Ford Focus vs. Volkswagen Golf - Dubbeltest
Hete strijd in het C-segment
108 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
0 seconds of 0 secondsVolume 90%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
Sneltoetsen
Shortcuts Open/Close/ or ?
Start/PauseSpatiebalk
Volume Verhogen↑
Volume Verlagen↓
Vooruitspoelen→
Terugspoelen←
Ondertiteling Aan/Uitc
Fullscreen/Volledig Scherm Verlatenf
Geluid Dempen/Geluid Terug Aanzettenm
Decrease Caption Size-
Increase Caption Size+ or =
Vooruitspoelen %0-9
Lezersreacties (108) (gesloten)
@Marco, 13 terabyte (13,000 GB..) aan RAM geheugen in de Volkswagen? Dat lijkt me wellicht ietsje overdreven ?
Ik zit met mijn langdurige franse verleden met schitterende en confortabele Citroens in alle maten en soorten niet te wachten op een stuiterbak. Een keer stuiteren is leuk, maar het gaat rap vervelen. Ik heb ook wat Mini-Coopers versleten en weet wat dat is. Dus denk dat voor mij de Focus rap zou afvallen in een een-tweetje...
Neem de Focus Titanium en je zit prima. Net iets duurder in België en zelfs net iets goedkoper in Nederland. Laatst nog een Focus Titanium in het zwart tegen gekomen; een respectabeler ding dan verwacht. Misschien een beetje grote mond, maar dat is maar gezeik tegenover de rest wat toch wel stijlvol is.
De nieuwe Civic 1.5 Sport met gelijkwaardige uitrusting als deze 2 Duitsers heb je al voor € 33.940,-. Dan heb je een auto met veel betere prestaties met maar liefst 182pk en wel uit een rasechte V-TEC 4 cilindermotor! De Civic is ook nog eens stukken beter afgewerkt dan deze 2 en biedt een zeer goed veercomfort en dat in combinatie met een wegligging waar deze 2 testwagens niet aan kunnen tippen.
Tja, over de betrouwbaarheid hoeven we het al helemaal niet te hebben. Een Honda heb je nooit problemen mee, lopen foutloos over de 5 ton. Tegen die tijd ben je bij VW en Ford al 5 nieuwe motoren en tienduizenden aan onkosten verder!
Vriend van mij heeft pas geleden 3 maanden "plezier" van zijn Honda gehad en toen ging de motor stuk. Voorheen had hij ook een Honda, maar die was snel weggerot. Rijdt nu een Ford, die veel betrouwbaarder is.
Dus de keuze; Ford focus.
Honda moet wel aan de elektrische bak hoor.
Maar de Civic staat in dit vergelijk buiten kijf.
Pot verwijt de ketel met: ONZIN!
Tot voor jouw kort is bij mij inmiddels bijna 17 jaar geleden. Bijna 20 jaar als je rekent met de datum waarop de wisselkoers is vastgesteld. Inflatie, economische groei en wat nog meer van invloed was/is (BPM, sick!). Nu nog terugrekenen naar toen heeft echt geen zin.
Prijzen zijn okay en marktconform.
Een Focus voor mij aub.
En jij noemt een ander een trol? ?.
Ook midden in de nacht start zo’n Honda? Wauw! Dat doen/deden al mijn auto’s tot op heden. Ford, diverse Audi’s, Volvo, Lancia, Citroën, Fiat, Saab, Hyundai, Peugeot, VW, Benz, Mini en diverse BMW’s. Zo zie je maar, leuk dat je goede ervaringen hebt, maar het is wel heel beperkt. Dus misschien niet zo hoog van de toren blazen.
Voor mij sowieso liever een Europese auto. In deze vergelijk ben ik benieuwd naar de zitpositie van de Focus. Die was voorheen bijna net zo slecht als bij Aziaten, terwijl de Golf (met de 1-serie, A klasse en A3) onovertroffen is. Zou die goed zijn, dan lijkt de Focus de topper in dit segment.
Dat de Golf mee kan komen is leuk ondanks dat deze 8 jaar oud is.
@Dwergmaster niet iedereen is ITer ;-). Moest er wel om gniffelen
En wat zeuren de reageerders nou, lees het blad en zie dat de focus wint al is het met een half punt, en dat is nou het punt wat irriteert bij de anti VAG brigade (de golf is namelijk 6 jaar oud), en de nieuwe golf komt eraan en dat halve puntje zal wel goed komen of ze moeten de plank wel heel erg mis slaan
Persoonlijk op dit moment zou ik kiezen voor de focus, maar puur omdat er een nieuwe golf komt in 2019.
