Ford C-MAX 2.0 TDCi Titanium (2011)

Vierenhalfzitter

Ford C-MAX 2.0 TDCi Titanium
Nu vrijwel ieder zichzelf respecterend merk een transmissie met dubbele koppeling in het programma heeft, kon Ford natuurlijk niet achterblijven. Wij testten hem in de nieuwe C-Max, waar deze automaat is gekoppeld aan een 2,0-liter dieselmotor.

Ford doopte zijn z'n sequentiële zestrapsautomaat met dubbele koppeling Powershift. Deze bak kan om onduidelijke redenen slechts aan de tweeliterdiesels worden gekoppeld. Onze keuze zou er niet direct op vallen. Voor een moderne automaat met twee koppelingen schakelt hij niet zo vlug en schokvrij als je zou willen. Net als andere DSG-achtigen schakelt de Powershift zo snel mogelijk op naar de hoogst mogelijke versnelling. Soms té snel.

Terugschakelen duurt juist net te lang en gaat niet altijd geheel schokvrij. Voor de introductie van de tweede generatie van de C-Max is de 2,0-liter TDCi gemodificeerd, waardoor z'n vermogensafgifte mooier is dan voorheen. De Ford-motor kende eerder een zogenaamd 'aan-uitkarakter', maar de krachtsopbouw is nu geleidelijker en minder nerveus. Hij is nu ook voorzien van een start-stopsysteem.

Het weggedrag is een Ford waardig. Stabiliteit in bochten en koersvastheid zijn dik in orde. Onderstuur kun je oproepen, maar daarvoor moet je flink aandringen, en een gillende band van een spinnend binnenste voorwiel zul je niet horen, dankzij de toepassing van Torque Vectoring Control. Het verdeelt de aandrijfkrachten continu tussen de voorwielen.

Kunstmatig

De besturing werkt direct genoeg, maar de installatie mist het vlezige van de besturing die de vorige C-Max nog had, en die hem het echte Ford-gevoel gaf. De huidige C-Max heeft een elektrisch bekrachtigde stuurinrichting die brandstofbesparend moet werken, maar het systeem zorgt er tevens voor dat de besturing kunstmatig en tamelijk licht aanvoelt.

Het dashboard van de Ford C-Max is niet vrij van imperfecties. De in diepe kokers gevatte instrumenten geven de Ford een toefje sportiviteit en de waaier van bedieningsorganen op het middendeel ziet er bijna futuristisch uit. Die zit weliswaar lekker hoog, waardoor je er goed bij kunt, maar het zijn zoveel knopjes, dat enige studie op z'n plaats is. De overzichtelijkheid is een beetje zoek. Dat geldt ook voor het centrale display dat mooi geplaatst is, maar tevens aan de kleine kant is. Ook zijn sommige delen van het dashboard opgetrokken uit hard plastic, wat de kwaliteitsbeleving geweld aandoet. De hoge middenconsole – met daarop de versnellingspook – en de hoge zitpositie verraden dat je in een MPV zit. Maar je zit niet onaangenaam hoog op de bok en de stoelen genereren aangenaam veel steun.

Er passen drie volwassenen achter in de C-Max, maar de middelste heeft het niet fijn. Die zit op een smalle zitting met z'n rug tegen een veredelde armleuning. Dat kan op langere ritten een onaangename ervaring worden. Feitelijk is de C-Max dus geen vijfzitter, maar een vierenhalfzitter. De achterbank kent wel meerdere opstellingen. In een handomdraai maak je er een tweezitter van. Het middelste deel klapt naar achteren en verleent de buitenste delen daarmee ruimte om over schuin geplaatste rails naar achteren en naar elkaar toe te schuiven. Zo hebben de achterpassagiers meer bewegingsvrijheid en zitten ze niet met hun schouders tegen de zijkanten van de auto aan.

Signalement

Merk Ford
Model C-MAX 2.0 TDCI 140pk Titanium
Carrosserie 5-deurs, mpv
Transmissie 6 versnellingen, automaat met dubbele koppeling
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 38.310

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.997 cc
Maximaal vermogen 103 kW / 140 pk bij 3.750 tpm
Maximaal koppel 320 Nm bij 1.750 tpm
Inhoud brandstoftank 60 l
Lengte / breedte / hoogte 4.380 mm / 1.828 mm / 1.626 mm
Wielbasis 2.648 mm
Massa leeg 1.450 kg
Laadvermogen 600 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.500 kg / 750 kg
Banden205/55R16Prijzen
Topsnelheid 200 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,3 s (fabrieksopgave: 10,1 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 3,6 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 7,2s
Brandstofverbruik 5,6 l/100km
CO2-uitstoot 149 g/km

Lezersreacties (26) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.