Test: Fiat Marea Weekend 1.8 16V ELX (1997)
Prettig weekend?
Ze heten Bravo, Brava en Marea, maar toch is er een zeer nauwe familieband. Wat ze in elk geval gemeen hebben: hun frisse vormgeving, zelfs na enkele jaren. Wij zochten de ruimte (op) in en met de Marea Weekend.
Misschien is de Marea Weekend wel de meest aparte uit de Bravo/Brava/Marea-reeks. Al die modellen hebben iets met lampen. Deze station ook: van voren word je bijvoorbeeld indringend aangestaard door vervaarlijk priemende pitjes en van achteren zien we een originele interpretatie van de tegenwoordig zo hippe hooggeplaatste achterlichten. De dakreling is standaard en dat staat - vraag ons niet waarom - gewoon goed. Ergo: die Marea Weekend ziet er prima uit.
Maar het gaat natuurlijk niet alleen om dat uiterlijk. Wat hebben we verder aan boord? Onze Weekend was een 1.8 16V in ELX-uitvoering. Om maar met de deur in huis te vallen: de prestaties van de 1.8 zijn heel fatsoenlijk. We hebben het over een lekker gretige zestienklepper: de 0-100 deden we in 10,8 seconden en de tussensprint 80-120 was zowel in vier als in vijf vlot achter de rug: respectievelijk 10,1 en 14,0 s. Voor een lel als deze Weekend zijn we met de gemeten prestaties dik tevreden. De Weekend maakt door zijn grote 'klankkast' iets meer geluid dan zijn hatchback en sedan collega's, maar met 69 en 71 dB bij respectievelijk 100 en 120 constant is er nog steeds helemaal niets aan de hand. Overigens: het geluid is prettig-sportief van toon. Ons gemiddelde verbruik kwam uit op 1:9,5. Da's inclusief een weekendtrip naar het heuvelachtige Zuid-Limburg, waarbij we de Marea gebruikt hebben zoals het hoort: vier man (m/v) aan boord plus de bijbehorende bagage. Qua verbruik hakte die trip er behoorlijk in; als we die expeditie niet in het gemiddelde hadden meegenomen, was het verbruik bij 1:10,5 blijven steken. De tankinhoud bedraagt 63 liter en daarmee is vrijwel elke Europese bestemming met een één-stop-strategie te bereiken.
Over naar de bediening van het mechaniek. Het schakelen is typisch Italiaans: gebruik een tikje nadruk voor het beste resultaat. Echt zo'n bak van: even het gevoel krijgen en je weet het voor de rest van je leven. Overigens zijn de overbrengingen goed gekozen.
Iets waar je geen nadruk bij nodig hebt, is de besturing. De bekrachtiging daarvan is echter vooral op het korte werk afgestemd. Je krijgt dan een prima stuurhulp en daar hoor je ons bij het parkeren zeker niet over klagen. Wel moeten we even kwijt dat de Marea op de snelweg niet honderd procent koersvast is; je betrapt jezelf er al snel op dat je nogal wat correcties uitvoert en daarbij geeft de besturing te weinig gevoel. Qua bochtgedrag doet de Marea goede zaken: hij kan harder door een bocht dan je je ooit in je hoofd zult halen - een prettige gedachte.
Grote bak
We hadden het al even over de bagageruimte - en da's natuurlijk ook het belangrijkste dit Weekend. Zonder al te veel passen en meten kregen wij zes grote koffers mee. Anders gezegd: vier personen hoeven zich geen zorgen te maken over de beschikbare bagageruimte. Als een soort extra attractie is de Marea Weekend voorzien van een neerklapbare achterbumper, waardoor de laaddrempel nog iets wordt verlaagd.
Helaas heeft de Marea Weekend die wij ruim een week onder onze hoede hadden, nagelaten een overtuigende kwaliteitsindruk te maken. Hij was dus jammer genoeg niet helemaal rammel- en kraakvrij en bovendien liet de elektrische bediening van het schuifdak (optie) ons aan het eind van de testperiode in de steek. Nou moeten we er wel bij vermelden dat onze testauto al een fors aantal kilometers op de teller had, maar toch.
Graag breken we hier even een lans voor het ELX-uitrustings-niveau. Dat biedt vrijwel alles dat het leven met de Weekend zo prettig mogelijk maakt; mooie bekleding, een compleet dashboard dat er fraai uitziet en allerhande elektrieke bediensels. Neem een ELX en Fiat verwent je. Onze enige overgebleven wens: ABS, maar dat is een optie.
Nu is de grote vraag natuurlijk: doet de Weekend zijn naam eer aan? Ondanks wat onvolkomenheden zeggen wij volmondig ja. Met de Marea Weekend koop je een ruime, adequaat gemotoriseerde station die ook voor langere vakanties zeer geschikt is. Bovendien ziet hij er ook nog eens prima uit en ook zijn prijs is vergeleken met de concurrentie dik in orde. Jammer van die 'kwaliteitspuntjes' en de niet optimale koersvastheid. Als Fiat daar wat aan doet, is het helemaal: Bravo!
- +Veel ruimte
- +Prettige motor
- +Goed reiscomfort
- -Stevig verbruik
- -Kwaliteit kan beter
Signalement
Merk | Fiat |
---|---|
Model | Marea Weekend 1.8 16V ELX |
Carrosserie | 5-deurs, stationwagon |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 19.263 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.747 cc |
Maximaal vermogen | 83 kW / 113 pk bij 5.800 tpm |
Maximaal koppel | 154 Nm bij 4.400 tpm |
Inhoud brandstoftank | 63 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.484 mm / 1.741 mm / 1.500 mm |
Wielbasis | 2.540 mm |
Massa leeg | 1.230 kg |
Laadvermogen | 620 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.300 kg / 450 kg |
Banden | 185/65HR14Prijzen |
Topsnelheid | 193 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,8 s (fabrieksopgave: 10,7 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 10,8 s / 14,0 s |
Brandstofverbruik | 10,5 l/100km (fabrieksopgave: 8,6 l/100km) |
CO2-uitstoot | 205 g/km |