Ford Mondeo - Mazda 6 - Opel Insignia - Renault Talisman - Skoda Superb - Volkswagen Passat - Test

De middenklasse voorbij?

AW 29
AutoWeek 29 2017
AutoWeek 29 2017

Je leest het in AutoWeek 29 2017

De nieuwe Insignia is gegroeid en daarmee niet alleen een stuk forser dan z'n voorganger, maar ook dan z'n belangrijkste concurrenten. Maar weet Opel met deze auto ook het gat naar het premiumsegment te dichten en de middenklasse te ontstijgen?

Grote Opels waren jarenlang een belangrijk onderdeel van de Nederlandse automarkt. Maar toen de Insignia in 2008 de Vectra verving, benadrukte Opel dat de auto eveneens als vervanger diende van de Signum, zodat de Opels uit het E-segment ophielden te bestaan. Nu probeerden de Duitsers de Insignia als premium model in de markt te zetten, maar dat was duidelijk een brug te ver. Met deze tweede generatie steken ze het iets anders in. De auto is inmiddels 4,90 meter lang, met een wielbasis die er 92 mm op is vooruitgegaan. Een lel van een auto dus, die Opel zelfs het 'beste alternatief' voor premium noemt. En daarmee mikken de Duitsers niet alleen op het D-segment, maar hopen ze dat ook mensen die een basisuitvoering van een premium E-segmenter overwegen, zoals een Audi A6, inzien dat ze voor hetzelfde geld een afgeladen Insignia kunnen krijgen die net zo groot is.

Qua looks ging de auto er in elk geval op vooruit. Zijn voorganger had iets te veel Amerikaanse lijnen (die auto is namelijk ook als Buick verkocht), de nieuwe oogt strakker en stoerder. Zeker in OPCtrim, zoals onze demo, is het een mooie kar om te zien. We hebben er eentje met de nieuwe 1,5-liter turbomotor, die de oude 1.4 vervangt. Die motor is er met 150 en 165 pk, de auto op de foto's heeft 165 pk. Een sedan is er niet, je kunt kiezen tussen een hatchback en een stationwagen. Wij zetten de vijfdeurs vandaag af tegen enkele sedans én een andere hatchback. Om met de motor te beginnen: de 1.5 is een forse stap vooruit ten opzichte van de 1.4 die hij opvolgt. Die motor was lui en had een irritant korte powerband. De nieuwe motor doet het op die aspecten veel beter. Hij heeft bovenin een fijne reserve en levert al vroeg genoeg zijn koppel om soepel met het verkeer te kunnen meekomen. Toch blijkt pas naast de sublieme TSI's van twee aanwezige concurrenten hoe goed die motoren zijn. Hun niveau haalt deze Opel-motor nog steeds niet.

De cockpit is netjes, waarbij Opel heeft geprobeerd de knoppenzee van zijn voorganger wat terug te dringen. Dat is goed gelukt, waardoor de ergonomie prima op orde is. Het multimediasysteem zit prettig onder handbereik en werkt uitstekend, al zou het soms een tikje sneller mogen reageren. De anatomisch gevormde stoelen zijn een extra en zitten erg aangenaam, hoewel een lang redactielid daar anders over denkt: hij kwam met de stoelverlenger in de knel. Goed uitproberen bij de dealer, dus! De beenruimte op de achterbank is dankzij de gegroeide wielbasis meer dan uitstekend. Daar komt bij dat de achterbank zelf prettig zit; hij is minder vlak dan die in bijvoorbeeld de Skoda.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Praat verder op het forum