Ford Mondeo ST220
Er zit méér in de Mondeo
- Arno Böckling
- Eerste rijtest
Bij Ford hadden ze al snel in de gaten dat er méér in de nieuwe Mondeo zat. 'Vanaf het moment van z'n introductie is de nieuwe Ford Mondeo geroemd om z'n uitstekende rij-eigenschappen', zegt Jürgen Gagstatter, hoofdingenieur van het ST220 programma. 'Al vroeg tijdens de ontwikkeling werd duidelijk dat het prachtige nieuwe chassis meer mogelijkheden bood dan er met de motoren die voor de Mondeo gepland waren, uit zou worden gehaald. Daardoor begonnen we serieus aan een echt krachtige versie te denken. En die is er dus gekomen in de vorm van de ST220; een opwindend nieuw vlaggenschip.'
We hebben achter het stuur plaatsgenomen in de lederen Recaro sportstoel en zien rechts naast ons net zo'n exemplaar. De voorstoelen in de Mondeo ST220 zijn niet zo uitgesproken sportief gemodelleerd als die van de Focus ST170, maar ze zorgen voor een heel stevige zit en prima steun opzij. Het dashboard vóór ons valt een beetje tegen. Het ziet er eigenlijk nogal gewoon uit; met de instrumenten onder een simpel koepeltje. 'Sportieve' klokjes voor oliedruk en olietemperatuur zijn er ook niet te vinden. Maar de twee grote en twee kleine klokken zijn wel uitgevoerd in metaalkleur en ook op andere plaatsen in het interieur vinden we metaalkleurige accenten.
Sportieve ronk
We starten de motor; een 2967 cc V6 van Amerikaanse origine. Dezelfde krachtbron komen we ook tegen in de Ford Taurus. De 3,0 liter met 24 kleppen en voor elke cilinderrij twee nokkenassen draait stil en rustig. Dat mag je verwachten van een V6, maar Ford heeft gezorgd voor een extra verfijnde loop. Het gewicht van de onderdelen van de motor wordt bijzonder nauwkeurig bepaald en elke machine krijgt zuigers en drijfstangen die precies even zwaar zijn. Soepel komt de Mondeo ST220 in beweging en we glijden door stadsstraten en binnenwegen richting snelweg. Daar kunnen we na het passeren van een tolpoortje de wagen echt even de sporen geven. Hij reageert enthousiast. De V6 klimt zo vlot in de toeren dat we door het ingrijpen van de toerenbegrenzer verrast worden. Maar er zit dan ook een behoorlijke hoeveelheid power in het vooronder. Levert de V6 in z'n gewone doen 177 pk/130 kW, in de ST220 komt hij aan 226 pk/166 kW en, misschien nog wel belangrijker, een koppel van 280 newtonmeter. Hoe de technici erin slaagden de V6 z'n hogere vermogen te laten leveren? Onder andere door het inlaatsysteem zo te verbeteren dat de lucht met minder weerstand kan worden aangezogen. Ook zit er minder weerstand in het roestvrij stalen uitlaatsysteem met dubbele pijpen, dat bovendien voor een beschaafde sportronk zorgt. Die ronk hoor je als het gas op de plank gaat en de motor snel en soepel op die aansporing reageert door alles uit de kast te halen. Maar niet alleen een 'hint met de voorhamer' wordt door de ST220 goed begrepen. Ook op een klein beetje gas erbij reageert hij alert.
Snelheid én comfort
We gaan door de versnellingen. De pook van de vijfbak laat zich soepel verzetten. Daar hebben de technici speciaal aandacht aan besteed, want uitgangspunt was dat de Mondeo ST220 niet alleen een sportieve maar ook een comfortabele auto moest zijn. De versnellingsbakverhoudingen werden zo gekozen dat je in elke gang vlot vooruit komt. De lagere versnellingen zorgen ervoor dat je in de stad pittig kunt rijden en op de snelweg blijkt er ook nog genoeg leven in de vijf te zitten. Het hoge koppel van de 3,0 liter V6 spreekt daarbij natuurlijk een stevig woordje mee, want dat laat de motor makkelijk oppakken vanuit lage toeren. En dan is er het dubbele vliegwiel. Het zorgt niet voor prestaties maar wel voor comfort, doordat het tegengaat dat trillingen van de motor op de transmissie worden overgebracht.
Snelle reiswagen
Comfort; het woord is al een paar keer gevallen. De Mondeo ST220 is met z'n top van 243 km/h en z'n acceleratie 0-100 in 7,1 seconden beslist een snelle auto – sneller dan de Focus ST170 – maar scheurijzerachtige trekjes heeft hij niet. Ford heeft hem eerder het karakter van een snelle reiswagen dan dat van een 'rijdersauto' gegeven. De wielophanging werd voor de snelste en krachtigste versie van Fords middenklasser wel 15 mm verlaagd, maar dat mocht geen Spartaanse vering en demping opleveren. Natuurlijk heeft het onderstel een stevige afstemming, maar tegelijk kan dat oneffenheden goed verwerken en laat het de ST220 strak en gladjes over slecht wegdek gaan. Bij een auto met, hoe dan ook, een sportieve inslag – ST staat immers voor 'Sport Technologies' verwacht je een precieze besturing. Die had de Mondeo al en er veranderde in principe niets aan. Hij werkt dus ook niet zwaarder. Alleen is hij zo aangepast dat hij sneller reageert. En dat komt weer goed uit als in de route – zoals bij onze testrit – een flink traject met uiterst bochtige bergweggetjes is opgenomen. De remmen? Krachtig genoeg om de ST220 vanaf 100 km/h in 37 meter tot stilstand te brengen.
De sportieve en comfortabele ST 220 is nu te bestellen. Je kunt hem krijgen in elke carrosserievariant waarin ook de 'gewone' Mondeo's leverbaar zijn; vierdeurs sedan, vijfdeurs hatchback en wagon.