Ford Focus (2011) - Eerste rijtest

Hocus Focus

Ford Focus
AutoWeek 6 2011
AutoWeek 6 2011

Je leest het in AutoWeek 6 2011

Wereldwijd is de Focus sinds de introductie in 1998 het belangrijkste en meest succesvolle model van Ford, en daar wordt met de Focus III nog eens een schepje bovenop gedaan. Met zuiniger motoren, een sportiever design en nog betere rijeigenschappen 'tovert' Ford weer een goede compacte middenklasser tevoorschijn.

Als je er in twaalf jaar tijd tien miljoen van hebt verkocht, zou je als Ford Motor Company anno nu kunnen denken: zo'n derde generatie Focus, gaan we daar weer mee scoren? De concurrentie in het segment van de compacte middenklassers heeft immers niet stilgezeten en pakt successen. En de gemiddelde automobilist lijkt door onder meer belastingvoordelen en milieu-gevoelens (lees: hybride) steeds minder merkentrouw. Niets van dat alles. Ford 'reageert' met zuiniger motoren, een lage CO2-uitstoot (alle 1,6-motoren, vier benzines en twee diesels, hebben het A-label) en zet stevig in op veiligheid. Kortom, de derde generatie Focus, met een vierdeurssedan en vijfdeurshatchback, staat in april in de showrooms. En de Wagon beleeft zijn Nederlandse debuut diezelfde maand tijdens de AutoRAI.
De nieuwe Focus duikt het C-segment weer in met een uitgebreid motorenassortiment met onder meer de 1,6-liter Ecoboost-benzinemotor met turbo en directe inspuiting, qua diesel komen we de (verbeterde) Duratorq TDCi commonrail-dieselmotoren in de brochure tegen. Elektrisch? Nog even niet. De e-Focus is volop in ontwikkeling in Michigan en zou volgend jaar zijn intrede moeten gaan doen in Europa, maar om daar als Ford nu al publicitair de uhm … focus op te richten, nou nee. Eerst die benzine- en dieselversies maar eens slijten. Het verbruik is omlaag gebracht door onder meer het start-/stopsysteem toe te passen bij de turbomotoren.
Kijken we naar het uiterlijk, dan valt direct op dat-ie smaller (nu 1,82 meter), lager (nu 1,48 meter) en langer (4,36 meter) is dan het vorige model. De wielbasis is iets toegenomen (8 millimeter) en bedraagt nu 2.648 millimeter. De 'knik' aan de onderzijde aan de beide zijkanten maakt 'm in de lijn sportiever en de grotere ondergrille, tja, smaken verschillen. Ook de achterkant hebben de heren designers duidelijk onder de loep genomen en onder meer de hoge, grote achterlichten een nieuwe vorm gegeven.

Gamecomputer
Kort iets over het interieur: de midden-console deed ons in eerste instantie vermoeden een nieuwe gamecomputer bij de auto cadeau gekregen te hebben. Als we dat deel van de cockpit naast de vorige in de Focus II zien, zouden we die versie nu al zowaar retro kunnen noemen. De vernieuwde middenconsole is behoorlijk hightech, maar dus ook druk, veel en onoverzichtelijk daardoor. Praktisch: de handrem is naast de versnellingspook geplaatst. De 5-sterren Euro NCAP-classificatie is in the pocket: Ford zet flink in op veiligheid. Natuurlijk, ESP, ABS, EBA, rondom airbags, het is er allemaal en er is voor het chassis nog volop hogesterktestaal gebruikt ook, maar een ander goed voorbeeld is PIP, dat werkt tegen 'binnendringende pedalen'. Als er sprake is van een aanrijding, worden automatisch de pedalen teruggetrokken, om zo voeten en enkels te beschermen. Verder is er optioneel dodehoeksignalering, verkeersbordherkenning en doen allerlei sensoren hun werk om ons als automobilist bij de les houden. Zoals gezegd, veiligheid troef.
AutoWeek stuurde de Duratorq 2,0-literturbodiesel van 163 pk met automaat (de Powershift met dubbele koppeling, zestraps) een klein uurtje over het test-circuit van Bridgestone in Italië. Dat deden we op de 'binnenbaan', die vooral uit de meest uiteenlopende bochten bestaat, en dat deden we ook niet zonder reden: het was onze nieuwsgierigheid naar het nieuwe Torque Vectoring Control-systeem en de door Ford zo geprezen stabiliteit en wendbaarheid van de Focus III. TVC, dat overigens tot de standaarduitrusting behoort, zorgt ervoor dat in een bocht het binnenste wiel steeds een fractie wordt bijgeremd. Lekker sturend met al die bochten op het testcircuit, zijn we daar absoluut enthousiast over. Het onderstuur is ver weg, aan de andere kant is toch ook de scherpte er wat van afgevijld. Wat ook opviel is dat de auto minder direct en sportief aanvoelt en veel gemoedelijker. Van een harde vering en demping is geen sprake, de Powershift met dubbele koppeling doet uiterst soepel wat-ie moet doen en ten opzichte van de vorige Focus merken we in deze diesel beduidend minder van rij- en windgeluiden. De besturing is elektrisch en eerlijk is eerlijk, over het weggedrag niets dan lof.
De nieuwe Ford Focus scoort sowieso op veel punten een 'goed', eigenlijk is deze derde generatie op geen enkel punt 'onvoldoende' te noemen. Dat geldt ook voor de prijsstelling. De vanafprijzen die Ford ons presenteert, zijn € 19.745 voor de 105 pk sterke 1,6-liter Ti-VCT benzinemotor en € 23.245 voor de 95 pk sterke TDCi dieselmotor. Dat is ten opzichte van concurrenten als de VW Golf en Opel Astra zeker aantrekkelijk te noemen. Voor het C-segment heeft de Focus bovendien de meeste 20-procent-modellen. Maar liefst 18 uitvoeringen komen in aanmerking voor die fiscale bijtelling, waaronder zelfs de krachtige 182 pk sterke Ecoboost. En nu is het stiekem wachten op de RS …

Lezersreacties (47) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum