Fiat Seicento 1100 i.e. Hobby (1999)
What's in a name?
Die Hobby heeft een mooi plekkie in het Seicento-gamma. Waarom? Kijk, je hebt de 900 SX. Da's een mooi aangeklede Sei voor f 17.000, maar met tergend sloom 39 pk-motortje. Dan is er de Sporting voor net geen 21 mille. Veel leuke en sportieve toeters en bellen, maar de belangrijkste attractie is de 1,1-litermotor van 55 pk. Véél vlotter dan die kleine 'novecento'. Als je nou zo'n Sporting 'ns een beetje uitkleedt. Geen leer om het stuur, geen sportstoelen, geen toerenteller en geen... nou ja, goed, ook geen airbag. Je geeft 'm een naam die menigeen aan het lachen maakt - Hobby - en je plakt er 'n prijsje op van laten we zeggen achttienduizend gulden, dan heb je toch een vlotte & leuke kleine auto?
Allemaal waar. Kaal als een geplukte soepkip is die Hobby trouwens niet eens. Ramen slingeren hoeft namelijk niet, net als de deurtjes apart op slot doen. Gaat lekker elektrisch. Van buiten is 'ie mooi opgedirkt met lichtmetalen wielen en in kleur gespoten bumpers.
De zitpositie is wat matig: het stuur zit te ver weg, of de pedalen te dichtbij. Helemaal perfect zit je in ieder geval niet, daar voor in die Seicento. De stoelen - met vlotte blauwe bekleding - zijn wat smal en hebben korte zittingen. Wellicht gemaakt voor de over het algemeen kleinere Italiaanse vrouwen. Misschien zijn daarom de pedaaltjes vlak bij elkaar geplaatst en moet je dus oppassen waar je je voeten plaatst.
De motor moet er vrij hard aan trekken, maar je komt goed mee met het verkeer. Als je de Hobby op toeren houdt, maakt de 1,1-liter een lekker sportief-snerpend geluid. Op de prestaties valt weinig af te dingen. Bij onze metingen zette hij voor een auto in deze klasse nette getallen op de stopwatch. Maar soms mag het voor het gevoel iets meer zijn. Dan bedoelen we bijvoorbeeld wanneer je in het snelwegverkeer zo tussen de 100 en 120 km/h rijdt. In 5 is de Seicento op zo'n moment traag.
Hangen in de bocht
De Hobby heeft geen stuurbekrachtiging, maar dat is geen groot gemis. Zodra hij rolt, stuurt 'ie gemakkelijk. Parkeren kost weinig moeite; we verwachten trouwens niet anders van een auto die net 3 meter 30 meet. De besturing is precies, ook op snelheid blijft het stuur een zeker gevoel geven en is er nauwelijks sprake van vaagheid rond het midden.
Helaas schittert een stabilisatorstang voor door afwezigheid. Zijn technisch identieke broer Sporting heeft hem wel. Gevolg van het ontbreken van dat hulpmiddeltje, dat overhellen moet tegengaan, is dat de auto inderdaad flink hangt in bochten. Toch is er met het bochtenkarakter weinig mis; er is hooguit sprake van licht onderstuur.
Houden we nog één rij-onderdeel over in dit testrapport: schakelen. De bak is beter dan de kraakbak van de Cinquecento van vroeger, maar nog lang niet optimaal. Vrij hakerig, vooral 1 en 2 hebben wat kracht nodig om goed ingelegd te worden.
Klein van buiten betekent natuurlijk ook klein van binnen. Mensen die voorin zitten, zullen weinig te klagen hebben, hooguit dat ze wat dicht tegen elkaar aanzitten. En de diepe bakken op het dashboard en de miniatuurklokjes geven een positief ruimtelijk effect. Opvallend zijn de gordels, die niet in hoogte verstelbaar zijn. Ze kunnen - met het juiste gereedschap - wel op een andere hoogte opgehangen worden.
Achter in de kleine Fiat is het voor volwassenen - uiteraard - krap. Als de bestuurdersstoel normaal ingesteld staat, zit je achterin met je knieën tegen de rugleuning. Voor je voeten is gelukkig wel genoeg ruimte en dat zien we weleens anders in deze klasse. Jammer is dat de raampjes achter niet open kunnen. De achterklep laat zich met een sleutel of van binnenuit openen, maar helaas niet met een gewone knop achterop. De bagageruimte (170 liter) houdt niet over; met moeite persten we er zes van onze kleinste tassen in. Of twee kratjes bier.
Al met al is de Fiat Seicento Hobby een prima autootje. Hij is handig-compact en biedt veel waar voor z'n geld. Rijden doet 'ie ook prima, al valt er op de zitpositie en versnellingsbak wel wat af te dingen. Hetzelfde geldt voor de bagageruimte. Maar voor net geen 18 mille kun je maar weinig auto's kopen die zo'n complete uitstraling hebben. Een auto waar je wat ons betreft in gezien mag worden.
Signalement
Merk | Fiat |
---|---|
Model | Seicento 1100 i.e. Hobby |
Carrosserie | 3-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 8.347 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.108 cc |
Maximaal vermogen | 40 kW / 54 pk bij 5.500 tpm |
Maximaal koppel | 86 Nm bij 3.250 tpm |
Inhoud brandstoftank | 35 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.320 mm / 1.500 mm / 1.450 mm |
Wielbasis | 2.200 mm |
Massa leeg | 710 kg |
Laadvermogen | 440 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 400 kg / 200 kg |
Banden | 165/55HR13Prijzen |
Topsnelheid | 150 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 14,7 s (fabrieksopgave: 13,8 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 12,5 s / 21,6 s |
Brandstofverbruik | 6,2 l/100km |
CO2-uitstoot | 148 g/km |