Ford Focus 2.5 20V Turbo ST (2008)

Gefacelifte furie

Ford Focus ST
Ford heeft bij de facelift van de Focus de techniek van de ST bij het oude gelaten. Met 225 pk kan de hot hatch van Ford het concurrenten als de Opel Astra OPC en de Volkswagen Golf echter nog steeds heel lastig maken.

Gelukkig voor de liefhebbers is de gefacelifte Focus er nu ook weer als bloedsnelle ST. Als je de witte racestrepen wegdenkt, is het eigenlijk een vrij gewone middenklasser. De 18inchwielen zijn eerder chic dan sportief en aan spierballen rollerij kunnen we niet veel meer ontdekken dan een dikke spoiler boven de achterruit, een diffusorachtige plaat onder de achterkant en wat STplaatjes links en rechts. Wat merkwaardig zijn de neproostertjes aan weerszijden van de voorste spatborden.

Meer uitgesproken is het interieur van de Focus ST. De sportstoelen zijn zwartblauw bekleed, rond de pook en de startknop is een paneeltje koolstofvezelimitatie aangebracht, ook hier zien we aluminium pedalen en het meest opvallend is een koepeltje centraal boven op het dashboard dat drie metertjes herbergt: voor olie temperatuur, oliedruk en – jawel! – turbodruk.

De Focus ST kwam eind 2005 op de markt om het gamma van Fords compacte midden klasser naar boven af te ronden. Om aan de benodigde prestaties te komen, werd bij dochter Volvo een turbomotor geleend. Als je dat optelt bij de voorbeeldige stuurkarakteristiek die de Focus tot de maatstaf in zijn segment maakt, dan hebben we hier in elk geval een absolute sportieve topper te pakken.


Snufje comfort
Ford zelf zegt dat de ST ook een snufje comfort heeft meegekregen, anders had het merk hem wel RS genoemd. En toch, al mag een vijf cilinder van Volvo dan de verwachting van een krachtige, maar rustige auto opwekken, dit is bepaald geen C30 in een Fordjasje. De turbomachine, goed voor 225 pk en een maximumkoppel van 320 Nm bij 1.600 toeren, is door een aangepast motormanagement net iets pittiger, maar vooral veel luidruchtiger gemaakt. Onderin twijfelt hij nog even, maar algauw gaat de turbo er zich met al zijn kunnen mee bemoeien en brult de auto het uit met een rauwe, roffelende, donkerbruine donder. Fantastisch zijn de plofjes uit de uitlaat, telkens wanneer je het gas even loslaat. Nee, dat comfort zit hem niet in de oren, maar veel meer in de demping. Wees gerust, die is lekker communicatief en hard, maar niet snoeihard. Ook het stuur is niet heel nerveus, maar tegelijkertijd wel heel scherp. Wat ook geldt voor de zesbak, die je bijna het gevoel geeft dat je rechtstreeks in het mechaniek zit te porren, zonder tussenkomst van een heel stangenstelsel.
Een missertje is de hoge zitpositie; in een hot hatch wil je met het asfalt jeuk aan je billen tegengaan. Ook in snelle bochten is de ST relatief gemoedelijk, wat je overigens niet moet verwarren met traag. Het duurt lang eer de voorwielen aan het schuiven gaan en ook wanneer je plotseling van het gas gaat, blijft de achterkant lang op koers.
Alles heeft zijn prijs en dat geldt ook voor het sportieve karakter van de Focus ST. We schrokken namelijk nogal van het brandstofverbruik. De vijfcilinder nam gedurende de test elke 7,1 kilometer een liter benzine tot zich, waarmee het verbruik fors hoger was dan de fabriek belooft. Maar goed, dit soort auto's wordt doorgaans ook niet gekocht om er zuinigheidsrecords mee te vestigen...

Signalement

Merk Ford
Model Focus 2.5 20V Turbo ST
Carrosserie 3-deurs, hatchback
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 36.950

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 5-cil. in lijn
Cilinderinhoud 2.522 cc
Maximaal vermogen 166 kW / 225 pk bij 6.100 tpm
Maximaal koppel 320 Nm bij 1.600 tpm
Inhoud brandstoftank 55 l
Lengte / breedte / hoogte 4.362 mm / 1.840 mm / 1.447 mm
Wielbasis 2.640 mm
Massa leeg 1.292 kg
Laadvermogen 568 kg
Banden225/50R18Prijzen
Topsnelheid 241 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 7,2 s (fabrieksopgave: 6,8 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 2,7 s / 3,3 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 5,2 s / 6,1 s
Brandstofverbruik 9,3 l/100km
CO2-uitstoot 224 g/km

PRIVATE LEASE Ford Focus

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (24) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum