Ferrari 430 Scuderia (2008)
Alarmfase rood
Rijden in een Ferrari ís al een bijzondere belevenis, maar als je je in de perfect gesneden carbon racekuipen van de Scuderia laat zakken, krijgt de hartslag nog een extra zwiep omhoog. Op een rubberen placemat onder de pedalen na is de bodem onbekleed, je kijkt schaamteloos tegen het kale chassis aan. Met een drooggewicht van 1.250 kilogram is er precies honderd kilo van de donorauto F430 afgeschraapt. Die reductie zou natuurlijk nooit gerealiseerd zijn zonder een fl inke portie koolstofvezel in de strijd te gooien. De bumpers en de dorpels zijn van speciaal, glasvezelachtige kunststof, de achterruit van lexan.
Twintig paarden extra
In het motorcompartiment vinden we de bekende 4,3-liter V8. Dankzij een verfijning van het in- en uitlaatkanaal, speciale hoge-compressiezuigers en een efficiëntere ontsteking waarbij iedere bougie afzonderlijk wordt aangestuurd, werden er twintig extra pk's gevonden. Daarmee komt het totaal op 510 stuks, een haast onvoorstelbare 118,4 paarden per liter. Ongeblazen, welteverstaan.
De acceleratiecijfers zijn imponerend, maar doen geen recht aan de sensaties achter het stuur. De reflexen op het gaspedaal zijn verbluffend. Wat een agressie, wat een juweel. En wát een geluid! De zestraps semi-automaat maakt supersnel schakelwerk mogelijk. Op zijn snelst schakelt deze F1-Superfast2 in een onvoorstelbare 60 milliseconden. Daarbij voel je nog slechts een korte schok bij het overschakelen. De Scuderia is uitgerust met F1-Trac, een geavanceerd tractiecontrolesysteem dat nauw samenwerkt met een elektronisch gestuurd sperdifferentieel. Je voelt dat de acceleratie wel wordt gereguleerd, maar níet inzakt.
Dat het aangepaste onderstel en het verlies van honderd kilo voor nóg meer scherpte en lichtvoetigheid zorgen, is één. Daar komt bij dat Pirelli speciale PZero Corsa's ontwikkelde voor de Scuderia, met ten opzichte van de F430 elf procent meer grip achter en liefst twintig procent meer voor. Het lichte turn-in onderstuur in korte bochten, een kenmerk van de gewone F430, is dan ook geëlimineerd, evenals de ietwat zoekerige achterkant bij hard remmen.
Je kunt de Scuderia plaatsen als een scherpschutter die op vijf meter van zijn doel staat, hij is zo feilloos en direct als een precisie-instrument. De fenomenaal communicatieve besturing en de achterwielaandrijving zorgen daarbij voor een zeer natuurlijk en transparant gevoel.
Wagonladingen grip
In snellere hoeken worden de wagonladingen mechanische grip nog eens ondersteund door de tien procent toegenomen downforce. Wel verandert de algehele balans als de snelheid toeneemt. Vanaf hoog in de derde versnelling treedt er een toefje onderstuur op, maar dat laat zich snel oplossen.
Het onderstel is hard, maar gaat op sommige stukken asfalt richting de grens van het acceptabele. Zet de dempers in de zachte modus en er is niets meer aan de hand. Daardoor is er minder inzet nodig om van de 510 pk's te genieten, om ze op te zwepen tot een harenrijzende 8.500 toeren en de lichtgewicht van bocht tot bocht te jagen.
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Signalement
Merk | Ferrari |
---|---|
Model | 430 Scuderia |
Carrosserie | 2-deurs, coupé |
Transmissie | 6 versnellingen, semi automaat |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 293.247 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | V8 |
Cilinderinhoud | 4.308 cc |
Maximaal vermogen | 375 kW / 510 pk bij 8.500 tpm |
Maximaal koppel | 470 Nm bij 5.250 tpm |
Inhoud brandstoftank | 95 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.512 mm / 1.923 mm / 1.199 mm |
Wielbasis | 2.600 mm |
Massa leeg | 1.250 kg |
Banden voor | 235/35R19Prijzen |
Banden achter | 285/35R19Prijzen |
Topsnelheid | 320 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 3,6 s |
Brandstofverbruik | 15,7 l/100km |
CO2-uitstoot | 360 g/km |
Lezersreacties (4) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.