Fiat Bravo 1.4 T-Jet – 2009 – 371.422 km - Klokje Rond
Nog dertigduizend te gaan
100 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Als je bedenkt hoe weinig Fiats Bravo er zijn verkocht, is het nog opvallend hoe vaak je hem in het verkeer ziet. Dat zegt wel iets over de duurzaamheid van dit model. We kennen hem namelijk als robuust gebouwd en met de T-Jet-motor is al evenmin iets mis. Wat dat betreft verbaast het ons niet dat we er eens eentje tegenkomen met een heel hoge kilometerstand.
‘Mijn auto is wel een werkpaard, hoor”, zegt Rik Hardenberg als hij met zijn Fiat Bravo in de Klokje Rond-garage komt. “Er valt heus wel wat op aan te merken. Ik kijk bijvoorbeeld nooit naar de remvloeistof en als hij door de apk komt en veilig is, is het wat mij betreft prima.”
Dat wordt dus in elk geval geen dubbele duim omhoog, als we het zo horen. Rik doet het onderhoud zelf, onder leiding van zijn vader. “Mijn opa was BMWdealer en mijn vader woont nog steeds boven die garage. We hebben dus ruimte genoeg tot onze beschikking. Hij is allang geen automonteur meer hoor; hij heeft meer een passie voor oude auto’s. Daar heeft hij een hele collectie van. Als we aan de Fiat aan het werk zijn, vertelt hij me wat ik moet doen en dan voer ik het zelf uit.”
De Fiat ziet er op het oog nog heel mooi uit. Er is bijvoorbeeld geen spatje roest te zien. “Joep zal wel terugkomen van de proefrit met natte billen, want ik heb voor de gelegenheid de stoelen met de stoomreiniger gedaan”, lacht Rik. Daar is dus goed voor gezorgd, voorafgaand aan de keuring. Verder wijst Rik ons op de krassen in de voorruit. “Ik raad je aan om nóóit ruitenwissers van de Action te kopen”, zegt hij. Als keurmeester Joep Schuurman korte tijd later terugkomt van zijn proefrit wordt de toon meteen gezet. “Ik heb alleen al tijdens de proefrit één kantje van mijn gele vel papier gevuld. En dan moet de keuring nog beginnen.”
LEKKAGES
Als Joep de motorkap openzwaait, valt allereerst op dat die bijna uit zichzelf halverwege open kan blijven staan. “Als je een onderhoudsbeurt goed uitvoert, smeer je ook even de scharnieren”, leert Joep. Eenmaal bij de motor aangekomen valt op dat er wel heel veel plastic klemmetjes zijn afgebroken.
“Als je met die auto bezig bent, trek je alles gemakkelijk kapot”, geeft Rik aan. En dus is er op veel plekken een slangenklem voor in de plaats gekomen. Daar krijg je Joep niet per se heel vrolijk mee. Hij wijst ons op een detail onder de motorkap. “Hier zie je een vloeistofgevulde motorsteun die lekt. Dat heeft het zelfde effect als een slechte schokdemper. Jammer dat er nooit iets aan is gedaan. Ik denk dat we er hier binnen een halfuurtje een nieuwe in zetten. Het is niet zo ingewikkeld.”
Voordat de kap dicht gaat, trekt Joep voor de volledigheid nog even de oliepeilstok uit het motorblok. Die is helemaal droog. “Ik dacht al dat hij flink wat zou gebruiken, want hij pluimt behoorlijk als je ermee rijdt”, zegt hij. Rik zegt dat de Bravo een halve liter olie op 3.000 kilometer verbruikt en hij heeft daarom nog een halve fles achterin liggen, die hij meteen gebruikt. “Maar als je hem weer op peil wilt hebben, moet er nog wel een litertje extra bij, hoor”, adviseert Joep.
Door naar de onderzijde, waar alweer opvalt hoe roestvrij de auto nog is. Joep kan niettemin gewoon doorgaan met het opschrijven van verbeterpunten. “Ik zie olieen koelvloeistoflekkages en de uitlaat lekt. Dat is trouwens pas het eerste onderdeel waarop hij zou worden afgekeurd voor de apk”, aldus de keurmeester. Te dunne remschijven heeft de Bravo ook en die gelden als een veiligheidsrisico; ze moeten worden vervangen. Daarmee komt de filosofie van Rik in het geding. “Ik wil deze auto rijden tot de 400.000 kilometer”, zegt hij. “Dat is wel een leuke sport. Daarna moet hij echt weg, want er is een tweede kind op komst en dan wordt deze auto te klein.
De volgende wordt een 500X, opnieuw op lpg. Ik rijd deze auto ook met een duurzaamheidsgedachte. Ik doe er lang mee, rijd op een schone brandstof en ik rijd hem helemaal af. Ik ben eens gaan informeren wat ik er nog voor terugkrijg bij inruil. Dat ging niet verder dan 500 euro.”
HANGEN EN WURGEN
Joep staat er hoofdschuddend bij. “Ik kan me ook niet aan de indruk onttrekken dat deze auto met de hand op de knip is gereden”, zegt hij. “Hij heeft bijvoorbeeld nog de originele schokbrekers en die zijn allang versleten. Verder heeft hij een heel gangbare bandenmaat en toch kies je er voor het goedkoopste merk te monteren. Als je meteen goede banden had gekocht, zou je dat echt de kop niet hebben gekost.”
Wie er ook gelijk heeft, in elk geval kunnen we zeggen dat Rik veel goedkope kilometers heeft gemaakt in de Bravo. De Fiat gaat nog één keer met hangen en wurgen door de apk, zodat hij de tijd heeft om op het gemak een nieuwe auto te zoeken.
DE MENING VAN CARREC TECHNOCENTER
“Deze auto is helemaal op. Ik zou niet eens meer beginnen om eraan te sleutelen, want dan komt er nog een heleboel meer ellende tevoorschijn.”
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Signalement
Merk | Fiat |
---|---|
Model | Bravo 1.4 T-Jet 16v 120 Dynamic |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 21.295 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.368 cc |
Maximaal vermogen | 88 kW / 120 pk bij 5.000 tpm |
Maximaal koppel | 206 Nm bij 1.750 tpm |
Inhoud brandstoftank | 58 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.336 mm / 1.792 mm / 1.498 mm |
Wielbasis | 2.600 mm |
Massa leeg | 1.235 kg |
Laadvermogen | 550 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.300 kg / 500 kg |
Banden | 205/55R16Prijzen |
Topsnelheid | 197 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 9,6 s |
Brandstofverbruik | 6,7 l/100km |
CO2-uitstoot | 156 g/km |
Lezersreacties (100) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.