Test: Fiat Doblò (2010)
Ruimtelijk inzicht
De eerste Doblò was niet bepaald een verkooptopper, maar dat weerhoudt Fiat er niet vano m het gewoon nog eens te proberen met een geheel vernieuwde versie. Ditmaal geen omgebouwde bedrijfsauto, maar vanaf het begin ontwikkeld als Family Space, met moderne techniek, veel ruimte en uiteraard schone motoren.
Fiat verwacht zelf in de nabije toekomst dat de zogenaamde Multi Spaces heel belangrijk gaan worden. Auto s die veel ruimte bieden, maar die ook veelzijdig ingezet kunnen worden voor zowel het vervoer van personen als van bagage. En ruimte biedt de nieuwe Doblò in overvloed, doe de grote achterklep open en je komt in een bagageruimte waar je maar liefst 3,200 liter kunt verstouwen, mits je de banken plat legt. Eventueel kan er ook een derde zitrij gemonteerd worden, zodat er zeven personen aan boord passen. Met een wielbasis van 2,75 meter is er aan boord inderdaad een zee van ruimte en door de hoogte, 1,84 meter, ervaar je dat aan boord ook zo. Het interieur is sowieso ruimtelijk van opzet zodat zowel de voorste als de achterste inzittenden alle ruimte hebben om zich te kunnen bewegen. Dat geldt niet voor de derde zitrij, want behalve kleine kinderen kun je dat niemand aandoen, bovendien is er met de twee achterste stoelen in gebruik nagenoeg geen bagageruimte meer over.
Uiteraard wordt de Doblò voorzien van milieuvriendelijke motoren, die allemaal voldoen aan de Euro 4 of Euro 5 norm. Bij de introductie is er 1 benzinemotor beschikbaar en voor de dieselaars biedt Fiat een drietal opties. De 1.4 benzinemotor van 95 pk zal geen verkooptopper worden, de diesels zijn een stuk interessanter. De 1,3-liter MultiJet levert 90 pk en 200 Nm Koppel, het is de instapper, maar met 129 gr per kilometer CO2 uitstoot is het wel één van de schoonste motoren in zijn klasse. Wij reden tijdens de introductie met zijn iets grotere broer, de 1.6 MultiJet die 105 pk op de been brengt en daarmee is de Doblò heel redelijk bedeeld. Goed, hij trekt de straatstenen niet uit de grond, maar je rijdt gemakkelijk mee met het overage verkeer en tussensprintjes zijn dankzij het koppel van 290Nm geen enkel probleem. De topper van het gamma is de 2.0 MultiJet die 135 pk mobiliseert en een royaal koppel van 320 Nm. Alle motoren zijn standaard voorzien van Start/stop technologie, die jammer genoeg wel iets trager reageert dan we van sommige concurrenten gewend zijn, voor de dieselmotoren is een dieselroetfilter standaard In de nabije toekomst gaat Fiat ook nog een CNG krachtbron leveren, waarschijnlijk zien we die halverwege 2010 verschijnen.
Stevig onderstel, slappe pook
Het onderstel is vanaf het begin ontwikkeld voor zowel een bedrijfswagen als een personenauto en dat merk je tijdens het rijden. De eerste generatie Doblò moest het doen met het aloude concept van een starre achteras en bladveren om de carrosserie te dragen en hoewel de auto heel behoorlijk reed, maakte het de auto niet bepaald tot een rijdersauto. Voor de nieuwe generatie werd er echter een nieuwe achterwielophanging verzonnen, door Fiat een Bi-link ophanging gedoopt. Daarmee zou de nieuwe Doblò moeten rijden als een personenauto. Dat is niet helemaal waar, maar op de bochtige wegen rondom Turijn valt op dat de Doblò ondanks zijn aanzienlijke hoogte heel aardig rijdt. Het is nog steeds wat stuiteriger dan een gemiddelde personenauto en als je fors in de remmen gaat merk je dat de koets toch nog wat wil doorzakken, maar dat mag je gezien het type auto ook wel verwachten. Toch is het comfort heel redelijk en als je het niet al te bont maakt gaat de Doblò ook best de hoek om. Ga je harder dan voel je al snel dat het toch niet écht een personenauto is waar je mee onderweg bent, want dan gaat de Doblò hangen. Niet dat het echt onveilig is, maar je wordt er wel vrij snel aan herinnerd in wat voor soort auto je onderweg bent. Voor alle zekerheid monteert Fiat op alle Doblò's standaard ESP met Hill Hold Control en dat is wel zo prettig.
Zoals we als zeiden: de 1,6-liter MultiJet diesel voldoet prima in de Doblò. Omdat het royale koppel al vroeg beschikbaar is, bij 1.500 toeren per minuut staan de 290 Nm al volledig tot je beschikking, kun je de auto opvallend schakellui rijden. Dat is niet alleen prettig voor het brandstofverbruik, het komt ook de rust aan boord ten goede. Dat je schakellui kan rijden is trouwens maar goed ook, want schakelen is niet echt een pretje, de pook gaat gevoelloos door het H-patroon heen en ook de koppeling biedt weinig gevoel. Trek je door in de versnelling, dan blijkt dat er bovenin niet echt veel meer te halen valt, een trekje dat de meeste dieselmotoren kenmerkt. Dat zul je in de praktijk echter niet al te vaak doen, dus heel zwaar tillen we er niet aan.
Drie uitrustingsniveaus
Bij z'n introductie komen er een drietal uitrustingsniveaus beschikbaar voor de Doblò, te weten Active, Dynamic en Emotion. Die eerste is alleen verkrijgbaar in combinatie met de 1.4 benzinemotor of de 1.3 diesel en krijgt onder meer elektrische ramen vóór, ESP en een schakelindicator mee. Maar een radio moet de basis-uitvoering ontberen, dus Fiat verwacht dat de meeste kopers opteren voor het tweede uitrustingsniveau, de Dynamic. Die is te combineren met de 1.4 benzine en 1.6 diesel en krijgt als extra uitrusting onder meer een radio/cd speler, handbediende airconditioning en elektrische ramen achter mee. Daarmee is het een stuk beter uit te houden aan boord de Doblò. Wil je écht losgaan dan kun je altijd nog gaan voor een Emotion uitvoering gaan, die Climate Control, Cruise Control en het Blue&Me systeem aan boord heeft. Daarmee kun je je telefoon via Bluetooth koppelen aan een handsfree systeem, maar het omvat ook een los TomTom-systeem, dat je eventueel ook te voet kunt gebruiken. De Emotion uitvoering kan voorzien worden van de 1,4-liter benzinemotor of voor de dieselaars de 1.6 en 2.0 MultiJet.
Verder legt Fiat de nadruk op het stylingelement van de Doblò, vandaar dat er maar liefst elf verschillende kleuren beschikbaar zijn, waarvan acht metallic laksoorten. Ook binnenin kan er gekozen worden voor verschillende kleuren om zo je geheel 'eigen' Doblò te creëren. Precieze prijzen kon de importeur ons nog niet geven, wel weten we dat de Doblò vanaf februari bij de dealers staat en dat de vanaf prijs €17.295 bedraagt, waarmee hij mooi aansluit met de concurrentie.
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Had je deze auto's al gezien?
Lezersreacties (38) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.