Fiat Coupé 2.0 Turbo 16v (1995)
Bruut geweld voor duur geld
Sportcoupés heb je in soorten: brutale of bedeesde, rappe of rustige, saaie of sprankelende en billijke of buitensporig dure. Meestal wordt het karakter gevormd door een combinatie van die eigenschappen: billijk gaat vaak samen met rustig en saai of bedeesd en de rappe rakkers ogen doorgaans brutaal en zijn tevens knap aan de prijs. De Coupé Fiat voegt daar nog een element aan toe: niet alleen is hij oersterk, flitsend snel en behoorlijk duur, maar hij ziet er ook nog eens buitengewoon aantrekkelijk uit.
Want er zijn weinig auto's die zó overduidelijk uitdragen wat ze in petto hebben. Dat merkten we al gauw nadat we de bijna 200 pk sterke turbo-versie van de coupé bij de importeur hadden opgehaald en, bij uitzondering rustig op de rechter rijbaan toerend, werden ingehaald door een paar snelle makkers van de Porsche-groep. Een schichtige blik opzij leverde onverwacht uitzicht op twee grijnzende hoofden en dito opgestoken duimen, gevolgd door het aanmoedigende gebaar 'vooruit met de geit!' Zo'n uitnodiging sla je niet af en zo konden de verbaasde medeweggebruikers die ochtend getuige zijn van een haastig wegsprintend coupeetje, achterna gezeten door een aanvankelijk wat achterblijvende, diep-grommende Porsche. Toegegeven, de Porsche won uiteindelijk toch, maar op dat moment was de legale snelheidslimiet al even overschreden...
Sportief genoeg
Zo'n belevenis illustreert terloops dat de Coupé Fiat niet alleen uiterlijk hoge verwachtingen wekt, maar ze ook goed waarmaakt. De standaard-metingen waren dan ook in hoge mate overtuigend: van 0-100 een fractie minder flitsend dan het fabriekscijfer van 7,5 seconden en op de snelweg van 80 tot 100 km/h razendsnel in '4' (7 seconden) en nog steeds zeer rap in '5' (9,8 s). Voor de topsnelheid kunnen we op de fabrieksopgave van 225 km/h vertrouwen. De teller zal dan rond 240 schommelen, want die is zo'n 7,5% te optimistisch.
Z'n uitstekende prestaties ontleent de coupé aan de hulp van een uitlaatgascompressor, die het vermogen van de tweeliter zestienklepper opschroeft tot 190 pk. Dat is heel wat om via de voorwielen op de weg te zetten en aangezien de turbo het begin van zijn activiteiten aankondigt met een stevige duw in de rug, kan je dat soms goed in het stuur voelen. Te goed naar onze smaak. Want al vereffent het visco-sperdifferentieel veel van de tractieverschillen tussen de aangedreven wielen, bij zo'n bult vermogen worden de grenzen van de Fiat-techniek bij het accelereren soms toch overschreden. Op gladde tramrails of in een snelle, wat hobbelige bocht merk je dat aan forse rukken in het stuur, die je vooral niet moet proberen te corrigeren. Gewoon heel stevig het wiel in je knuisten houden en geen aandacht schenken aan de stapjes-opzij is het beste. De eerste keer is dat wel even schrikken, maar met wat durf went 't op den duur.
Nu zullen de meeste Coupé-Fiatrijders niet gauw op hoge snelheid in die regionen verzeild raken, maar tramrails heb je overal en ook op het stroeve asfalt van een klaverblad kunnen natte plekken voorkomen. Als je deze onhebbelijkheid echter incalculeert, sta je verbaasd over de bochtsnelheden die deze kleine gifkikker toelaat. Weliswaar voelt het in twee richtingen verstelbare stuurwiel door de wat overijverige bekrachtiging een tikje doods aan, maar toch valt de kleine Coup‚ haarscherp te sturen. Hij beschikt dan ook over een voortreffelijk onderstel.
Wat zijn overige eigenschappen betreft, valt er over deze opmerkelijke Fiat weinig te klagen. Hij zit prima, is rijkelijk van accessoires voorzien en biedt ondanks z'n onstuimige gedrag een prettig veercomfort. Zoals je van zo'n coupé-modelletje mag verwachten, is de bagageruimte aan de krappe kant en aan de debetzijde van de balans staan tevens de hoge aankoopprijs en een ontzagwekkend brandstofverbruik als je regelmatig gebruik maakt van de grote reserves waarover dit scheurijzertje beschikt. Maar voor de liefhebbers van iets aparts wordt dat waarschijnlijk ruimschoots gecompenseerd door het opvallende silhouet en het unieke smoeltje, waarmee dit frisse Fiat-produkt zijn concurrenten brutaal tegemoet treedt.
Signalement
Merk | Fiat |
---|---|
Model | Coupé 2.0 Turbo 16v |
Carrosserie | 2-deurs, coupé |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 32.332 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | |
Cilinderinhoud | 1.995 cc |
Maximaal vermogen | 140 kW / 190 pk bij 5.500 tpm |
Maximaal koppel | 290 Nm bij 3.400 tpm |
Inhoud brandstoftank | 63 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.250 mm / 1.766 mm / 1.340 mm |
Wielbasis | 2.540 mm |
Massa leeg | 1.273 kg |
Laadvermogen | 347 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.200 kg / 500 kg |
Banden | 205/50ZR16Prijzen |
Topsnelheid | 225 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 7,7 s (fabrieksopgave: 7,5 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | - s |
Lezersreacties (2) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.