Fiat Marea Weekend 1.9 Tds 100 ELX (1997)

Have a nice Weekend

Fiat Marea Weekend 1.9 TD 100 ELX
De Fiat Marea Weekend is eigenlijk te mooi om als wagon te boek te staan. Weekend dekt die lading echter uitstekend en geeft ook een subtiele hint naar de veelzijdige (vrijetijds)mogelijkheden van de auto.

Als je de Marea Weekend zo ziet staan, wordt duidelijk hoe progressief de Fiat-ontwerpers tegenwoordig bezig zijn. Voor een belangrijk deel komen de lijnen van de Marea overeen met die van de Bravo en de Brava en net als bij deze modellen zien we bij de Marea weer opvallend gevormde achterlichten. Die van de Weekend zijn hoog - naast de achterruit - geplaatst en bestaan uit drie afzonderlijke elementen.
Ook het leefgedeelte van de Marea verraadt z"n nauwe verwantschap met de Bravo en Brava. We zien een dashboard en instrumentenpaneel met dezelfde organische lijnen en ook weer de bijna druppelvormige middenconsole met de geïntegreerde radio/cassettespeler bovenaan. Ook standaard is een in hoogte verstelbaar airbagstuur.
Als het om opberg/aflegruimte gaat, komt de Marea goed voor de dag. Niet alleen heeft hij flinke portiervakken vóór en redelijke vakken àchter, maar er zijn ook nog diverse andere plaatsen waar losse spullen een plaats kunnen vinden. Handig is een smal kaartenvak rechts naast de "tunnelconsole". Verder is er ruimte, rechts op het dashboard.
In de Weekend vinden we stevige, sportief aandoende, stoelen. Mensen die achterin meereizen hebben geen gebrek aan ruimte voor de onderdanen. Hoofdruimte is er zat. Daar zorgt het hoge, naar achteren doorlopende, dak voor. Achterpassagiers worden verder verwend met hoofdsteunen; een middenarmsteun en een eigen ventilatierooster.
Achter de achterbank en onder het afdekzeil (standaard) is al een flinke ruimte beschikbaar: 500 liter. Wordt de achterbank voorover geklapt, dan ontstaat er een laadruimte met een inhoud van 1550 liter. Ook is er dan een keurig vlakke laadvloer. Een handigheidje van de Weekend is de achterbumper die omlaag kan worden geklapt. Dat maakt het beladen niet alleen makkelijker, maar levert ook een extra stukje laadvloer op. Overigens moet de ruimte achterin met beleid worden gevuld. De wagen kan met zijn laadvermogen van 595 kg wel volumineuze, maar niet zoveel zware stukken aan.

Nieuwe motor

"Onze" Marea Weekend was voorzien van een pittige 1.9 turbodieselmotor met een vermogen van 74 kW/100 pk, wat ook tot uitdrukking komt in de type-aanduiding "TD 100". Daarnaast haalt hij uit z"n inhoud van 1910 cc een koppel van 200 Nm.
Volgens de Fiat-folder is dat alles goed voor een topsnelheid van 179 km/h en een acceleratie van nul naar honderd in 11,5 seconden. Wij klokten hem echter op een seconde meer. Op het onderdeel tussenaccelaratie (80-120) noteerden we 10,7 en 15,2 s in "vier" en "vijf". Het interieurgeluid van onze turbodiesel gaf slechts reden tot tevredenheid. Waarden van 67,5 dB bij 100 en zo"n 71 dB bij 120 zijn heel netjes.
Met de souplesse van de turbodiesel zit het wel goed. Tussen 2000 en 4000 toeren is verreweg het grootste deel van het koppel voorhanden. Hij is echter niet direct bij de les. De motor moet even op toeren komen voor de paarden door de turbo worden aangespoord.
Ook schakelde hij minder vlot dan we de laatste tijd van Fiats gewend zijn. Verder geen klachten. Ondanks de gewichtige dieselmotor voorin, stuurt de 1.9 TD niet zwaar. De bekrachtigde besturing is eerder aan de lichte kant. Overigens zonder een spoor van vaagheid. Met de snellere bochten heeft de Marea geen probleem. Van onderstuurneigingen is weinig tot niets te bespeuren. De stevige vering doet zijn werk over het algemeen naar behoren. Ook als het met het wegdek niet best gesteld is blijken vering en demping nog goed op hun taak berekend, al zal het de inzittenden beslist niet ontgaan, wat voor plaveisel er onder de wielen door gaat.
Fiat doet niet zuinig aan met de uitrusting. Dat heeft tot gevolg dat de Weekend ELX onder meer is bedeeld met: elektrisch bedienbare voorste zij-ruiten, elektrisch verstelbare zijspiegels, mistlampen, contactsleutel met startcode, dakrails en afdekzeil voor de bagage. Het in hoogte verstelbare airbagstuur en de hoofdsteunen achter noemden we al, net als de radio/cassettespeler. Niet slecht voor een auto van f 44.000.
Als je het uiterlijk van een wagon belangrijk vindt, kun je eigenlijk niet om de Fiat Marea Weekend heen.

Signalement

Merk Fiat
Model Marea Weekend 1.9 Tds 100 ELX
Carrosserie 5-deurs, stationwagon
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 20.193

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.910 cc
Maximaal vermogen 74 kW / 101 pk bij 4.200 tpm
Maximaal koppel 200 Nm bij 2.250 tpm
Inhoud brandstoftank 63 l
Lengte / breedte / hoogte 4.484 mm / 1.741 mm / 1.510 mm
Wielbasis 2.540 mm
Massa leeg 1.250 kg
Laadvermogen 595 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.300 kg / 450 kg
Banden185/65HR14Prijzen
Topsnelheid 179 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 12,5 s (fabrieksopgave: 11,5 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 10,7 s / 15,2 s
Brandstofverbruik 6,8 l/100km