Fiat Panda 1.2 – 2010 – 400.000+ km – Klokje rond

Eigenaar heeft hem 15 jaar geleden nieuw gekocht

84 reacties

Video

Henk Kleve uit het Drentse Drouwen heeft een missie: zakelijk zo goedkoop mogelijk autorijden. Daartoe schafte hij in 2010 deze Fiat Panda aan en hij reed er vier ton mee bij elkaar. De missie lijkt nu echter ten einde gekomen.

Met opblaaspop naar de dealer

Actual, zo heet de uitvoering van de Fiat Panda die Henk Kleve (58) vijftien jaar geleden nieuw kocht. Altijd weer vermakelijk hoe autofabrikanten bij een absoluut basismodel een veelbelovend naampje weten te verzinnen. Henk kan het wel hebben. “Ik wilde juist een absoluut basismodel, want goedkoop. De achterbank is bijvoorbeeld niet in delen neerklapbaar. De enige extra’s die ik erbij heb besteld, zijn stuurbekrachtiging en elektrische ramen voor. Dat was één pakket.”

Henk Kleve is ambulanceverpleegkundige en heeft daarnaast een eigen onderneming: hij geeft reanimatie- en BHV-cursussen. “Ik ging op zoek naar een goedkope bedrijfsauto”, legt hij uit. “Destijds stimuleerde de overheid kleine, zuinige auto’s. Deze kwam zonder bpm en was vrij van wegenbelasting. Wel klein natuurlijk, maar hoeveel heb je nodig?”

Henk ging met zijn opblaaspop naar de Fiat-dealer. Hij wilde zien of de Panda ruim genoeg was om zijn spullen voor de cursussen mee te nemen. Het paste, dus de koop werd gesloten, zelfs zonder proefrit. Hij ging rijden en bleef dat doen. De zakenauto werd ook steeds vaker ingezet voor privé, zoals voor een vakantie naar Oostenrijk en een weekje voormalig Oost-Duitsland, waar de familie Kleve een vakantiewoning heeft. Kortom, de Panda werd de kilometervreter waar de kinderen van Henk ook in leerden autorijden.

Alle kanten op

Intussen heeft keurmeester Joep Schuurman handen en voeten nodig om de Panda tijdens zijn proefrit op de weg te houden. “Ik dacht onderweg: wat is hier aan de hand? Er zitten geen wielen los, er ontbreken geen cruciale onderdelen van de wielophanging, maar het autootje gaat alle kanten op”, aldus Joep. Naderhand blijkt: banden uit week 32 van het jaar 2011. Moet je net Joep hebben ...

Toch is onze keurmeester niet helemaal ontevreden. “Als ik even het gebrek aan grip parkeer, lijkt het nog wel een aardig karretje voor zijn leeftijd en kilometerstand.” Nou ja, kilometerstand: de Panda-teller is niet meer in staat die weer te geven. Daarom op de foto ook enkel vier liggende streepjes. De onderhoudshistorie is echter gecheckt en de Panda heeft echt 400.000 kilometer gemaakt, zonder baas Henk één keer te laten staan.

Dat wil niet zeggen dat er niets is gebeurd in de afgelopen vijftien jaar. Henk: “Om te beginnen heb ik bij 40.000 een lpg-installatie in laten inbouwen voor €1.649. Op zich doet de Panda het goed op gas; wel heb ik drie keer de injectoren moeten laten vervangen, omdat die dichtgeslibd waren door de paraffine. Elke tienduizend kilometer heb ik vervolgens het gasfilter laten vervangen om dat te voorkomen.”

Er was nog meer, zoals het ouderwetse kleppen stellen dat geregeld moest gebeuren. Onderhoud geschiedt bij de plaatselijke universele garage. Sommige dingen doet Henk zelf, omdat hij het leuk vindt en omdat het geld bespaart. Evengoed ontkomt hij gedurende de vier ton niet aan een paar grote reparaties, waarbij een nieuwe versnellingsbak en dito cilinderkop de grootste en kostbaarste zijn. “In beide gevallen was er echt sprake van slijtage. Het was gewoon op”, vertelt Henk.

Dat geldt voor meer onderdelen. Zo zijn er al drie keer achterdempers vernieuwd, de koplampen zijn vlak voor de keuring vervangen, en Henk heeft zoveel last gehad van de zwakke zekeringenkast van de Panda dat hij een bypass heeft gemaakt rechtstreeks vanaf de accu naar de koplampen. Ook is de Panda al toe aan zijn derde ruitenwissermechaniek en zijn tweede uitlaatspruitstuk, katalysator en koppeling. Ook is er wat laswerk uitgevoerd, linksachter op de drempel. Verder is de kachelventilator een keer stuk gegaan. Toen Henk de auto net had gekocht, liet ook het analoge klokje het afweten. Dat is toen onder garantie vervangen.

Dat lijkt veel en dat is het ook, maar vijftien jaar en 400.000 kilometer is ook geen kleinigheid .

Keuring kantelt

Een kleine auto op een heel grote brug, zo ziet het er vandaag uit in ons hoekje van Carrec Technocenter. De kleine heeft het zwaar, want naarmate de keuring vordert, komt Joep meer en meer onvolkomenheden tegen. Gaandeweg moet hij terugkomen op zijn eerste indruk dat het toch wel een lekker karretje was. “Deze kleine Italiaan is simpelweg versleten. Een keuring als deze is een momentopname en ik zeg dat het klaar is. Kijk de lijst erop na. Hier is zoveel werk aan dat het niet meer de moeite loont.”

