Ford Fusion/Mondeo (2012) - Test
Fords wereldklasse
- Jürgen Zöllter
- Eerste rijtest
Ford heeft het roer stevig omgegooid met de Mondeo. Deelde het vorige model zijn bodemplaat alleen met de Mazda 6, de komende editie staat op een nieuw ontwikkeld platform, waarop op termijn alle Fords in de middenklasse, waar ook ter wereld ze op de markt komen, gebouwd zullen worden. Dus niet alleen de hatchback en de Wagon, maar ook de toekomstige Galaxy en S-Max. In tegenstelling tot de allereerste Mondeo, die in 1993 wereldwijd in verschillende gdaanten maar met dezelfde naam werd gelanceerd, is de nieuwe een échte wereldauto, waarmee Ford de aanval opent in het drukke D-segment.
Met zijn sportief glooiende dakpartij en dynamische looks heeft de Mondeo alle stijlkenmerken van een vierdeurs coupé, maar gelukkig bespaart Ford ons de marketingpraat over die carrosserievorm – in tegenstelling tot de concurrentie. De Mondeo wordt gewoon gepresenteerd als een limousine die dankzij fraaie motortechnologie en een als vanouds rijke standaarduitrusting zonder meer tot de premiumklasse mag worden gerekend.
We maken kennis met de verse middenklasser in Hermosillo, New Mexico. Daar is de Ford Fusion, zoals hij daar heet, immers al sinds juli in productie. Hij is iets compacter geworden (Ford maakte de auto 22 mm langer, 33 mm lager en 22 mm smaller), maar de wielbasis bleef met 2850 mm gelijk aan die van het vorige model. Het interieur is er daardoor niet ruimer op geworden; geen probleem, want voorin heb je nog steeds prima de ruimte en door de iets lagere zitpositie is het ook achterin ondanks de sterker aflopende daklijn redelijk uit te houden. De bagageruimte is wel iets gekrompen; in de sedan past 453 liter, 14 liter minder dan voorheen. Nog steeds fors, maar wie het te weinig vindt, kan maar beter wachten op de liftback of de Wagon, die net als de sedan medio volgend jaar op de markt komen.
Driecilinder
Ford noemt de nieuwe Mondeo 'de meest verfijnde auto' die het merk ooit in Europa op de markt heeft gebracht. Daar valt in onze testauto niet meteen veel van te merken. De Amerikaanse GTDI-versie heeft een nieuwe, direct ingespoten 2,0 liter viercilinder turbomotor onder de motorkap die 240 pk sterk is en een respectabele 366 Nm aan koppel naar de voorwielen stuurt. Die aandrijfkrachten voel je in krappe bochten dan ook meteen in de (nieuw ontwikkelde) elektrische stuurbekrachtiging. Bovendien heeft de viercilinder weinig puf bij voluit acceleren, dankzij een putdiep turbogat dat vooral de eerste meters nogal amechtig laat verlopen. De conventionele zestraps automaat zorgt weliswaar voor een zijdezachte overgang tussen de verzetten, maar eveneens voor een fors verbruik. Tijdens onze ritten rond het 1500 meter boven zeeniveau gelegen Mexico City joeg de Mondeo er 9,8 l/100 km. door.
Bij ons wordt de Mondeo leverbaar met de bekende 1.6 en 2.0 diesels. Naast de 1,6- en 2,0-liter EcoBoost-benzinemotoren komt er een nieuw ontwikkelde 1,6-liter turbomotor met 160 pk. Opmerkelijk is dat Ford zijn nieuwe, minstens 1510 kilo zware vlaggenschip straks ook levert met de piepkleine 1,0 liter driecilinder die we kennen uit de Focus. Goed voor 125 pk, 170 Nm en een CO2-uitstoot van 125 g/km – de beste waarde in zijn segment. Een geduchte concurrent dus voor aartsrivaal Passat met zijn 1.4 TSI Bluemotion. Meer groene technologie komt in de vorm van een hybride-versie, die een combi krijgt van een 1,6 liter benzinemotor en een elektromotor, samen goed voor 200 pk. Met deze variant moet tot 70 km/h puur elektrisch rijden mogelijk worden, terwijl teruggewonnen energie wordt opgeslagen in lithium-ion batterijen. Naar verluidt komt er ook nog een vierwielaangedreven Mondeo-versie, voorzien van een conventionele aandrijving.
Kinderziekten
Voor welk basisbedrag Ford de Mondeo in de Nederlandse prijslijsten gaat zetten is nog onbekend, evenmin als de standaarduitrusting . Zeker is dat de optieboekjes veel lekkers zullen bevatten. Ford levert bijvoorbeeld een volautomatisch inparkeersysteem (Advanced Active Park Assist), een dodehoekassistent, een Lane Keeping System, dat de auto met behulp van camera's op koers houdt en adaptieve cruise control. Het nieuwe infotainmentsysteem Sync-My Touch belooft knoppenfetisjisten te beroven van hun hobby; het systeem maakt het mogelijk om met spraakopdrachten de navigatie, mobiele telefoons, het mediasysteem en een aantal voertuigsystemen te bedienen. Tijdens onze testritten bleek het systeem niet helemaal uitontwikkeld; na talloze misverstanden met de vriendelijke damesstem uit het dashboard hielden we wanhopig onze mond en kozen we ervoor het het systeem te bedienen via de touchscreenbesturing. Daar mag Ford dus nog even goed naar kijken voordat het de Mondeo naar Europa brengt. Zo'n schoonheidsfoutje nekt een auto als deze maar al te snel – in dit marktsegment vol veeleisende zakenrijders kunnen kinderziekten al snel uitgroeien tot chronische aandoeningen. Alle Aston Martinachtige designelementen ten spijt.
Had je deze auto's al gezien?

Ford Mondeo Wagon 2.0 IVCT HEV Titanium | Trekhaak | Panoramadak | Winterpakket | Cruise Control Adaptief | Keyless Go | Parkeercamera | Dodehoekdetectie | |
- 2021
- 66.816 km

Ford Mondeo Wagon 1.6 EcoBoost Titanium -CLIMA-CRUISECONTROL-ISOFIX-NAVI-BLUETOOTH-DEALER ONDERHOUDEN!-ORIGINEEL NEDERLANDS!
- 2011
- 140.034 km

Ford Mondeo Wagon 2.0-16V Titanium Clima Bj:2010 NAP!
- 2010
- 201.918 km
Lees ook
Vijf betrouwbare stationwagons voor nog geen vijf mille
SUV of stationwagon: occasionprijzen Ford Kuga en Mondeo Wagon vergeleken
Ford Mondeo ST200: toen een middenklasser nog stoer mocht zijn - In het Wild
Ford Mondeo Sport: vaarwel Evos
Praktijkervaring Ford Mondeo: zo goed beviel laatste ‘wereldauto’
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (46) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.