    Ford Mustang Mach-E tot €4.000 duurder

    Ford Mustang Mach-E tot €4.000 duurder

    71
    • 25 mei 2022
  • Nieuws
    Ford test met automatische snelheidsvermindering

    Ford test met automatische snelheidsvermindering

    113
    • 24 mei 2022
  • Nieuws
    Ford Probe (1994) - Liefhebber Gezocht

    Ford Probe (1994) - Liefhebber Gezocht

    34
    • 20 mei 2022
  • Nieuws
    Ford Ranger Raptor: sportieve topversie vanaf net geen 55 mille

    Ford Ranger Raptor: sportieve topversie...

    15
    • 18 mei 2022
  • Ford Crown Victoria P71 Police Interceptor (2006) - Blits Bezit

    Ford Crown Victoria P71 Police Interceptor...

    23
    • 17 mei 2022
  • Nieuws
    Ford en Volvo roepen EU op tot ban op brandstofmotor per 2035

    Ford en Volvo roepen EU op tot ban op brandstofmotor...

    160
    • 17 mei 2022
  • Nieuws
    Zo ziet Fords elektrische toekomst eruit - Vooruitblik

    Zo ziet Fords elektrische toekomst eruit...

    58
    • 15 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden