AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Ford Focus vs. Volkswagen Golf - Dubbeltest

Hete strijd in het C-segment

108 reacties

Video
0 seconds of 0 secondsVolume 90%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
00:00
00:00
00:00
 

Lezersreacties (108) (gesloten)

Sub-reacties inklappen
Matsuda
Matsuda
  • 16
Beide mooie auto's. Voor mij de Focus, rijplezier ten top!
@Marco, 13 terabyte (13,000 GB..) aan RAM geheugen in de Volkswagen? Dat lijkt me wellicht ietsje overdreven ?
Rik K
Rik K
  • 21
De golf kiezen rationeler? Eerder zonder nadenken aangeschaft, lijkt me. Kijk eens wat meer om je heen
Wood Duck
Wood Duck
  • 11
Nou, zeg het maar. Ik zou zeker een proefritje maken in de Focus. Ziet er ook goed uit. Maar ik ben momenteel niet in de markt. De VW ken ik door en door. Gewoon hardstikke toffe handige storingsvrije multi-inzetbare kar.
Ik zit met mijn langdurige franse verleden met schitterende en confortabele Citroens in alle maten en soorten niet te wachten op een stuiterbak. Een keer stuiteren is leuk, maar het gaat rap vervelen. Ik heb ook wat Mini-Coopers versleten en weet wat dat is. Dus denk dat voor mij de Focus rap zou afvallen in een een-tweetje...
iSpy
iSpy
  • 11
Een Golf rationeel? Ik lig krom!
Neem de Focus Titanium en je zit prima. Net iets duurder in België en zelfs net iets goedkoper in Nederland. Laatst nog een Focus Titanium in het zwart tegen gekomen; een respectabeler ding dan verwacht. Misschien een beetje grote mond, maar dat is maar gezeik tegenover de rest wat toch wel stijlvol is.
Anoniem
Anoniem
  • 3
De Focus dus voor mensen die van autorijden houden en de Golf voor mensen die niets met autorijden hebben. Het is in ieder geval een herkenbare conclusie.
Anoniem
Anoniem
  • 13
Focus kwam in een ander test het beste uit de bus. Getest zijn de Golf, Audi A3 , Opel Astra en BMW 1 serie en verslagen door de Ford Focus.
Anoniem
Anoniem
  • 2
PS mag het niet zeggen maar doe het toch ... Dat was in de AutoRevieuw.
JDx
JDx
  • 3
Zag die Focus net op een TV-reclame, wat een mooie bak!
abeel2
abeel2
  • 20
Lees het blad !! Daar wint de Focus !!
DeeTwee
DeeTwee
  • 3
Ik heb het onderstel van de Focus St-line niet als oncomfortabel ervaren, dat vond ik er nu juist ook zo knap aan. Overigens klopt het commentaar op de bagageruimte wellicht niet helemaal: In Nederland krijgen alle Focussen behalve de basisuitvoering een reservewiel mee, waardoor de ruimte afneemt tot 340 liter. Daar zit de Golf toch wel een stuk boven.
Anoniem
Anoniem
  • 4
Focus.
Anoniem
Anoniem
  • 19
Ik kies geen enkele van beiden.
De nieuwe Civic 1.5 Sport met gelijkwaardige uitrusting als deze 2 Duitsers heb je al voor € 33.940,-. Dan heb je een auto met veel betere prestaties met maar liefst 182pk en wel uit een rasechte V-TEC 4 cilindermotor! De Civic is ook nog eens stukken beter afgewerkt dan deze 2 en biedt een zeer goed veercomfort en dat in combinatie met een wegligging waar deze 2 testwagens niet aan kunnen tippen.
Tja, over de betrouwbaarheid hoeven we het al helemaal niet te hebben. Een Honda heb je nooit problemen mee, lopen foutloos over de 5 ton. Tegen die tijd ben je bij VW en Ford al 5 nieuwe motoren en tienduizenden aan onkosten verder!
Van Wijk
Van Wijk
  • 7
Mooi verslag weer van Marco. De Golf staat nog altijd meer dan zijn mannetje na 8 jaar op de markt. Ik vind dat klasse.
High Fidelity
High Fidelity
  • 5
Inderdaad Jan Gertiens hoeven we het niet over de betrouwbaarheid van Honda te hebben, want die is bedroevend slecht.
Vriend van mij heeft pas geleden 3 maanden "plezier" van zijn Honda gehad en toen ging de motor stuk. Voorheen had hij ook een Honda, maar die was snel weggerot. Rijdt nu een Ford, die veel betrouwbaarder is.
Dus de keuze; Ford focus.
Anoniem
Anoniem
  • 1
Jan Gertiens, dikke vette plus van mij.
Honda moet wel aan de elektrische bak hoor.
Maar de Civic staat in dit vergelijk buiten kijf.
Carpe
Carpe
  • 12
De Golf 7, geïntroduceerd in 2012, houdt zich aardig staande tegen de nagelnieuwe Focus. Ik begrijp nu wat Bas van Putten bedoelde. Het staat een beetje stil.
100 octaan
100 octaan
  • 3
@jan gertiens
Pot verwijt de ketel met: ONZIN!
Eisbein
Eisbein
  • 1
Jan Gertiens kent de vriend. Van High Fidelity blijkbaar ?
Anoniem
Anoniem
  • 2
De Focus voor mij graag. Fijn voor kopers dat het hele C-segment dicht bij elkaar ligt.
robinio
robinio
  • 4
Als je de Ford te hard vindt, zou ik voor de Ceed gaan en niet voor de Golf.
ak2
ak2
  • 3
De nieuwe Focus is gewoon een zeer geslaagde auto, ik zou zelf echter niet een Focus met sport onderstel kiezen. Ik zou zelf zeker voor comfort gaan. In deze dubbeltest kies ik dan de VW Golf.
Anoniem
Anoniem
  • 9
Krankzinnig hoe duur auto's in korte tijd zijn geworden. Richting 40k euro voor zulke middelmatige truttige dingen. Tot voor kort ? was dat meer dan 80.000 gulden, haha. We hebben het over een Focus en Golf met gemiddelde motortjes, geen BMW 5 of Mercedes E!! Sjees......
MisanoQ
MisanoQ
  • 3
@ DEZENAAMISALINGEBRUIK
Tot voor jouw kort is bij mij inmiddels bijna 17 jaar geleden. Bijna 20 jaar als je rekent met de datum waarop de wisselkoers is vastgesteld. Inflatie, economische groei en wat nog meer van invloed was/is (BPM, sick!). Nu nog terugrekenen naar toen heeft echt geen zin.
Prijzen zijn okay en marktconform.
Een Focus voor mij aub.
Hekkensluiter
Hekkensluiter
  • 2
Niet alleen je rug krijgt het te verduren met een sportonderstel, stoelen, dashboard, deurenpanelen, alles zit op termijn los en rammelt. Dus leuk nieuw in de lease, maar 3 jaar oud met 150dkm er op laten staan.
Koop niet blind
Koop niet blind
  • 9
@Jan Gertjens
En jij noemt een ander een trol? ?.
Ook midden in de nacht start zo’n Honda? Wauw! Dat doen/deden al mijn auto’s tot op heden. Ford, diverse Audi’s, Volvo, Lancia, Citroën, Fiat, Saab, Hyundai, Peugeot, VW, Benz, Mini en diverse BMW’s. Zo zie je maar, leuk dat je goede ervaringen hebt, maar het is wel heel beperkt. Dus misschien niet zo hoog van de toren blazen.
Voor mij sowieso liever een Europese auto. In deze vergelijk ben ik benieuwd naar de zitpositie van de Focus. Die was voorheen bijna net zo slecht als bij Aziaten, terwijl de Golf (met de 1-serie, A klasse en A3) onovertroffen is. Zou die goed zijn, dan lijkt de Focus de topper in dit segment.
Anoniem
Anoniem
  • 6
Volgend jaar is de Golf 8 te koop. Benieuwd hoe dan de vergelijking met de Focus is.
Anoniem
Anoniem
  • 3
Wat is die Focus er op vooruit gegaan zeg! Wat een onwijs mooie auto!
Anoniem
Anoniem
  • 6
Welke zakelijke rijder zit nou te wachten op een auto die voortdurend aan het communiceren is wat er allemaal onder je gebeurt op de weg? Een Golf is nu eenmaal uitermate comfortabel, zonder zweverig te zijn. De eerste serie Focus vond ik leuk. Daarna werd het design een rommeltje. Het design van deze generatie vind ik een dieptepunt. Voorkant, achterkant en zijkant lijken alledrie bij andere auto's te horen. De Golf is meteen een klasse-auto om te zien. De kwaliteit straalt er vanaf. Wát een verschil in interieurmaterialen. Mijn Golf 6 heb ik na zeven jaar nog als nieuw ingeruild. Degelijkheid die alleen Duitsers en Zweden voor elkaar krijgen. Het verbaast me dat het prijsverschil maar 2000 euro is. Ik had gedacht dat de Golf veel duurder zou zijn dan de Focus. Dan de restwaarde van de Focus: wat gaat die doen, aangezien Ford gaat stoppen met het produceren van dit soort auto's?
JM GP
JM GP
  • 4
Als zakelijker rijder wil ik ook een auto welke communiceert, zakelijke ritjes mogen ook leuk zijn. Mijn keuze uit deze twee dan ook de Focus zijn in ST line trim met dit motorblok zodat uiterlijk en prestatie bij elkaar passen.
audiA2
audiA2
  • 1
Tranentrekkend lelijk die nieuwe Focus. Jammer hoor, was altijd een leuke auto om naartoe kijken.
MKa
MKa
  • 0
De Focus is een vooruitgang zeker de keuze als station. Als Vignale of ST-Line. Weet nog niet hoe technisch de 1.5 182PK is t.o.v. de Fiesta ST 200PK variant. Maar potentie zit er dan nog in. Wellicht met een automaat?
Dat de Golf mee kan komen is leuk ondanks dat deze 8 jaar oud is.
@Dwergmaster niet iedereen is ITer ;-). Moest er wel om gniffelen
mickeyHil
mickeyHil
  • 1
Goede revieuw.
En wat zeuren de reageerders nou, lees het blad en zie dat de focus wint al is het met een half punt, en dat is nou het punt wat irriteert bij de anti VAG brigade (de golf is namelijk 6 jaar oud), en de nieuwe golf komt eraan en dat halve puntje zal wel goed komen of ze moeten de plank wel heel erg mis slaan
Persoonlijk op dit moment zou ik kiezen voor de focus, maar puur omdat er een nieuwe golf komt in 2019.
CarGlass
CarGlass
  • 0
Die st line met zen donkere grille maakte ook bij de vorige generatie al indruk. Erg mooie auto en zeker leukere verschijning dan de golf. Ook het interieur is veel fraaier dan de golf ondanks volledig digitaal tellerwerk. Ik vind die head up juist heel gaaf en handig om in je beeld door de ruit je info hebt. 30pk extra en 2000 goedkoper en minder bij de garage want ford Vs Volkswagen. Duidelijk dus. Ben erg benieuwd hoe de nieuwe Corolla zich verhoud straks in maart
Peter Klaver
Peter Klaver
  • 5
De echte winnaar deed niet mee in deze test, jammer. Zou gedurfd zijn als AW ook eens de Ceed tegenover de Golf zet
Bimmert
Bimmert
  • 0
Eigenlijk zou je de Focus moeten willen om de grote stap in leeftijd die er tussen zit. Maar dat komt er niet uit. Ik vind de Focus ook geen mooie auto, dus dan toch 'maar weer de Golf.
Autotjekind
Autotjekind
  • 0
Meer dan 180 pk uit een 3 cil. motor, gaat dat wel goed??
PS. Grappig dat de Focus de bekende wingshape DRL van Opel heeft, ofwel de halve hamer van Volvo...
Ioniq 5
Ioniq 5
  • 3
Ik blijf de eenzijdige benadering van het begrip rijplezier toch wonderlijk vinden.
Ik kan enorm plezier beleven aan een sportief te sturen auto met heel strakke wegligging, maar ik kan ook echt enorm genieten van groot comfort. Dat is rijplezier voor mij in de dagelijkse praktijk.
Je merkt dat de conventionele brandstofauto niet meer echt doorontwikkeld wordt, want wanneer een auto die vijf jaar geleden op de markt kwam nog altijd tegenwicht kan bieden aan een net geïntroduceerde auto, dan worden er blijkbaar geen sprongen meer gemaakt.
Skodarno
Skodarno
  • 5
Gelukkig hebben de Civic, Mazda 3 en nieuwe Auris nog.
Jazzik
Jazzik
  • 3
@ Hondarno
...en vergeet de Ceed niet. Voor mij is het met deze twee hier héél makkelijk: er komt bij mij alleen nog een Aziaat in aanmerking.
Door schade en schande wijs geworden: nóóit Europees meer!
mickeyHil
mickeyHil
  • 1
@peter klaver
Koop het blad, daar doen de Cees en Astra ook mee, en ik zal het alvast verklappen, de Ceed en Golf eindigen gelijk boven de Astra, maar nogmaals de golf is 6 jaar oud, dus eigenlijk hadden de 3 andere ver boven de Golf uit moeten steken.
@hondaru
De Mazda en Auris zijn gezien het zit-meubilair korte afstand auto’s, van de Civic weet ik het niet, en misschien betreft comfortabel Focus ook wel, maar ook dat moet ik nog ondervinden of het echt zo erg is.
Het zijn meningen, bijvoorbeeld mijn A3 s-line wordt door sommige ook als stug gezien, ik vind het fijn, en de stoelen maken veel goed.
Kristian
Kristian
  • 0
Moeilijk. Als liefhebber van autorijden zou ik misschien voor de Focus gaan. Maar, ik vind de Golf ook een echt mooie auto, zeker in de kleur en in R-Line trim. En als de auto met name voor ritjes met het gezin gebruikt wordt (zoals bij ons) heb ik niet heel veel aan dat sportieve randje van de Focus.
Betrouwbaarheid is bij deze twee volgens mij wel prima hoor. Ik ben echt fan van Japans (heb vele Honda's, Suzuki's gereden en nu een Mazda) maar zou dit best durven kopen. Zeker de bouwkwaliteit van de Civic (2009) vond ik destijds echt onder de maat, al was ie wel betrouwbaar.
Nieuwe Civic is vast heel goed maar vind hem minder mooi en die twee uitlaten bij de 1.5 Sport in het midden zijn totaal onhandig als je van plan bent om er iets achter te hangen.
Ging ik overigens voor een echte hothatch dan kocht ik absoluut de Civic Type-R en keek ik niet eens naar een snelle Focus of Golf.
RB 68
RB 68
  • 1
Aan de nieuwe Focus moest ik even wennen nu ik hem ook vaak in het echt zie rijden begin ik het wel een leuke auto te vinden, ja de Golf zegt mij niet echt veel is te gewoon geworden model blijft hetzelfde alleen de vorm van de bumpers en de lichten veranderen aan de auto en het interieur doen ze wat wijzigingen.
100 octaan
100 octaan
  • 1
@jan gertiens,
De enigste aziaat die ik ooit (nieuw) ben gaan rijden stond na 900 kilometer bij de dealer met een kapotte versnellingsbak.......
Het aller ergste was dat de dealer insinueerde dat het wel aan de berijder zou liggen en niet aan het product.
Daarna Europees, heus wel eens een probleempje gehad maar altijd correct opgelost.
Anoniem
Anoniem
  • 2
Als ik moest kiezen, dan zeker de Focus, dat is een erg mooie auto geworden. Het uiterlijk van de Golf 7 is na de Golf 6 (de waardige opvolger van de Golf 4) toch een flinke deceptie. Qua interieur is de Golf altijd wel oke, met name de luxe uitvoeringen, daar kunnen veel merken niet aan tippen.
mickeyHil
mickeyHil
  • 3
@Harry Steeds vaker delft Volkswagen het onderspit in testen met concurrenten, zo wel in NL als in het buitenland
Hahahaha, met een half punt verliezen van de 6 jaar nieuwere focus het onderspit??
Laat staan van van Psa product
Welke test heb jij gelezen??
mickeyHil
mickeyHil
  • 2
En Harry die test met die Polo is ook al met een 6 jaar oudere Polo, erg knap van PSA om te winnen!!
100 octaan
100 octaan
  • 2
@jan gertien,
Dat iemand iets meemaakt met een auto dat jou niet aanstaat dat kan. Maar om die persoon dan direct voor leugenaar uit maken getuigd niet van erg veel niveau.
Wood Duck
Wood Duck
  • 2
Harry, de proof of the pudding is in the eating. En dan blijkt een VW toch smakelijker dan het huidige Citroen. Je meet zoiets af aan marktsucces. En dan komen de concurrenten gewoon niet in de buurt van VW, jaar op jaar op jaar. In weerwil van alle verzonnen doemscenarios. Ze blijven onbedreigd leader of the pack...ronduit ontzettend knappe prestatie, zo lang de eredivisie aanvoeren..
PSW
PSW
  • 3
@jan gertiens, waren je ouders blij dat je zo zuinig op je trapauto bent geweest? Stop eens met die kinderachtige reacties.
A3 White
A3 White
  • 1
De Golf mag dan 8 jaar oud zijn wil niet zeggen dat er niets aan is veranderd, in tegendeel er is voldoende veranderd over de jaren om succesvol te blijven.
Friedair
Friedair
  • 5
Ik doe niet mee aan voor / tegen VAG producten ( middelbare school al een tijdje achter me ). Dit zijn beide waarschijnlijk beste auto's. Zelf rijden en dan zelf oordelen wat je wilt.
Bimmert
Bimmert
  • 4
Jan Gertiens zegt: "Ach, gewoon stemmingmakerij alle commentaren op deze flut site."
Hou daar dan eens mee op! Proost!
Wulp
Wulp
  • 0
Ik hou van rijplezier en in ST-line ziet ie er wel leuk uit dus voor mij de Focus. Plus in zo'n Golf R-Line rijden toch wel wel vaak bepaalde types in. Een Focus Titanium vind ik dan weer niet mooi want in de basis vind ik de Focus maar een rommelig allegaartje
mickeyHil
mickeyHil
  • 3
@PSW
Hahaha wat een vergelijking.
Ik heb juist het idee dat bestuurders van Franse auto’s snel tevreden zijn.
Kijk is naar de eigenaren, vooral Citroën eigenaren geven niks om hun auto en zien de wasstraat mondjesmaat, en interieur is een vuilnisbak en deuken blijven zitten tot die niet meer rijdbaar is, eigenaren van Duitsers zijn juist heel zuinig.
Vraag maar aan een willekeurige garagist
VW is voor die gene waarvoor Mercedes, Audi, BMW en Volvo te hoog gegrepen is, maar wel veeleisend zijn.
Je hebt de bovenste 4, dan VW en dan de rest, uiteraard de exotische merken niet meegenomen.
Harry Music
Harry Music
  • 1
@Wood Het Mc Donald verhaal : kwantiteit versus kwaliteit. Overigens worden er geen slechte auto's meer gemaakt vandaag de dag , 200.000 kms zonder problemen de standaard. Dan blijft uiteraard over smaak, comfort en kosten. Daarom rij ik Frans.
Harry Music
Harry Music
  • 2
@Mickey Mijn Citroën ziet geen wasstraat , die was ik met de hand. Voor de rest heb je wel een punt, ik denk ook dat bezitters van Franse wagens wat slordiger zijn in het gebruik, het goede nieuws is dat Franse wagen daar over het algemeen goed tegen kunnen.
100 octaan
100 octaan
  • 2
@mikeyhil,
Als je het zo wil zien hoort VW voor mij gewoon tussen de rest. Daarnaast is Audi niets anders dan een opgepoetste Volkswagen dus die hoort niet tussen die eerste vier.
RB 68
RB 68
  • 1
HARRY MUSIC: Denk dat het aan het aard van het beestje is dan aan de auto merk ligt hoe sommige auto's eruit zien op een parkeerplaats haal je zo de auto's eruit die van een autoliefhebber is als ik naar mij zelf kijk ook auto word 2x in de week met de hand gewassen en 1x per week de binnenkant auto is nu bijna 4 jaar oud ziet er mooier gepoetst uit dan in de showroom.
Anoniem
Anoniem
  • 2
Honda Civic all the way. Meer van alles wat een auto leuk kan maken voor aanzienlijk minder geld.
HarrieD
HarrieD
  • 2
Ik ken de Golf VII, ben een zeer tevreden eigenaar van een Focus 3-2 1.0 125pk titanium. Toch zou ik zonder bedenkingen de Golf kiezen. Een Golf zit fijner als je lang bent door meer beenruimte, zowel voor de bestuurder als passagier. Ook is de carrosserie van de Golf overzichtelijker en nog iets mooier afgewerkt. De Focus Titanium veert comfortabeler en stuurt scherper, maar de rechtuit stabiliteit van de Golf is beter. Als ik 'm kan betalen wordt het dus de Golf. Ook omdat ik nooit een auto van hetzelfde merk koop als de huidige. Veranderen van spijs doet eten.
Wood Duck
Wood Duck
  • 5
PSW en Harry Music, mocht je willen. Denk dat je PSA beter kunt vergelijken met Fried Chicken als je VW vergelijkt met MacDonalds. Het is inmiddels zo'n uitgewrongen dooddoener die perfekt de fantasieloosheid van de Antis weergeeft...Jezelf vergelijken met een 4 sterren-restaurant. Komop. Je mag blij zijn dat PSA mag doorgaan voor een kipnugget...
Wood Duck
Wood Duck
  • 2
Overigens, een kip nugget op zijn tijd is niet te versmaden. Zeg ik er maar meteen bij...
Dave thuis
Dave thuis
  • 1
ik zou de focus kiezen met het normale onderstel. de golf enkel als de baas betaalt.
