Fisker Karma EcoStandard (2012)
Twee gezichten
De Karma is zowel vanbinnen als vanbuiten een plaatje. Dat kon ook niet anders, aangezien Henrik Fisker in het verleden meesterwerkjes als de Aston Martin DB9 en V8 Vantage ontwierp. Hier staat een serieus ogende sportsedan, die zelfs naast een Maserati Quattroporte geen gek figuur slaat. Dat is mede te danken aan de geringe hoogte in combinatie met zijn lange wielbasis. Het doet het uiterlijk goed, wat zeker ook voor de enorme wielen geldt. Ze zijn liefst 22 inch groot.
Het Karma-interieur biedt een warmte en luxe waarvan zijn Duitse concurrenten alleen maar kunnen dromen en het is een orgie van exotisch ogend leer. De meters ogen heerlijk futuristisch, net als het centrale scherm van de boordcomputer, klimaatregeling, radio en navigatie. Het Fisker Command Center werkt uitstekend en je wandelt intuïtief door de diverse menu's. De gebruikte materialen ogen exclusief en hoogwaardig. De standaard rijmodus is 'Stealth' gedoopt. In deze setting kun je louter op de elektroaandrijving 80 kilometer ver komen met snelheden tot 153 km/h. De acceleratie naar 100 km/h vergt dan 7,9 seconden.
Niets te klagen
Je zou de Karma een plug-in elektroauto kunnen noemen, maar hij biedt dankzij de additionele verbrandingsmotor een grotere actieradius en daarmee meer mogelijkheden. Het is een elektrisch aangedreven auto, in die zin dat de verbrandingsmotor de wielen nooit direct aandrijft. De 260 pk sterke tweeliter turbomotor drijft een generator van 175 kW aan, die op zijn beurt het lithiumionaccupakket van energie voorziet. Dit 275 kilogram wegende accupakket voedt tot slot de twee 204 pk sterke elektromotoren die voor en achter het achterdifferentieel zijn geplaatst. Hoewel de topsnelheid in de gereden 'Sport'-stand met 201 km/h relatief bescheiden is, valt er over een acceleratie van 0 naar 100 km/h in 5,9 tellen niets te klagen. In het gunstigste geval kun je op één liter benzine 41,7 kilometer ver komen, omdat je de accu's twee of drie keer kunt bijladen voor je een liter hebt verstookt.
Het compleet nieuw ontwikkelde chassis biedt een indrukwekkende torsiestijfheid. De besturing zou naar onze smaak nog best iets directer mogen zijn, maar werkt zonder meer uitstekend. Door het volledig uit aluminium opgetrokken onderstel, de enorme wielbasis en de reusachtig grote wielen hadden we niet verwacht dat de Karma lichtvoetig zou rijden, maar het is toch echt zo.
Rondom is de Fisker voorzien van een wielophanging van gesmeed aluminium, met dubbele draagarmen en niveauregeling op de achteras. Deze set-up tilt de wegligging naar een plezierig niveau, maar de goede gewichtsverdeling draagt daar ook een flinke steen aan bij. Als we af en toe een curbstone meepakken, blijft de Karma onverstoorbaar z'n koers volgen, de balans is prima voor elkaar. Als je de Sport-modus inschakelt met de linkerschakelflipper, komt de tweeliter turbomotor tot leven en wordt het klankbeeld binnenin aangevuld met bas- en baritonklanken. Op lagere snelheid is dat nog niet zo'n probleem, maar wanneer we het gaspedaal diep intrappen om de beloofde extra boost van de Sport-stand te krijgen, is de vierpitter veel te prominent aanwezig.
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Oordeel
De Karma is een auto voor mensen die iets anders willen hebben, maar daarvoor geen concessies willen doen. Rijdt verrassend goed.
Signalement
Merk | Fisker |
---|---|
Model | Karma EcoStandard |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | automaat |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Prijs | € 106.505 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn, plug-in hybride |
Cilinderinhoud | 1.998 cc |
Maximaal vermogen | 300 kW / 408 pk bij 5.300 tpm |
Maximaal koppel | 1.300 Nm bij 2.000 tpm |
Accu capaciteit (bruto) | 22 kWh |
Inhoud brandstoftank | 37 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.998 mm / 1.986 mm / 1.330 mm |
Wielbasis | 3.160 mm |
Massa leeg | 2.405 kg |
Laadvermogen | 362 kg |
Banden voor | 255/35R22Prijzen |
Banden achter | 285/35R22Prijzen |
Topsnelheid | 200 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 5,9 s (fabrieksopgave: 5,9 s) |
Brandstofverbruik | 2,1 l/100km |
CO2-uitstoot | 51 g/km |
Lezersreacties (21) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.