Ford Focus - Kia Ceed - Opel Astra - Volkswagen Golf

In het heetst van de strijd

Leaseauto C-segment populair verkoop
AutoWeek 44 2018
AutoWeek 44 2018

Je leest het in AutoWeek 44 2018

Nergens in de autowereld beconcurreren merken elkaar zo sterk en in zulke groten getale als in het C-segment. Zeker in Europa moét je hier scoren en dat weet Ford als geen ander. Tegenover een drietal concurrenten mag de nieuwe Focus laten zien wat het blauwe ovaal met die kennis heeft gedaan.

Het kan je bijna niet zijn ontgaan: sinds de Focus de Escort heeft vervangen, mag hij zich de sportiefste inzending in het C-segment noemen. Alleen daarmee red je het tegenwoordig niet meer. Het kan een onderscheidende factor zijn, maar de concurrentie in dit segment is moordend. Neem de Astra, die al sinds zijn introductie de ene overwinning na de andere op zijn naam schrijft, maar ook de Volkswagen Golf, die na een facelift in 2017 weer meedoet in de voorhoede. En zelfs Kia bouwt tegenwoordig dermate goede auto’s, dat het niet eens meer met afstand de voordeligste hoeft te zijn om een overwinning te pakken. Werk aan de winkel dus voor de Focus, die met name op het gebied van afwerking een achterstand moest inhalen.

GROTE WINST

Dát doet de nieuweling in elk geval. De chaotische, matig afgewerkte cockpit van voorheen heeft plaatsgemaakt voor een modern, speels vormgegeven dashboard, met veel minder fysieke knoppen. Gelukkig werkt het nieuwe Sync3-infotainment- systeem snel en duidelijk genoeg om alle functies die er nu in zitten, gemakkelijk te kunnen bedienen. Ook hier grote winst dus. Goed, het kan altijd mooier, het plastic HUD-schermpje ziet er bijvoorbeeld anno 2018 wel erg knullig uit, maar over ergonomie valt er niet veel te klagen en dat is wel eens anders geweest. Op de achterbank valt de riante beenruimte op, maar voor je hoofd biedt de Focus juist weer minder dan gemiddelde ruimte. Helemaal achterin past, afhankelijk of de achterbank overeind of plat staat, 375-1.354 liter en ook daarmee loopt de Focus netjes in de pas.

Op statisch vlak kan de nieuwe Focus dus in elk geval goed meekomen, maar echt onderscheidend vermogen heeft hij dan nog niet. Dat verandert zodra we onze vier testauto’s in beweging brengen, want dan blijkt de Ford het feestbeest van het gezelschap te zijn. Een directe besturing met voldoende feedback en het ST-Line-sport-onderstel komen samen om de best sturende C-segmenter van het moment te maken. De hoeveelheid grip van de Michelins en vooral de gretige manier waarop de Ford op commando’s reageert, maakt dat elke bocht een sportieve uitdaging wordt. Opeens gas lossen resulteert in een los voelende achterzijde, zonder dat de auto echt gemeen wordt. Heel erg leuk. Maar het zal niet ieders smaak zijn, het comfort lijdt er namelijk ook onder. Slecht wegdek doet je stuiteren in je stoel en bij verkeersdrempels moet het tempo er meer uit dan in bijvoorbeeld de Ceed of zelfs de Golf, die ook een sportonderstel heeft. Kortom, je levert wat verfijning in voor een hoop meer lol.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren