Fiat Tipo 1.4 T-Jet - Nissan Pulsar 1.2 DIG-T
Ontnuchterend tweetal
Met de autowereld is momenteel iets raars aan de hand. Door de toenemende behoefte aan een vervoermiddel met een stoere uitstraling, die bij voorkeur bij je 'lifestyle' past en iets zegt over je persoonlijkheid is het autoaanbod inmiddels vergeven van hoge, SUVachtige modellen die vaak zijn voorzien van opvallende tot knettergekke designvondsten. Tweekleurige koetswerken, meters chroom, enorme wielen, zwaar geaccentueerde wielkasten en vlijmscherp gesneden lampunits, het hoort er allemaal bij. De trend heeft inmiddels een aantal spraakmakende ontwerpen opgeleverd, maar de vraag rijst of het allemaal nog wel zo opvallend is als iedereen denkt. Neem de Nissan Qashqai. Bij zijn aantreden was dat een opmerkelijke auto, omdat het model het midden hield tussen een reguliere hatchback en een SUV en dat concept op een geslaagde manier vertolkte. Dat doet de huidige generatie volgens velen nog steeds, maar opvallen doe je allang niet meer met Nissans kaskraker.
Zo kan het gebeuren dat de auto die het nuchtere alternatief voor die Qashqai moet zijn, de Pulsar, wellicht nog wel meer vragen oproept bij je buren dan zijn hogere broer. De Pulsar werd in 2014 gepresenteerd en is speciaal voor Europa ontwikkeld, maar leidt desondanks een bestaan in de schaduw van de rest van het gamma. De auto, die na de Qashqai en de Leaf feitelijk de derde compacte middenklasser van Nissan is, is dan ook nogal behoudend vormgegeven. Wel valt meteen de aparte maatvoering op. De Pulsar is vrij hoog en heeft een groot glasoppervlak, maar vooral zijn lengte is uitzonderlijk voor dit segment.
In vergelijking met de Nissan is de Fiat Tipo daardoor nog meer een traditionele hatchback. Een heel opvallende auto is de Fiat niet, maar zijn stoere neus en L-vormige achterlichten maken hem toch herkenbaar. Opmerkelijk is dat de 'Japanner' in dit verhaal speciaal voor Europa op de wereld is gezet, terwijl de inzending van het Europese merk een echte wereldauto is. Vanuit Turkije, waar de Tipo wordt gebouwd, worden naast Europa het Midden-Oosten en Afrika bediend. Zelfs in Mexico is het model te vinden, al gaat het FCA-product daar als Dodge Neon door het leven. Vanwege zijn wereldwijde carrière is de Tipo er niet alleen als hatchback en stationwagon, maar ook als vierdeurssedan. Ook die wordt in Nederland verkocht, wat in de compacte middenklasse uitzonderlijk is.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.