Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Ferrari
  • 456

Ferrari 456 GTA (1996)

Kortstondige romance

Ferrari 456 GTA (1996)
  • Autotest
19 juni 2002 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
De 456 GTA is de nieuwste variant van Ferrari's vierzits sportwagen. 'Een Ferrari met een automaat, moet dat nou?' vragen we ons af. Welnu, deze test in zonnig Italië moet AutoWeek het antwoord geven.

Daar staat ze verlokkelijk te zijn in de ochtendzon. Smetteloos zilver. Wat een schoonheid! Geen spatje op de glanzend metallic huid, een buitengewone voorgevel en een fraai hoog kontje. Je hart gaat bijna hoorbaar sneller bonken als je het portier opentrekt en het luxe bordeaux-rode leer je uitnodigend toelacht. En tussen de stoelen een zilverkleurige console met pook in dezelfde kleur. De stoel zit als gegoten. Het klikt meteen. Dit is liefde op het eerste gezicht! We maken contact en rijden voorzichtig weg. Even later stoppen we voor fotografie. Op het Piazza Maggiore. Het hartje van Bologna, waar geen auto"s mogen komen. Wel Ferrari"s uiteraard, want met een Ferrari mag bijna alles in Italië. Het is bijna onbegonnen werk de drommen Italianen op afstand te houden.
Als de fototassen achterin staan (die bagageruimte is wel heel snel vol voor een reiswagen) wordt de motor weer gestart. W...t een heerlijk gebrul. We rijden weg en zijn binnen de kortste keren verdwaald in een wirwar van straatjes. Waar we denken rechtsaf te moeten, is een markt en waar we linksaf moeten, staat een levensgroot rood bord met een witte balk. Wat moeten we nu? Achter ons beginnen Italianen die toch al te laat zijn voor hun werk, kwaadaardig te toeteren. Zo van: kijk daar, een stuntel in een Ferrari! We pakken de smalle straat rechtdoor. Hadden we nooit moeten doen, want het straatje wordt een steeg met veel bochten. De linker spiegel die waarschijnlijk zo"n drie maandsalarissen kost, glijdt op enkele millimeters langs een ruwe muur. Zweetdruppeltjes prikken tussen de haren en als we bij een T-kruising komen, is daar de steeg ook nog eens opengebroken. Dat wordt een paar keer steken voor de bocht: twee grote stukken ijzer - op de hoek in de stenen gemetseld om het huis te beschermen - grijnzen ons tegemoet. Ze spiegelen helder en uitdagend in het krasloze zilver van de deur. Op de centimeter manoeuvreren we de hoek om. Pfff... het is niet eenvoudig, omgaan met zo"n schoonheid van 1,92 m breed in zo"n nauw straatje...
Gelukkig bereiken we weer het normale straatverkeer en vinden uiteindelijk de goede weg. Een juffrouw in een Panda van rechts drukt ons brutaal opzij. We kunnen geen risico"s nemen en laten haar gaan. Maar bij het eerste het beste stoplicht wordt ze razend snel klein in de achteruitkijkspiegel. Wat wil je: van 0 tot 100 in net 5 seconden. Als de auto wegsprint, word je stevig in het zachte leer gedrukt en het ABS zorgt er zo nodig voor dat je weer zeer snel kunt stilstaan.
We krijgen er zin in. Zijn een beetje gewend aan de auto, de knoppen, de snelheid en het idee dat je met een half miljoen gulden rondrijdt. Deze zilverblonde pracht is buitengewoon gul met haar talenten als je haar maar met zorg en zachtheid behandelt.

Dollen en dartelen

We dartelen de heuvels rond Bologna in. De auto klimt zelfs op de steilste helling dat het een lieve lust is. Bij een haarspeldbocht kijken we waar de Ferrari toe in staat is. Tot vijf keer toe nemen we die bocht, met steeds grotere snelheid en de laatste keer smijten we "m er zelfs in, maar deze auto blijft rijden als een trein op een rails. Wie de grenzen van dit apparaat wil betasten, moet een circuit tot zijn beschikking hebben en nog sneller gaan.
Vanuit de heuvels kijken we op Bologna neer. Ons enthousiasme kent nauwelijks grenzen en dat breekt ons bijna op als we geen voorrang krijgen van opa op een rode brommer. Maar het ABS brengt uitkomst.
We draaien de Autostrada op. Eindelijk even lekker blazen? Al bij 325 kilometer per uur treedt de begrenzer op. Anders kan de koeling de enorme automaat niet op temperatuur houden. Maar het is onwaarschijnlijk druk op de snelweg en als je even de kans krijgt om gas te geven zit je zo weer achter de volgende Uno te sukkelen. Een dikke BMW achter ons wil een wedstrijdje. Hij zit maar te klieren, verschijnt dan weer in de linker en dan weer in de rechterspiegel: hij heeft geen schijn van kans. We kunnen nu lezen en schrijven met deze auto. Zijn 442 paardekrachten, uitmondend in 550 Nm bij 4500 toeren per minuut worden door de automaat via een elektronisch systeem zó gevoelig en zó fantastisch gedoseerd op de achterwielen overgebracht, dat deze auto net zo gemakkelijk rijdt als een eenvoudige middenklasser. Een uitzonderlijke prestatie van de technici van Ferrari, met behulp overigens van Duits en Amerikaans materiaal. Maar toch...
We stoppen. Er is, zo blijkt dan plotsklaps, wel erg weinig plaats voor de benen van volwassenen op de achterbank. Maar ja, wie gaat dit leven door zonder een enkel schoonheidsfoutje?

Signalement

Merk Ferrari
Model 456 GT
Carrosserie 2-deurs, coupé
Transmissie 4 versnellingen, automaat
Aandrijving achterwielaandrijving
Prijs € 268.638

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V12
Cilinderinhoud 5.474 cc
Maximaal vermogen 325 kW / 442 pk bij 6.250 tpm
Maximaal koppel 550 Nm bij 4.500 tpm
Inhoud brandstoftank 110 l
Lengte / breedte / hoogte 4.730 mm / 1.920 mm / 1.300 mm
Wielbasis 2.600 mm
Massa leeg 1.690 kg
Laadvermogen 450 kg
Banden voor255/45ZR17Prijzen
Banden achter285/40ZR17Prijzen
Topsnelheid 298 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 5,2 s (fabrieksopgave: 5,5 s)
Acceleratie 80-120 km/h in D -s
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Ferrari 456
Ferrari Ferrari 456

Uitgelicht aanbod

    Ferrari 456 GT V12 442PK AUTOMAAT / NEDERLANDSE AUTO / COLLECTORSITEM

    Ferrari 456 GT V12 442PK AUTOMAAT / NEDERLANDSE AUTO / COLLECTORSITEM

    • 1997
    • 115.852 km

    € 49.950

    Ferrari 456 GT V12 442pk Zilver F116 CLA

    Ferrari 456 GT V12 442pk Zilver F116 CLA

    • 1997
    • 72.606 km

    € 59.900

    Ferrari 456 GTA  - NL  geleverde Ferrari!

    Ferrari 456 GTA - NL geleverde Ferrari!

    • 1998
    • 57.159 km

    € 69.250

Meer Ferrari 456 occasions
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Ferrari 456 specificaties
  • Ferrari 456 occasions
  • Ferrari 456 video's
Advies en informatie
  • Ferrari 456 tests
  • Ferrari 456 gebruikersreviews
  • Ferrari 456 index
PREMIUM
Ferrari F8 Spider vs. Porsche 911 Turbo S Cabrio - Dubbeltest

Ferrari F8 Spider vs. Porsche 911 Turbo S Cabrio - Dubbeltest

Een cabrio-duel op het scherp van de snede, het heeft altijd iets onheus. Alsof je niet helemaal...

Lees meer
Ferrari 456 GT

Ferrari 456 GT

Eigenlijk ben je gek als je een nieuwe Ferrari koopt. Ten eerste moet je daar máanden op wachten...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Afgestoft: Ferrari 456 Venice

    Afgestoft: Ferrari 456 Venice

    42
    • 25 juni 2017
  • Nieuws
    Facelift Friday: Ferrari 456 (M)

    Facelift Friday: Ferrari 456 (M)

    55
    • 26 mei 2017
  • Ferrari 456 GT

    Ferrari 456 GT

    • 8 augustus 2007
  • Ferrari 360 Modena F1 - Ferrari 456M GT...

    • 13 februari 2001
  • Autotest
    Ferrari 456 GT (1995)

    Ferrari 456 GT (1995)

    1
    • 21 november 2000
Merk
Merk
  • Nieuws
    Ferrari werkt aan extremere SF90

    Ferrari werkt aan extremere SF90

    2
    • 11 mei 2022
  • Nieuws
    Ferrari SP48 Unica: nieuw en uniek

    Ferrari SP48 Unica: nieuw en uniek

    13
    • 5 mei 2022
  • Nieuws
    Ferrari's SUV Purosangue krijgt ook V12

    Ferrari's SUV Purosangue krijgt ook V12

    • 5 mei 2022
  • Nieuws
    Ferrari boekt forse winst, gros van modellen uitverkocht

    Ferrari boekt forse winst, gros van modellen...

    23
    • 4 mei 2022
  • Autosport
    Ferrari's oppermachtig in eerste vrije training Imola

    Ferrari's oppermachtig in eerste vrije...

    14
    • 22 april 2022
  • Autosport
    Ferrari verlengt contract Carlos Sainz met twee seizoenen

    Ferrari verlengt contract Carlos Sainz...

    9
    • 21 april 2022
  • Nieuws
    Ferrari 296 GTS: plug-in hybride tweezitter met 830 pk

    Ferrari 296 GTS: plug-in hybride tweezitter...

    50
    • 19 april 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden