Ferrari F8 Tributo & Spider

Rutger DC

Actieve Gebruiker
[size=medium]Ferrari transformeert 488 GTB in F8 Tributo[/size]
[size=x-small]Autonieuws • 28 februari 2019 • Tekst: Bob Kroese[/size]

De opvolger van de 488 GTB heet F8 Tributo. Ferrari wil met deze auto een hommage brengen aan de V8-motor.

Het eind van het tijdperk van de brandstofmotor nadert. Ferrari brengt daarom alvast een hommage aan de V8-motor met de F8 Tributo. Deze auto is een doorontwikkeling van de 488 GTB, die op zijn beurt is gebaseerd op de 458 Italia. Met de nieuwste versie gaat Ferrari weer een stapje verder: meer vermogen, minder gewicht en slimmere elektronische gripsystemen.

De F8 Tributo heeft de V8-motor uit de 488 Pista, het topmodel van de 488-reeks. De ‘standaarduitvoering’ heeft nu dus 720 pk vermogen, 50 pk meer dan voorheen. Ferrari legt hiermee de lat voor nieuwe topversie weer een stukje hoger. Het specifieke vermogen van 185 pk per liter motorinhoud is indrukwekkend, net als het koppel van 770 Nm. De F8 Tributo sprint in 2,9 seconden van 0 naar 100 km/u en nog geen 5 tellen later staat er 200 op de teller. De supercar gaat door tot 340 km/u.

De motor is niet het enige dat de F8 Tributo van de 488 Pista overneemt, ook diverse aerodynamische trucjes worden overgeheveld van dat model. Daarnaast is de nieuwe Ferrari 40 kilogram lichter dan de 488 GTB. Al deze verbeteringen zorgen samen met de slimmere aandrijfelektronica voor meer grip, controle en snelheid.

Heel anders maar toch hetzelfde

Het ontwerp van de F8 Tributo verschilt behoorlijk met dat van de 488 GTB, maar je herkent het uitgaande model nog wel in de nieuwe F8. De voorkant inclusief de koplampen en motorkap is helemaal nieuw, net als de hele achterkant. Het opvallendste element daar is de nieuwe achterruit met louvres, een vette knipoog naar de Ferrari F40. Verder zijn de dorpels zijn opnieuw vormgegeven en heeft Ferrari talloze details verfijnd en gewijzigd.

De vorm van het dashboard is nog gelijk, maar de uitwerking is nieuw. Ferrari maakt in de F8 Tributo geen gebruik van een dominant aanraakscherm in de middenconsole, maar kiest voor drie verschillende beeldschermen op diverse plaatsen: twee in het instrumentarium en een aan de passagierskant.

De Ferrari F8 Tributo komt na de zomer naar Nederland. De prijzen zijn nog niet bekend.

ferrari-f8-tributo-300813-800.jpg


ferrari-f8-tributo-300814-800.jpg


ferrari-f8-tributo-300810-800.jpg


ferrari-f8-tributo-300812-800.jpg


ferrari-f8-tributo-300811-800.jpg


ferrari-f8-tributo-300809-800.jpg


Bron: https://www.autokopen.nl/autonieuws/2019/februari/46172-ferrari-transformeert-488-gtb-in-f8-tributo
 

D Elzinga

Gebruiker
Wel erg veel sleufjes, kiertjes, en hoekjes. Ik geloof dat ik de 488 iets prettiger voor het netvlies vind...
 

Wouter82

Moderator

Aan het hele merk is niks stijlvols of sjieks meer aan. De techniek is waanzinnig knap, alleen jammer dat het ten koste gaat van een enigszins beschaafde vormgeving.
 

DeeTwee

Gebruiker
Voor een auto die een heel andere naam heeft gekregen lijkt 'ie toch wel verdacht veel op z'n voorganger. Kennelijk is zelfs Ferrari ten prooi gevallen aan het evolutievirus dat in de auto-industrie zijn vernietigende opgang maakt...
 

929V6

Actieve Gebruiker
D2 maar dan met vierkante haakjes er omheen zei:
Voor een auto die een heel andere naam heeft gekregen lijkt 'ie toch wel verdacht veel op z'n voorganger. Kennelijk is zelfs Ferrari ten prooi gevallen aan het evolutievirus dat in de auto-industrie zijn vernietigende opgang maakt...

Dit is natuurlijk ook de Golf van Ferrari.
 

Wouter82

Moderator

929V6 zei:
D2 maar dan met vierkante haakjes er omheen zei:
Voor een auto die een heel andere naam heeft gekregen lijkt 'ie toch wel verdacht veel op z'n voorganger. Kennelijk is zelfs Ferrari ten prooi gevallen aan het evolutievirus dat in de auto-industrie zijn vernietigende opgang maakt...

Dit is natuurlijk ook de Golf van Ferrari.

Niet voor niets populair in de Golfstaten.
 

Rutger DC

Actieve Gebruiker
Het schijnt ook wel een doorontwikkeling te zijn van de 488, wat al een doorontwikkeling is van de 458. Normaal doet men twee generaties met een basis (348-355, 360-430), nu dus drie.

f8-voorkant-1.jpg


488-voorkant-1.jpg


f8-vs-488-2.jpg


f8-achterkant-1.jpg


488-achterkant-2.jpg
 

DeeTwee

Gebruiker
Rutger DC zei:
Het schijnt ook wel een doorontwikkeling te zijn van de 488, wat al een doorontwikkeling is van de 458.
Schijnt? ;)

Volgens mij is er überhaupt geen (aluminium) plaatwerk gewijzigd, alleen bumpers en spoilers.
 

Wulp

Gebruiker
Een doorontwikkeling op een doorontwikkeling.. mooie auto maar doet mij hierom niet zoveel. Sowieso volg ik de namen van de Ferrari's echt niet meer en heb ik eerlijk gezegd geen flauw idee wat nou wat is en hoe ze eruit zien. Maar dat kan ook met de leeftijd te maken hebben
 

Enzo Ferrari

Gebruiker
Ook Ferrari moet mee met zijn tijd, en een supercar mag er wat betreft het exterieur best wel heftig uitzien. Het interieur daarentegen is wel lekker 'clean' met ongetwijfeld een hoop moderne techniek. Leuk vind ik de verwijzing van de sleuven in de glazen achterklep naar de F40, en ook fijn dat de dubbele achterlichten per kant weer terug zijn, dat hoort toch een beetje bij Ferrari vind ik.
 

Rutger DC

Actieve Gebruiker
Live @ Genève:

1-ferrari-2459c.jpg


5-ferrari-2465i.jpg


4-ferrari-2464h.jpg


3-ferrari-2463g.jpg


5c30edbb-ferrari-f8-tributo-32.jpg


4dcdaa92-ferrari-f8-tributo-9.jpg


d4c8c695-ferrari-f8-tributo-29.jpg


f97ab7d0-ferrari-f8-tributo-27.jpg


ec862632-ferrari-f8-tributo-24.jpg


c5a087e8-ferrari-f8-tributo-20.jpg


77c89ca2-ferrari-f8-tributo-53.jpg


Meer foto's:
https://www.carscoops.com/2019/03/ferrari-f8-tributo-feast-your-eyes-on-it-in-over-70-photos/
https://www.autocar.co.uk/slideshow/geneva-pictures-new-ferrari-f8-tributo
 

Carfanatic

Gebruiker
Een nieuwe Ferrari en een topic met nog geen 15 reacties, ben ik niet de enige die inmiddels is uitgekeken op de nieuwe modellen van Ferrari.
 

Jay DoubleYou

Gebruiker
Carfanatic zei:
Een nieuwe Ferrari en een topic met nog geen 15 reacties, ben ik niet de enige die inmiddels is uitgekeken op de nieuwe modellen van Ferrari.

Altijd al zo geweest. Zelf ook wel eens geprobeerd om een dergelijk topic te openen, maar blijkbaar zijn bijtellingsknallers of milieuvriendelijke auto's interessanter.
 

D Elzinga

Gebruiker
Jay DoubleYou zei:
maar blijkbaar zijn bijtellingsknallers of milieuvriendelijke auto's interessanter.

Opzich niet onlogisch, bij iets als bijvoorbeeld een nieuwe Polo krijg je veel meer discussie omdat de concurrentiestrijd relevanter is, en omdat hier ook voldoende mensen zitten die zo'n auto ook daadwerkelijk gaan kopen/leasen.
 

Guest
Ze weten van gekkigheid niet meer hoe ze 'm moeten designen. Je moet jezelf de vraag stellen of je er in het huidige verkeersbeeld niet een beetje "over de top" bij rijdt, en of je in de huidige tijd niet de verkeerde aandacht op je gevestigd krijgt.
 

Wulp

Gebruiker
Configureren is ook mogelijk: https://carconfigurator.ferrari.com/en_EN/ferrari_car_configurator/f8tributo

IoINkEu.jpg


Amd4MGK.jpg


7socvFn.jpg
 
Bovenaan