PS. Grappig dat de Focus de bekende wingshape DRL van Opel heeft, ofwel de halve hamer van Volvo...
Ik kan enorm plezier beleven aan een sportief te sturen auto met heel strakke wegligging, maar ik kan ook echt enorm genieten van groot comfort. Dat is rijplezier voor mij in de dagelijkse praktijk.
Je merkt dat de conventionele brandstofauto niet meer echt doorontwikkeld wordt, want wanneer een auto die vijf jaar geleden op de markt kwam nog altijd tegenwicht kan bieden aan een net geïntroduceerde auto, dan worden er blijkbaar geen sprongen meer gemaakt.
...en vergeet de Ceed niet. Voor mij is het met deze twee hier héél makkelijk: er komt bij mij alleen nog een Aziaat in aanmerking.
Door schade en schande wijs geworden: nóóit Europees meer!
Koop het blad, daar doen de Cees en Astra ook mee, en ik zal het alvast verklappen, de Ceed en Golf eindigen gelijk boven de Astra, maar nogmaals de golf is 6 jaar oud, dus eigenlijk hadden de 3 andere ver boven de Golf uit moeten steken.
@hondaru
De Mazda en Auris zijn gezien het zit-meubilair korte afstand auto’s, van de Civic weet ik het niet, en misschien betreft comfortabel Focus ook wel, maar ook dat moet ik nog ondervinden of het echt zo erg is.
Het zijn meningen, bijvoorbeeld mijn A3 s-line wordt door sommige ook als stug gezien, ik vind het fijn, en de stoelen maken veel goed.
Betrouwbaarheid is bij deze twee volgens mij wel prima hoor. Ik ben echt fan van Japans (heb vele Honda's, Suzuki's gereden en nu een Mazda) maar zou dit best durven kopen. Zeker de bouwkwaliteit van de Civic (2009) vond ik destijds echt onder de maat, al was ie wel betrouwbaar.
Nieuwe Civic is vast heel goed maar vind hem minder mooi en die twee uitlaten bij de 1.5 Sport in het midden zijn totaal onhandig als je van plan bent om er iets achter te hangen.
Ging ik overigens voor een echte hothatch dan kocht ik absoluut de Civic Type-R en keek ik niet eens naar een snelle Focus of Golf.
De enigste aziaat die ik ooit (nieuw) ben gaan rijden stond na 900 kilometer bij de dealer met een kapotte versnellingsbak.......
Het aller ergste was dat de dealer insinueerde dat het wel aan de berijder zou liggen en niet aan het product.
Daarna Europees, heus wel eens een probleempje gehad maar altijd correct opgelost.
Hahahaha, met een half punt verliezen van de 6 jaar nieuwere focus het onderspit??
Laat staan van van Psa product
Welke test heb jij gelezen??
Dat iemand iets meemaakt met een auto dat jou niet aanstaat dat kan. Maar om die persoon dan direct voor leugenaar uit maken getuigd niet van erg veel niveau.
Hou daar dan eens mee op! Proost!
Hahaha wat een vergelijking.
Ik heb juist het idee dat bestuurders van Franse auto’s snel tevreden zijn.
Kijk is naar de eigenaren, vooral Citroën eigenaren geven niks om hun auto en zien de wasstraat mondjesmaat, en interieur is een vuilnisbak en deuken blijven zitten tot die niet meer rijdbaar is, eigenaren van Duitsers zijn juist heel zuinig.
Vraag maar aan een willekeurige garagist
VW is voor die gene waarvoor Mercedes, Audi, BMW en Volvo te hoog gegrepen is, maar wel veeleisend zijn.
Je hebt de bovenste 4, dan VW en dan de rest, uiteraard de exotische merken niet meegenomen.
Als je het zo wil zien hoort VW voor mij gewoon tussen de rest. Daarnaast is Audi niets anders dan een opgepoetste Volkswagen dus die hoort niet tussen die eerste vier.
Verder veel kinderachtige reacties hier weer. Is gewoon een kwestie van smaak en voorkeur wat je leuker vind. Een ander daarvoor afzeiken, is basisschool niveau.
Bij betaalbare auto's kom je in het "voetbalsupporterdeel" van de hersenen zo lijkt het. Men heeft de drang ergens trouw aan te blijven ondanks dat het 0,0 baat heeft bij de prestaties van het bedrijf erachter.
Ben het met je eens hoor, alleen helemaal verdwijnen dat zal vrees ik nooit lukken.