Henk draait er niet omheen: dit is een tegenvaller. Ook de AutoWeek-crew had deze niet zien aankomen, want het leek zo’n keurig net, leuk autootje. Dat ís het ook, maar technisch komt het niet meer goed.

Henk: “Ik had een minder grote lijst verwacht en veel minder aandachtspunten. De auto wordt naar mijn mening goed onderhouden, dus dit is best schrikken geblazen. Ik heb het ondertussen nog even nagekeken, maar die oude achterband uit 2011 is er volgens de onderhoudshistorie drie jaar geleden opgezet door de garage. Bijzonder ...”

Einde van het verhaal: Henk gaat eens even goed nadenken wat hij met de uitslag van de keuring gaat doen.

Eigenaar Fiat Panda

Naam Henk Kleve
Bouwjaar 1967
Woonplaats Drouwen
Beroep ambulance-verpleegkundige
Eerste auto Volkswagen Golf I automaat
Vorige auto Peugeot 306
Wat zou je aan de auto willen veranderen? "Airco erop."
Langste trip "Naar Innsbruck."

Onderhoudshistorie

Henk heeft de administratie uitstekend op orde. Zelfs de originele folder met prijslijst zit nog bij het pakket waarmee hij bij Carrec komt aanzetten. Het onderhoud ging al snel naar de universele garage in het dorp. Nagenoeg elke tienduizend kilometer heeft de Panda een contactmoment met de garage. We beperken ons hier tot een paar hoogte- en dieptepunten.

  • 120.000 km, distributie plus waterpomp plus schokdempers achter
  • 160.000 km, eerste remblokken vervangen
  • 176.000 km, ruitenwissermechaniek vervangen
  • 194.000 km, contactslot vernieuwd
  • 231.000 km, stabilisatorstangen
  • 240.000 km, distributie plus waterpomp
  • 240.000 km, schokdempers voor vervangen
  • 274.000 km, draagarmen vervangen
  • 282.000 km, kachelventilator vervangen
  • 296.000 km, uitlaatspruitstuk vervangen
  • 304.000 km, katalysator en versnellingsbak vervangen
  • 304.000 km, ruitenwissermechaniek vervangen
  • 308.000 km, koppeling vervangen
  • 312.000 km, cilinderkoppakking en cilinderkop vervangen
  • 344.000 km, drempel gelast in verband met roest

Wat mankeert er aan de Fiat Panda?

  • Deurvanger linksvoor is versleten
  • Raam rechtsvoor sluit moeizaam en piept daarbij luid
  • Stuur staat een tikkie scheef bij rechtuit rijden
  • Bediening van de koppeling gaat erg zwaar
  • Koppeling bokt
  • Wisserbladen voor zijn matig
  • Wisserblad achter slaat een deel van de ruit over
  • Veel bandenlawaai hoorbaar tijdens rijden
  • Motor loopt soms rommelig stationair
  • Motor hikt soms even na lastwissel
  • Remmen geven weinig vertrouwen, er is veel pedaalkracht nodig om te vertragen
  • Weggedrag is onvoorspelbaar, auto spoort slecht
  • Bedrading voor de koplampen is een constellatie van ongekende proporties en (gebrek aan) kwaliteit (bovenop de accu)
  • Hitteschild van de uitlaat mist een bout
  • Klepsmeersysteem lekt op diverse plaatsen vloeistof (onder andere uit gescheurde slangen)
  • Mechaniek van de ruitenwissers heeft veel speling, want dat is versleten
  • De radiateur lekt
  • Voorop de motor lekt een koelwaterbuis (doorgeroest)
  • Remschijf rechtsvoor is verroest aan de binnenzijde
  • Schokdempers en toplagers vooras zijn in zeer slechte staat
  • Spoorstang linksvoor heeft speling
  • Achterbanden zijn van 2011
  • Er is één nieuwe achterveer gemonteerd (normaal vervang je deze per paar)

De mening van Carrec Technocenter

“Het begon best aardig, op een wat vreemd weggedrag na. Toch is het is niet goed gekomen: twee duimen omlaag. Hij is domweg versleten, dus afscheid nemen van dit sympathieke wagentje.”

We waarderen het als je wilt bijdragen door het bijhouden van de AutoWeek Verbruiksmonitor of door een gebruikersreview te schrijven waarin je jouw ervaringen met de auto deelt. Daarmee help je potentiële kopers echt vooruit!

Signalement

Merk Fiat
Model Panda 1.2 69 Actual
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 7.850

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.242 cc
Maximaal vermogen 50 kW / 69 pk bij 5.000 tpm
Maximaal koppel 102 Nm bij 2.500 tpm
Inhoud brandstoftank 35 l
Lengte / breedte / hoogte 3.538 mm / 1.578 mm / 1.540 mm
Wielbasis 2.299 mm
Massa leeg 835 kg
Laadvermogen 470 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 800 kg / 400 kg
Banden155/80R13Prijzen
Topsnelheid 162 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 13,2 s
Brandstofverbruik 4,8 l/100km
CO2-uitstoot 110 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (84) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum