AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Ford Kuga 2.0 TDCi AWD Titanium (2008)
Voorhoedespeler
12
Jarenlang hadden de Azianten het segment van de middelgrote SUV's voor zich alleen. Inmiddels is de Europese concurrentie echter uit haar slaap gewekt en verschijnt de ene na de andere SUV. Ook Ford wil in dit segment een rol gaan spelen en zet z'n voet tussen de deur met de Kuga.
De Kuga heeft een onvervalst Ford-gezicht, want vooral de neus is helemaal in lijn met de vorige Ford-modellen. Flink uitgeklopte wielkasten, gevuld door dikke wielen en een hoge, naar achteren toe sterk oplopende taillelijn geven hem een stoer, onverschrokken voorkomen. Voor en achter heeft de Kuga aluminium beschermplaten, die suggereren dat de Ford niet voor een kleintje vervaard is. Maar laat u niet misleiden: de Kuga heeft weliswaar vierwielaandrijving, maar veel meer dan een rul bospad en een modderpoel slecht hij niet. Ford leverde de Kuga aanvankelijk als vierwielaandrijver, maar inmiddels staat er ook een voorwielaangedreven versie in het programma. De Kuga kent twee uitrustingsniveau's, de Trend en de Titanium. Wij beschikten over de meest luxe variant, die onder meer is voorzien van lichtmetaal, automatisch inschakelend dimlicht, regensensor, boordcomputer, cruisecontrol én airco.
Qua motorisering valt er niet veel te kiezen. Onder de motorkap vinden we een 136 pk sterke tweeliter dieselmotor. Auto's als de Kuga worden vooral zakelijk gebruikt, en dus zal de vraag naar een dieselgestookte die naar een benzineversie met gemak overtreffen. Inmiddels is de van Volvo afkomstige 2,5-liter vijfcilinder turbobenzinemotor met 200 pk ook beschikbaar.
Keurige prestaties
Dat we het om te beginnen met de TDCi-motor moeten stellen, is geen straf. De krachtbron weet de Kuga aan keurige prestaties te helpen, al maakt hij van de auto geen sprinter. Dankzij de relatieve rust waarin de motor z'n arbeid verricht, lijkt hij weinig moeite te hebben met de stoere Ford. De cijfers vallen toch een beetje tegen, want de spurt van 0 tot 100 km/h neemt 11,6 seconden in beslag. Een enthousiaste schakelhand is vereist in de Kuga, want de bandbreedte waarbinnen de motor z'n spierballen volledig spant, is maar klein.
De rijeigenschappen zijn boven elke twijfel verheven. Ford heeft een naam hoog te houden op dit gebied en de Kuga houdt moeiteloos de traditie in ere. Je voelt nauwelijks dat je in een SUV rijdt. De besturing werkt met grote precisie en laat de Kuga lichtvoetig en wendbaar aanvoelen. In bochten blijft hij lang neutraal reageren en merk je niets van de vierwielaandrijving. Overhelneigingen blijven keurig binnen de perken, terwijl het onderstel niet plankhard is, maar zelfs tamelijk comfortabel.
In de Kuga viert de functionaliteit hoogtij. De achterruit - inclusief het omliggende plaatwerk - kan apart worden geopend. Hierdoor hoef je niet voor elk wissewasje de gehele achterklep open te doen. Ook handig is het afdekscherm dat zich onmiddelijk oprolt na een korte tik tegen het uiteinde ervan.
De stoelen zijn voor een Ford vrij zacht, maar geven voldoende steun en zijn over een grote afstand in hoogste verstelbaar. Ook achterin zit je prettig en ervaar je voldoende ruimte. Het interieur oogt nuchter en zakelijk. Dankzij metaalaccenten doet het fris en hightech aan. De startknop zit centraal tussen de ventilatierooster en onder de knop voor de alarmverlichting. Wie de Kuga niet kent, zoekt zich in eerste instantie het ongans naar de power-knop.
Signalement
Merk | Ford |
---|---|
Model | Kuga 2.0 TDCi 136pk AWD Titanium |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 41.324 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.997 cc |
Maximaal vermogen | 100 kW / 136 pk bij 4.000 tpm |
Maximaal koppel | 320 Nm bij 2.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 58 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.443 mm / 1.842 mm / 1.677 mm |
Wielbasis | 2.690 mm |
Massa leeg | 1.513 kg |
Laadvermogen | 617 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 2.100 kg / 750 kg |
Banden | 235/55R17Prijzen |
Topsnelheid | 180 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 11,6 s (fabrieksopgave: 10,7 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 3,8 s / 5,1 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 8,5 s / 10,6 s |
Brandstofverbruik | 6,4 l/100km |
CO2-uitstoot | 169 g/km |
PRIVATE LEASE Ford Kuga
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (12) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.