NB: rijplezier is communicatief, sportief of onstpannen rijden of... Ik geniet er van als het 'klopt'. Het gevoel met de auto wat Ford biedt is uniek in de prijsklasse. Menig journalist gaat uit zijn of haar dak in een Fiesta of Focus ST.
Dit is wel héél subjectief wat je schrijft. En daarom zijn heel veel mensen tevreden met hun VW ?.
'NB: rijplezier is communicatief, sportief of onstpannen rijden of... Ik geniet er van als het 'klopt'.'
Maar de Focus is meer de leuke auto en is zeker een erg leuk uitziende auto. Moest in het begin wat wennen aan het design maar zeker de achterzijde vind ik er erg goed uitzien. Het is alleen niet typisch Ford meer. Kan ook een Aziaat zijn.
Moeilijk kiezen, hoor! 2000 euro prijsverschil is misschien veel maar zou voor mij niet doorslaggevend zijn.
Tja, dat is nou eenmaal mijn overweging.....andere kiezen geen Japanse auto vanwege de walvisvaart waar het merk niets aan kan doen. Dat is nog onzinniger, al is het voor VW sneu dat ze door Pon worden geimporteerd.
Mijn overweging hoeft uiteraard de jouwes niet te zijn, je kunt ook een Volkswagen uit België of Duitsland importeren, een goede kameraad van mij heeft een prachtige Skoda uit België geimporteerd. Heeft hij een garantiedingetje, geeft Pon natuurlijk niet thuis.....dát is Pon.
Deze reactie is verwijderd door de redactie. Met de beste wil van de wereld kan ik niet bedenken welke gedragsregel met deze reactie is geschonden. Ik zeg het niet snel en zeker niet lichtvaardig, maar deze manier van moderatie is ronduit bagger. Een aanfluiting, in correct Nederlands.
Vandaar ook mijn verbijstering. Ik vind het vooral spijtig voor Marco. Hij was misschien iets te uitgesproken deze keer...
De claim is gewoon afgewezen, terwijl het duidelijk een garantiekwestie was.
Ik heb het uit de eerste hand gehoord.
Vanwege het lage bedrag hebben ze er geen zaak van gemaakt, daar gokken ze op in Leusden.
Het merk VAG is best OK, maar de serice van Pon is het duidelijk niet.
Serieus? Ik zit zelf op Safari nu (IPad) en daarop is hij verdwenen... Iets te laconiek getest, vrees ik.
Even snel in de app gekeken. Ook ik zie hem daar nog gewoon staan...
Er staat ‘113 reacties’ op de teller. ....................
Ik tel er echter slechts 93. Er zijn er dus 20 weggehaald. ..............................................
Zoals ik vaker heb gevraagd, wie controleert de moderator? Degene die mag censureren heeft de macht...
Hoe doe je een ‘Enter’?
Zou dan bij de keuze voor de Golf liever voor de Octavia gaan in dezelfde uitvoering.
Duidelijk ...,het met wel in het straatje van AW passen wat je schrijft.
Die van mij staat er ook weer... Dat geeft weer wat vertrouwen, want die was wel een beetje weg. Vaak begrijp ik het wel als een reactie wordt weggehaald, nu echter totaal niet. Ik kan weer rustig slapen...
Wel een ongelofelijke smak geld, €35-39k voor heel gewone gezinsauto's, maar goed de crisis al alweer een paar jaartjes achter de rug ?
Omdat ze het commentaar al zien aankomen, dat kan nooit kloppen een VAG product met zo’n KM stand, dat kunnen alleen Toyota’s
In de wetenschap dat een VW er na zovele jaren en kms er nog als nieuw kan uitzien en rijden; dan weet je het wel.
@MICKEYHIL: ofte 'Bij een VW kan dat alleen met hoge garagerekeningen'
Tot spijt van wie het benijdt, het blijft een dijk van een auto...
Uiteraard doe je met de Golf geen verkeerde keuze., maar voor iedereen kan een test een eigen beste resultaat zijn.
Ik zal om meerdere redenen nooit een Golf kiezen, maar kies liever voor de voor mij aantrekkelijke hybride aandrijflijn van Toyota. Dat is mijn persoonlijke keuze.
Auto's, zeker in het C-segment, liggen tegenwoordig zo dicht bij elkaar, haal alle emblemen eraf en geblindeerd is het lastig de keuze te maken of het een 308, Folf, Focus, Auris, i30, A, Megane of wat dan ook is. Alleen is de ene iets betrouwbaarder dan de andere.
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.