Ford Focus 1.6 TDCi Econetic - Test

Een kilometer op twee eetlepels

Ford Focus 1.6 TDCi Econetic
Ford Focus 1.6 TDCi EconeticFord Focus 1.6 TDCi EconeticFord Focus 1.6 TDCi EconeticFord Focus 1.6 TDCi EconeticFord Focus 1.6 TDCi EconeticFord Focus 1.6 TDCi Econetic
AutoWeek 8 2012
AutoWeek 8 2012

Je leest het in AutoWeek 8 2012

Naast de driecilinder komt de Focus er in nóg een belangrijke nieuwe variant: de 1.6 TDCI Econetic, volgens Ford de zuinigste niet-hybride gezinsauto op de markt. Met een uitstoot van 89 gram CO2 per kilometer zit hij ruim onder de grens van 92, die in juli van kracht wordt. Wat betekent dat de bijtelling slechts 14% is.

Let op dat woord Econetic, Ford verwacht dat de helft van alle verkochte auto's in de tweede helft van dit jaar al dat label zal dragen, een hoeveelheid die in 2013 naar tweederde zal groeien. Het ambitieuze Ford heeft speciaal voor die groei twee mooie motoren ontwikkeld, waarvan de nieuwe 1,0–liter driecilinder benzinemotor het juweel in de kroon is. Maar de verbeterde, superzuinige 1,6-liter diesel (TDCi) mag er ook zijn. Deze levert 105 pk aan vermogen en 240 Nm aan koppel en het officiële verbruik zou op 3,4 liter per 100 kilometer liggen (1 op 29,4).

Hij heeft uiteraard automatische start/stop (goed voor tien procent besparing in stadsverkeer), een slimme dynamo, die vooral oplaadt als er op de motor geremd wordt, en een systeem dat de bestuurder zuinige schakeladviezen geeft. Elektrische besturing, oliën met lage frictie en 'groene' banden behoren tot de vanzelfsprekendheden, net zoals de grille met automatisch sluitende jaloezieën (twee procent besparing).

Nieuw aan deze 89 grams 1.6 TDCi Econetic zijn het verbeterde injectiesysteem met een krachtiger motormanagement (voor een nog nauwkeuriger gecalculeerde verbranding) en een nieuwe turbo met variabele geometrie. Het ingespoten mengsel wordt bovendien niet meer gekoeld met alleen lucht, maar ook met water, waardoor de diesel dus koeler (=beter) inademt.

Slipstreamen

Méér zal de bestuurder in de praktijk merken van de extra lange zesde versnelling, waardoor je bij 100 km/h slechts een ultralage 1.600 tpm op je toerenteller ziet staan. Vrees niet, je hoeft niet terug te schakelen als je even naar 120 km/h wilt voor een inhaalactie, de motor heeft daarvoor voldoende puf voor, al gaat het niet snel.

Tijdens een rit door het achterland van Barcelona bleek dat de 'zuinige' maatregelen ook een positief effect op het karakter van de diesel hebben. Van genagel hoor je hoegenaamd niets, de 1.6 TDCi is zo goed als trillingsvrij. Ook het automatisch stoppen en starten geschiedt ongemerkt: er gaat geen schok door de auto als de diesel een 'power nap' begint en evenmin als hij ontwaakt.

Voor je het weet ben je met deze Focus op jacht naar mooie verbruikscijfers. Het respecteren van de snelheidslimieten en gehoorzamen aan de schakeladviezen bracht snel constant 3,7 liter per 100 kilometer (1 op 27) op het scherm. Of de boordcomputer strookt met de praktijk, gaan we uiteraard testen zodra we de auto in Nederland wat langer kunnen rijden. Toen we een tijdje met 80 km/h achter een reeks vrachtwagens aanreden, verscheen 2,5 liter op de meter en dat hield de Ford keurig vol zo lang we achter die mastodonten reden. Stel je even voor wat dat betekent: je rijdt dan 1 op 40 en legt met een object van rond de 1,5 ton een kilometer af met een snelheid van 80 km/h. En daar heb je niet meer dan 25 milliliter dieselolie voor nodig. Dat is minder dan twee volle eetlepels.

PRIVATE LEASE Ford Focus

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (32) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum