AutoWeek 15 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische rijden
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease vergelijker
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 15 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Autotests
32

Full-size Ford

Ford Galaxy

  • Cornelis Kit
  • Eerste rijtest
8 augustus 2015 om 12:58
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 28 2015
AutoWeek 28 2015

Dit artikel is verschenen in AutoWeek 28 2015

Met de jongste Espace is Renault een andere richting ingeslagen, Ford blijft met de nieuwe Galaxy echter gewoon verder gaan op de vertrouwde koers. Kan de grote Ford het segment van de full-size mpv's voor uitsterven behoeden?

De full-size mpv lijkt een uitstervende soort, naast Volkswagen met de Sharan (en dochter Seat met de Alhambra) en Renault (al kun je discussiëren over waar je de Espace wilt indelen) is Ford met de Galaxy één van de laatste der Mohikanen. Vrijwel alle fabrikanten die er pak 'm beet tien jaar geleden één in het programma hadden hebben de grote zevenzitter van de markt gehaald. Niet onbegrijpelijk, het is een moeilijke markt. De serieuze mpv wordt aan de onderkant bedreigd door de goedkopere midi-mpv en aan de bovenkant door de grote suv's, want laten we wel wezen: de Q7's en XC90's zijn niets anders dan zevenzitters met grote wielen. Het weerhoudt Ford er echter niet van om met een compleet nieuwe Galaxy te komen. Is dit de auto die de grote mpv's voor uitsterven kan behoeden?

Mondeo-basis

Naast de B-Max, C-Max en S-Max is de Galaxy de afronding naar boven van Fords Europese mpv-familie. En Ford blijft in het concept geloven, getuige de nieuwe Galaxy. Deze alweer derde generatie deelt net als de nieuwe S-Max z'n platformtechniek met de nieuwe Mondeo. Qua uiterlijk borduurt Ford voor de nieuweling verder op de designtaal die al bij generatie twee is ingezet, de gelijkenis is groot. Voordeel hiervan is dat dat een gunstige invloed op de inruilwaarde en dus ook de leaseprijs kan hebben.

Het dashboard is praktisch gelijk aan dat van de S-Max en dat betekent dat het overzichtelijk is ingericht, maar ook dat (met name voor de middenconsole) vrij hard en goedkoop ogend plastic is gebruikt. Bij een auto van dit kaliber hadden we het net even mooier verwacht. Wellicht dat we daarvoor moeten wachten op een luxere Vignale-versie.

Slimme sleutel

De grote innovatie zit in nieuwe functies zoals camera's in de voorbumper die 180 graden om de neus van de auto kunnen kijken, cruise control die de snelheid aanpast op basis van verkeersbordinformatie, multicontourstoelen met massagefunctie én de sleutel die je als ouder zo kunt programmeren dat de kinderen niet boven een vooraf ingestelde snelheid kunnen komen, ze de assistentie- en veiligheidssystemen niet kunnen uitschakelen en dat de audio-installatie het niet doet wanneer er geen veiligheidsgordels gedragen worden. Waar het bij deze auto natuurlijk om draait is de ruimte en de zitplaatsen. Waar bij de midi-mpv's de derde zitrij doorgaans niet echt serieus te nemen valt is dat bij de Galaxy beduidend anders. De hoofdruimte is in orde en zeker wanneer de tweede zitrij niet helemaal in z'n achterste stand staat kan de gemiddelde volwassene het er best even uithouden. Dat dit ook geldt wanneer je op rij twee zit, moge voor zich spreken.

Wanneer alle stoelen omhoog staan blijft er achter de derde zitrij nog 300 liter bagageruimte over, prima voor wat handbagage maar meer ook niet. Dat wordt al meteen een serieus stuk groter zodra je met een druk op de knop de stoelen op rij drie neerklapt, dan wordt het laadvolume plotseling 700 liter. De knoppen kunnen ook gebruikt worden om de stoelenleuningen van rij twee neer te klappen. Ze weer overeind zetten moet echter handmatig, wat gelukkig weinig kracht of vaardigheid vraagt, alleen de stoelen op rij zijn met een druk op de knop weer rechtop te zetten.

Goedmoedig

Ford voorziet de nieuwe Galaxy van een hele reeks diesel- als benzinemotoren, qua vermogen uiteenlopend van 120 tot 240 pk. Welke motoren er precies in Nederland leverbaar worden , dat is echter nog niet besloten

Wij reden een tweeliter 180 pk dieselmotor met handgeschakelde zesbak (de 180 pk-versie komt namelijk ook met automaat). Deze viercilinder doet zonder nare bijgeluiden of vervelende vibraties z'n werk. Maar sprankelen? Nee dat doet-ie niet. De turbo moet duidelijk even op gang komen voor er iets gebeurt. Toegegeven, de Galaxy is een flinke auto, maar 180 pk is daarentegen ook niet niks. We hadden net iets meer souplesse verwacht en kregen nu meer de indruk met een hooguit 150 pk sterke versie op pad te zijn. De Galaxy waarmee wij op pad zijn geweest is voorzien van voorwielaandrijving, voor wie de auto bijvoorbeeld voor wintersportvakanties wil inzitten biedt Ford ook een vier wiel aangedreven variant.

De auto ligt lekker stabiel op de weg, dat is Ford aan z'n stand verplicht. Toegegeven: een dynamisch onderstel verwacht je niet bij een grote zevenzitter; voor wie strak de hoek om wil heeft Ford genoeg andere opties. Maar de Galaxy maakt een iets te softe indruk, vooral achterin lijken de dempers het niet altijd helemaal te kunnen volgen. Wellicht een kwestie van de afstemming aanpassen, ze hebben nog even bij Ford: de Galaxy komt namelijk pas komend najaar. Dan zullen ook de prijzen bekend zijn.

Video
  • Houd me op de hoogte over de Ford Galaxy
  • Hoe verloopt jouw zoekproces naar een volgende auto? Vertel het AutoWeek >
Ford Ford Galaxy

Uitgelicht aanbod

    2.3-16V Futura Airco, Cruise Control, Stuurbekrachtiging, Trekhaak, NAP

    Ford Galaxy 2.3-16V Futura Airco, Cruise Control, Stuurbekrachtiging, Trekhaak, NAP

    • 2005
    • 217.359 km

    € 1.744

    2.0 TDCi Ghia Automaat Panorama Navi

    Ford Galaxy 2.0 TDCi Ghia Automaat Panorama Navi

    • 2008
    • 296.715 km

    € 4.750

    2.0-8V Centennial 7 persoons !!

    Ford Galaxy 2.0-8V Centennial 7 persoons !!

    • 2004
    • 169.453 km

    € 2.450

Meer Ford Galaxy occasions

Lezersreacties (32) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Ford Galaxy specificaties
  • Ford Galaxy occasions
  • Ford Galaxy video's
Advies en informatie
  • Ford Galaxy tests
  • Ford Galaxy gebruikersreviews
  • Ford Galaxy index
PREMIUM
Ford Grand C-MAX - S-MAX - Galaxy

Ford Grand C-MAX - S-MAX - Galaxy

Geen merk heeft zo veel mpv's in het gamma als Ford. Van de compacte B-Max tot en met de giga-Galaxy

Lees meer
Rij-impressie - Ford Galaxy

Rij-impressie - Ford Galaxy

40

Met de jongste Espace is Renault een andere richting ingeslagen, Ford blijft met de nieuwe...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Autonieuws
    Ford S-Max en Galaxy als Hybrid

    Ford S-Max en Galaxy als Hybrid

    16
    • 9 februari 2021
  • Autonieuws
    Vijf zevenzitters voor minder dan € 7.000

    Vijf zevenzitters voor minder dan € 7.000

    40
    • 5 januari 2021
  • Autonieuws
    Dit zijn de nieuwe youngtimers van 2021: Gezinsauto's

    Dit zijn de nieuwe youngtimers van 2021:...

    44
    • 14 november 2020
  • Autonieuws
    Ford Galaxy en S-Max ook als Hybrid

    Ford Galaxy en S-Max ook als Hybrid

    21
    • 17 januari 2020
  • Autonieuws
    Ford punt S-Max en Galaxy bij

    Ford punt S-Max en Galaxy bij

    20
    • 8 oktober 2019
  • Autonieuws
    Ford roept auto's terug in Europa

    Ford roept auto's terug in Europa

    13
    • 25 september 2019
  • Review
    Ford Galaxy 2.0 16v EcoBoost Titanium (2011)

    Ford Galaxy 2.0 16v EcoBoost Titanium (2011)

    5
    • 12 februari 2019
Merk
Merk
  • Autonieuws
    Ford Evos gepresenteerd als mogelijke Mondeo-opvolger

    Ford Evos gepresenteerd als mogelijke Mondeo-opvolger

    28
    • 19 april 2021
  • Review
    Ford Mondeo 3.0 V6 24V Platinum (2006)

    Ford Mondeo 3.0 V6 24V Platinum (2006)

    3
    • 13 april 2021
  • Autonieuws
    Ford Bronco krijgt heftige 6x6-versie

    Ford Bronco krijgt heftige 6x6-versie

    11
    • 13 april 2021
  • Autonieuws
    Ford Ranger als Stormtrak én Wolftrak naar Nederland

    Ford Ranger als Stormtrak én Wolftrak naar...

    8
    • 12 april 2021
  • Autonieuws
    Ford 'Mondeo' - Blik to the Future

    Ford 'Mondeo' - Blik to the Future

    29
    • 11 april 2021
  • Autonieuws
    Dynamische richtingaanwijzers – De Vluchtstrook

    Dynamische richtingaanwijzers – De Vluchtstrook

    61
    • 11 april 2021
  • Ford Transit Connect 1.5 EcoBlue - Op de Rollenbank

    Ford Transit Connect 1.5 EcoBlue - Op de...

    • 8 april 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep