Fiat Stilo Multi Wagon 1.6 16v Dynamic (2003)

Heel slim aangekleed

Fiat Stilo Multi Wagon 1.6 16v Dynamic
Fiat Stilo Multi Wagon 1.6 16v DynamicFiat Stilo Multi Wagon 1.6 16v DynamicFiat Stilo Multi Wagon 1.6 16v DynamicFiat Stilo Multi Wagon 1.6 16v DynamicFiat Stilo Multi Wagon 1.6 16v Dynamic
'n Combi doet qua laadruimte niet onder voor een MPV. Vaak is de hoge zit het enige wat je niet krijgt. Het is een trend: iedereen wil een MPV om lekker hoog te zitten. De Stilo Multi Wagon gaat de concurrentie aan met het MPV-geweld.

Dat de Multi Wagon behoorlijk wat kan meezeulen, zie je meteen. Maar op het oog lijkt ie nog groter dan ie is. De overhang aan de achterkant is groot, waardoor de auto langer lijkt. Dat gevoel wordt bovendien versterkt door de zwarte C-stijl.
De Stilo MW heeft een bagageruimte van 510 liter, met rechte zijwanden. Wanneer je de rugleuning omslaat, heeft de Italiaan een laadruim van 1.480 liter. Bij het omklappen van de gedeelde rugleuning kun je de hoofdsteunen trouwens laten zitten, handig. Overigens hoef je niet altijd die grote achterklep in zijn geheel te openen. Bij de Dynamic-uitvoering kun je ook alleen de achterruit openklappen. De softtouch-bediening van zowel de grote klep als de ruit is trouwens prettig in het gebruik.

Flink poken
Fiat levert de 103 pk sterke 1.6 16Vkrachtbron als basismotor. Nu is die motor al niet erg krachtig, maar de bak van de Stilo heeft ook nog eens een lange vijf. Bij 120 km/h in die versnelling draait de motor 3.400 tpm. We klokten bij de tussensprint 80-120 in vijf een tijd van meer dan 20 seconden. De Fiat nuttigde elke 9,9 kilometer een liter benzine. Dat is niet helemaal representatief, want in de periode dat we ermee reden, daalde het kwik 's nachts tot onder nul en dan lusten alle motoren een forse slok extra.
Net als in de vijfdeursversie zit je in de Multi Wagon vrij hoog. Opmerkelijk is de vorm van de rugleuning. Door zijn hoogte ondersteunt hij prima, maar de vreemde bobbel dwingt je meer rechtop te zitten dan je lief is. In de Fiat ligt het stuur vrij vlak, je kunt het bovendien niet zo ver naar je toehalen. De pook ligt goed binnen handbereik. Da's prettig gezien de lange slagen van de bak. We kunnen maar niet wennen aan de elektronische stuurbekrachtiging van de Italiaan. Fiat heeft de Multi Wagon een comfortabeler demp- en veerkarakter meegegeven dan de sportieve Stilo driedeurs. De Italiaan dempt hobbels en kuilen goed, maar het onderstel maakt daarbij wel wat kabaal. In bochten blijft de Stilo neutraal, maar in met hoge snelheid genomen curves zal hij met de achterkant enigszins om komen. De carrosserie van de MW is sowieso in beweging. Bij remmen duikt de neus en in bochten helt de MW.

Uitrusting
Een sterk punt van de Stilo is zijn zeer complete veiligheids- en comfortuitrusting. Voor voldoende en controleerbare stopkracht zorgt bij deze Stilo behalve ABS ook de Brake Assist. Airbags voor en in de zijkant van de voorstoelen zijn ook aanwezig, net als windowbags. Cruise control is standaard, net als een handbediende airco. Wil je een automatsche airco, dan moet je 400 euro bijbetalen, maar dan heb je wel een 'Dual-zone'-airco, waarmee je de temperatuur voorin gescheiden kunt regelen. En dat maakt weer deel uit van het
Forward Thinking-pakket waarbij je bovendien 16-inch lichtmetalen wielen, een leren pookknop en 'n stuurwiel met radiobediening krijgt voor 995 euro. Of, zoals bij onze testauto het geval is, een Connectpakket met het multimediale Connect-systeem en een leren stuur met bediening erop voor audio en Connect. Dat kost dan 1.995 euro. In de Dynamic-uitvoering zitten achterpassagiers en ligt de bagage lekker uit het zicht dankzij de donkere ruiten. Je kunt hem ook voorzien van een panoramisch schuifdak. Dat kost je 1.395 euro. Zo kun je een Stilo fijn dik aankleden.

Signalement

Merk Fiat
Model Stilo Multi Wagon 1.6 16v Dynamic
Carrosserie 5-deurs, stationwagon
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 21.095

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.596 cc
Maximaal vermogen 76 kW / 103 pk bij 5.750 tpm
Maximaal koppel 145 Nm bij 4.000 tpm
Inhoud brandstoftank 58 l
Lengte / breedte / hoogte 4.516 mm / 1.756 mm / 1.570 mm
Wielbasis 2.600 mm
Massa leeg 1.315 kg
Laadvermogen 535 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.100 kg / 500 kg
Banden195/65HR15Prijzen
Topsnelheid 183 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 12,0 s (fabrieksopgave: 11,4 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 6,6 s / 9,5 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 13,0 s / 21,3 s
Brandstofverbruik 7,6 l/100km
CO2-uitstoot 181 g/km

Lezersreacties (2) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.