Ton Nijkamp
Ton Nijkamp
  • 7
Beide auto's doen niet veel voor elkaar onder zie ik. Indirect is dit wel een compliment voor de Golf, omdat die al in 2012 uitkwam.
Verder veel kinderachtige reacties hier weer. Is gewoon een kwestie van smaak en voorkeur wat je leuker vind. Een ander daarvoor afzeiken, is basisschool niveau.
Anoniem
Anoniem
  • 2
@ Ton
Bij betaalbare auto's kom je in het "voetbalsupporterdeel" van de hersenen zo lijkt het. Men heeft de drang ergens trouw aan te blijven ondanks dat het 0,0 baat heeft bij de prestaties van het bedrijf erachter.
Ben het met je eens hoor, alleen helemaal verdwijnen dat zal vrees ik nooit lukken.
ET en CITROEN zijn met puntjes
ET en CITROEN zijn met puntjes
  • 1
Ik zou altijd de Focus kiezen. Rijplezier is iets belangrijks. Vandaar dat ik heel vaak de motorfiets pak, ook midwinter. Verder is het een fraaie auto om te zien (subjectief) met goede motoren en met wat pakketten helemaal naar je zin te maken. Wat ik ook erg goed gedaan vind van Ford is de keuze voor normaal, sportief, extra luxe of opgeruigd met verschillende grille, onderstel en zo meer. Dat doet niemand ze na in het B en C segment.
NB: rijplezier is communicatief, sportief of onstpannen rijden of... Ik geniet er van als het 'klopt'. Het gevoel met de auto wat Ford biedt is uniek in de prijsklasse. Menig journalist gaat uit zijn of haar dak in een Fiesta of Focus ST.
Ton Nijkamp
Ton Nijkamp
  • 0
@E.T.
Dit is wel héél subjectief wat je schrijft. En daarom zijn heel veel mensen tevreden met hun VW ?.
'NB: rijplezier is communicatief, sportief of onstpannen rijden of... Ik geniet er van als het 'klopt'.'
Anoniem
Anoniem
  • 0
Vind ze geen van beide spannend. Misschien leuk voor de beginnende bestuurder maar na een paar jaar wil je ruimte om je heen en heb je niets aan dit soort autootjes.
leasebak
leasebak
  • 3
Ik had de keus tussen de focus wagon st line 1.5 met 180 pk en een golf variant 1.5 tsi highline met 150 pk met beide wat opties. De keuze werd ook bepaald door de leaseprijs en de hoogte van de bijtelling. Maar het belangrijkste is dat het design van de golf al zo oud is dat het net lijkt alsof je in een oud model stapt. Dat is bij de variant nog sterker dan de 5 deurs. Het digitale dashbord van de vw is prachtig, de navi zit helaas te laag en is erg ‘vette’ vingers gevoelig. Wat ik jammer vind aan de focus is dat deze niet met een digitaal dashbord leverbaar is. Maar goed. Mijn focus is 30 oktober geproduceerd in de fabriek in Keulen. Duurt nog een week of drie, dan heb ik hem.
dens
dens
  • 3
De Golf is gewoon een geweldig goede auto, kan niet anders zeggen. Zelfs nadat ie toch alweer heel wat jaartjes op de markt is blijft ie er goed uitzien. En een 4-cilinder (zeker icm DSG) heeft toch altijd wel mijn voorkeur boven een 3-cilinder, hoe goed die tegenwoordig ook zijn.
Maar de Focus is meer de leuke auto en is zeker een erg leuk uitziende auto. Moest in het begin wat wennen aan het design maar zeker de achterzijde vind ik er erg goed uitzien. Het is alleen niet typisch Ford meer. Kan ook een Aziaat zijn.
Moeilijk kiezen, hoor! 2000 euro prijsverschil is misschien veel maar zou voor mij niet doorslaggevend zijn.
Anoniem
Anoniem
  • 0
@Fastcar
Tja, dat is nou eenmaal mijn overweging.....andere kiezen geen Japanse auto vanwege de walvisvaart waar het merk niets aan kan doen. Dat is nog onzinniger, al is het voor VW sneu dat ze door Pon worden geimporteerd.
Mijn overweging hoeft uiteraard de jouwes niet te zijn, je kunt ook een Volkswagen uit België of Duitsland importeren, een goede kameraad van mij heeft een prachtige Skoda uit België geimporteerd. Heeft hij een garantiedingetje, geeft Pon natuurlijk niet thuis.....dát is Pon.
CarBuff
CarBuff
  • 1
Heerlijk hoor die Focus! (ook als ik de reviews moet geloven). Mocht in C segment shoppen zou ik toch nog even wachten om te kunnen vergelijken met de nieuwe Mazda 3 met Skyactiv-X. ?
straatos
straatos
  • 2
Ik zie dat de Golf toch sneller is naar 100 km/u, ondanks de minder pk's. De echt nieuwe benchmark zou volgend jaar best wel eens de nieuwe Mazda 3 met verbeterde SkyActiv engine kunnen zijn.... Niet dit stel.
El R
El R
  • 1
"... want zo'n los schermpje waarop dan de data geprojecteerd wordt, het is wel een tikkeltje knullig …." aldus Marco... Uhhm, ook Volkswagen gebruikt zo'n "knullig los schermpje" als je een head up display bestelt.... anno 2018...
straatos
straatos
  • 0
Kit, trap es ff door met deze 827 Si Signor.
straatos
straatos
  • 0
Oh sjittes, laatste commentaar hoort bij de Rover op de lopende band van Kit.
Anoniem
Anoniem
  • 10
“De Focus dus voor mensen die van autorijden houden en de Golf voor mensen die niets met autorijden hebben. Het is in ieder geval een herkenbare conclusie.”
Deze reactie is verwijderd door de redactie. Met de beste wil van de wereld kan ik niet bedenken welke gedragsregel met deze reactie is geschonden. Ik zeg het niet snel en zeker niet lichtvaardig, maar deze manier van moderatie is ronduit bagger. Een aanfluiting, in correct Nederlands.
Gubstra
Gubstra
  • 6
ppep, Marco zegt bijna letterlijk hetzelfde in het filmpje. We zullen zijn bijdragen hier gaan missen ??
Anoniem
Anoniem
  • 4
@Gubstra
Vandaar ook mijn verbijstering. Ik vind het vooral spijtig voor Marco. Hij was misschien iets te uitgesproken deze keer...
Anoniem
Anoniem
  • 0
@Mercedes
De claim is gewoon afgewezen, terwijl het duidelijk een garantiekwestie was.
Ik heb het uit de eerste hand gehoord.
Vanwege het lage bedrag hebben ze er geen zaak van gemaakt, daar gokken ze op in Leusden.
Het merk VAG is best OK, maar de serice van Pon is het duidelijk niet.
DeeTwee
DeeTwee
  • 1
@ppep: Ik zie het geciteerde bericht nog gewoon staan hoor... @100 octaan: De Golf komt met zo'n rampzalige plakset. Wat het plaatsen van een thuiskomertje doet met de hoeveelheid bagageruimte vertelt VW niet, althans ik kan het niet vinden in de specificaties.
DeeTwee
DeeTwee
  • 1
@ppep: In de android app zie ik de post nog wel staan, als ik de browser kijk niet. Aha.
Anoniem
Anoniem
  • 0
@D2
Serieus? Ik zit zelf op Safari nu (IPad) en daarop is hij verdwenen... Iets te laconiek getest, vrees ik.
Anoniem
Anoniem
  • 0
@D2
Even snel in de app gekeken. Ook ik zie hem daar nog gewoon staan...
Anoniem
Anoniem
  • 0
Zou in deze voor de Ford kiezen, toch een stuk vrolijker en gezelliger en sportiever dan de degelijke maar toch ietwat saaie Golf...
Koop niet blind
Koop niet blind
  • 4
@ppep
Er staat ‘113 reacties’ op de teller. ....................
Ik tel er echter slechts 93. Er zijn er dus 20 weggehaald. ..............................................
Zoals ik vaker heb gevraagd, wie controleert de moderator? Degene die mag censureren heeft de macht...
Anoniem
Anoniem
  • 0
@Maakt weinig uit als ze toch weer zijn weggelaten in het definitieve bericht.
Anoniem
Anoniem
  • 1
Nog eens extra naar het oordeel geluisterd, ik vind het best een goede test en een evenwichtige vergelijking. Voor velen zal de Golf de winnaar zijn, is de Focus te stug, te heftig. Voor anderen is de Golf weer iets te braaf. Die kiezen danm de leukere Focus.
Zou dan bij de keuze voor de Golf liever voor de Octavia gaan in dezelfde uitvoering.
Anoniem
Anoniem
  • 1
Nou kijk Koop, ze zijn weer allemaal aan elkaar geplakt.....ze stonden zo mooi onder elkaar.
vd T
vd T
  • 4
Zo dat is eng.....,mijn en ook reactie's van andere zijn gewoon ineens verdwenen.
Duidelijk ...,het met wel in het straatje van AW passen wat je schrijft.
Wulp
Wulp
  • 0
Mijn reactie in Scala-topic was ook weg maar staat er nu toch weer gewoon. Raar..
Anoniem
Anoniem
  • 0
@Bird Nerd
Die van mij staat er ook weer... Dat geeft weer wat vertrouwen, want die was wel een beetje weg. Vaak begrijp ik het wel als een reactie wordt weggehaald, nu echter totaal niet. Ik kan weer rustig slapen...
DeeTwee
DeeTwee
  • 0
Ik krijg het gevoel dat AutoWeek aan het experimenteren is met een algoritme om reacties te modereren (ipv handmatig modereren), en dat dat nog niet zo goed werkt...
Anoniem
Anoniem
  • 1
Wellicht heb je gelijk, D2. Ook ik zie in dat geval nog wel wat verbeterpuntjes...
Anoniem
Anoniem
  • 1
Allebei dikke bakken, en dan zijn het 'maar' c-segmenters, maar de Focus imponeert! Een Golf in R-line uitvoering vind ik toch altijd een beetje de oom Theo die in z'n trainingspak naar het dorp fietst om boodschappen te doen, een beetje misplaatste sportiviteit met als dieptepunt die neppe uitlaatsierstukken. Een Golf vind ik als Highline wel erg mooi.
Wel een ongelofelijke smak geld, €35-39k voor heel gewone gezinsauto's, maar goed de crisis al alweer een paar jaartjes achter de rug ?
Carpe
Carpe
  • 3
Sinds wanneer is klokje rond PREMIUM?
mickeyHil
mickeyHil
  • 2
@carpe
Omdat ze het commentaar al zien aankomen, dat kan nooit kloppen een VAG product met zo’n KM stand, dat kunnen alleen Toyota’s
Carpe
Carpe
  • 0
Deze generatie TDI was zeer degelijk. Voor wielophanging had wat issues. (Audi)
Wout2b
Wout2b
  • 1
Net filmpje van de Passat met bijna 800.000km gekeken.
In de wetenschap dat een VW er na zovele jaren en kms er nog als nieuw kan uitzien en rijden; dan weet je het wel.
@MICKEYHIL: ofte 'Bij een VW kan dat alleen met hoge garagerekeningen'
Breinstein
Breinstein
  • 0
De Focus haalt het met het interieur bij lange na niet bij de Golf. Dat en de onlogische bediening zouden mij meer storen dan dat er te winnen zou zijn bij de manier van rijden. En leuk dat hij meer vermogen heeft, maar in de prestaties is het niet terug te zien en qua gasrespons alleen maar nadelig.
Wout2b
Wout2b
  • 0
De Golf is aardig op leeftijd en zelfs op de'vooravond' van zijn vervanging (2019) verslaat hij de concurrentie genadeloos. Gisteren ook nog eens bewezen in de Autobild 'Top 10 compacte Kombis'.
Tot spijt van wie het benijdt, het blijft een dijk van een auto...
Rick58
Rick58
  • 5
Een auto kopen van een organisatie die liegt, bedriegt en misdadig is of van een organisatie die dat niet is. Een simpele keus lijkt mij.
Anoniem
Anoniem
  • 1
Of de Golf zijn concurrenten 'genadeloos verslaat'? Dat is teveel door een bepaalde bril bekeken. Ik (en de meenste mensen hierboven) heb(ben) dat zo niet gezien in de test, ik lees meer een keuze, comfort versus rijplezier.
Uiteraard doe je met de Golf geen verkeerde keuze., maar voor iedereen kan een test een eigen beste resultaat zijn.
Ik zal om meerdere redenen nooit een Golf kiezen, maar kies liever voor de voor mij aantrekkelijke hybride aandrijflijn van Toyota. Dat is mijn persoonlijke keuze.
Auto's, zeker in het C-segment, liggen tegenwoordig zo dicht bij elkaar, haal alle emblemen eraf en geblindeerd is het lastig de keuze te maken of het een 308, Folf, Focus, Auris, i30, A, Megane of wat dan ook is. Alleen is de ene iets betrouwbaarder dan de andere.
Max Imumoccupancy120
Max Imumoccupancy120
  • 0
Zijn de prijzen van de nieuwe Focus nu al volgens de WLTP? Of komt er in 2019 nog een klap BPM extra bij?
AR rijder
AR rijder
  • 0
@Mordicus, de prijslijst is al volgens WLTP.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum