Eerste rijtest: Porsche 911 GT3 - Puur, intens en geweldig (...en duur)

'Kleine tweaks aan Porsches supercar maken hem nog fijner'

30 reacties

Video

Na de facelift van de Porsche 911 was het wachten op een nieuwe GT3. We konden op pad met het geüpdatete toerenmonster van Porsche, dat inmiddels wel erg duur wordt.

Gaap, weer een 911...

Ja, het nieuws blijft komen na de facelift van de 911. Tussen de onthulling van de GT3 en het daadwerkelijke rijden in, trok Porsche ook nog het doek van de Carrera S en de Carrera T. Maar geen enkele sportwagen verkoopt wereldwijd zo goed dat het gewoon een merk op zichzelf is geworden. En de GT3 is daarbij een klasse apart. Het is opvallend hoeveel mensen die het geluk hebben te kunnen proeven aan een breed repertoire sportauto's uiteindelijk bij dit model van Porsche uitkomen als het gaat om die bekende verjaardagsvraag: 'welke auto zou je nemen als je mocht kiezen'. Er is een bepaalde magie die de GT3 lostrekt van ander leuk spul uit Italië en Engeland (al is het soms bijna niet mogelijk om te kiezen). Nu is dat een luxeprobleem dat in de praktijk maar weinig mensen hebben, maar goed. Een hernieuwde kennismaking met de gefacelifte GT3 is een goed moment om te proberen uit te leggen wat deze auto zo anders maakt dan andere sportwagens.

11 Gt3

De nieuwe grille nu ook op de GT3.

Een nieuwe generatie 911 GT3 betekent natuurlijk meer vermogen en meer koppel!

Dat zou je zeggen. Maar nee. De 992.2 heeft precies evenveel vermogen en mínder koppel dan zijn voorganger. 510 pk en 450 Nm. Een gevolg van extra katalysatoren en partikelfilters in de uitlaat is meer tegendruk. En dat is dramatisch voor een natuurlijk ademend toerenblok, met vermogensverlies tot gevolg. En dus ging Porsche aan de slag. Zo kreeg de motor de scherpere nokken van de GT3 RS en werd de cilinderkop licht gewijzigd voor een betere luchtstroom. Zo bleef de 510 pk behouden. Om de lagere trekkracht te compenseren heeft men de versnellingen van zowel handbak als automaat 8 procent korter gemaakt. Het koppel aan de wielen is daardoor gelijk. Bijkomend voordeel: je jaagt de motor nu nog sneller hoog in de toeren.

 911 Gt3

In de neus verdwenen de led'jes onder de koplamp.

Wat is er dan wel nieuw aan de 911 GT3?

Uiteraard kreeg de auto wel dezelfde nieuwe uiterlijke kenmerken van de 911 Carrera, zoals koplampen die alle functies herbergen waardoor de led-strips eronder zijn verdwenen. En ook een vernieuwde grille achterop. Hij is zo weer helemaal bij de tijd, al vergt het een geoefende autospotter om meteen te zien of je een GT3 van vóór of na de facelift op je bumper hebt hangen. In de cockpit verdween de analoge toerenteller voorgoed, maar op het nieuwe digitale scherm kun je hem gelukkig op verschillende manieren tevoorschijn toveren. Op de middentunnel prijkt de grote pook van de oude zeventraps-PDK, in tegenstelling tot het flippertje naast het stuur van de achttrapsversie in de Carrera’s. Dit is zodat je ook met de pook kunt schakelen als je dat prefereert boven de flippers. Ook grappig: de GT3 kreeg niet de startknop die andere gefacelifte 911’s wel hebben. In plaats daarvan bleef de draaiknop in de vorm van een sleutel. Dit voor als de auto afslaat, bijvoorbeeld na een spin op het circuit. “Bij een startknop is altijd onduidelijk of de auto nu aan of uit staat”, legt een engineer uit. “Maar met de sleutelknop weet je snel en blindelings wat je moet doen.” Slim! Al is het maar omdat we in de handgeschakelde versie meer dan eens de motor lieten afslaan…

Porsche 911 Gt3

Ook hier verdween de analoge toerenteller. Maar de startsleutel-knop bleef wel!

Maar rijdt hij anders of niet?

Ja, want de besturing is iets minder direct gemaakt rond de middenstand, voor een iets minder nerveus gedrag bij het insturen. En dan zonder dat dit ten koste gaat van de scherpte. Maar om het verschil te merken moet je wel net vorig week uitgebreid met de vorige generatie hebben gereden en helaas zijn de sleutels van onze duurtester al een paar jaar zoek... Wel nieuw is dat Porsche het van de GT3 RS-bekende Weissach-pakket nu voor het eerst ook voor de GT3 leverbaar maakt. Dit scheelt weer extra kilo’s bij de auto: zo zijn de stabilisatorstang, het dak, delen van de achtervleugel en de luchtbladen in de voorbumper gemaakt van koolstofvezel. Als optie zijn er een koolstofvezel rolkooi en nieuwe magnesiumwielen. Die laatste schelen 9 kilo per wiel maar kosten je €17.000 bovenop de €25.000 voor het Weissach-pakket. Hiermee krijg je de auto dan wel terug op het gewicht van voor de facelift: 1.420 kilo. Dit ondanks extra kilo’s door veiligheids- en uitstooteisen. We reden de gevleugelde versie op het circuit met al deze opties erop en eraan. En het resultaat was eigenlijk net als voor de facelift. De neus is haarscherp, de besturing communiceert elke ribbel van het asfalt terug en de respons op gas en flippers is snel, exact en duidelijk. De GT3 is zo goed omdat alles samensmelt tot een geheel dat vertrouwen geeft om hard te gaan. Hij staat daarbij duidelijk wel een stap hoger dan de GT4 RS. Die is meer hardcore en maakt meer kabaal, maar de GT3 met zijn motor achterin roteert minder om zijn as, heeft meer grip. En daardoor liggen de grenzen verder weg wat het spannender maakt als het echt hard begint te gaan. Natte handen op het alcantarastuur vertellen dat de limiet vooralsnog bij de bestuurder ligt, niet bij de auto. Die wil meer, harder, sneller. Gemaakt voor dit circuitgeweld. Kijk vooral de video om de beleving te voelen!

Porsche 911 Gt3

Nu ook met Weissach-pakket! Wel eerst je cryptowinst verkopen...

En de GT3 Touring dan? Is die er nog?

Zeker, die is populairder dan ooit! Porsche brengt hem voor eerst tegelijk uit met de gevleugelde GT3 en we konden er mee op pad. Zodanig dat daar een aparte video van volgt. Binnenkort op deze site!

Porsche 911 Gt3
Porsche 911 Gt3Porsche 911 Gt3Porsche 911 Gt3Porsche 911 Gt3Porsche 911 Gt3Porsche 911 Gt3Porsche 911 Gt3Porsche 911 Gt3Porsche 911 Gt3Porsche 911 Gt3

Signalement

Merk Porsche
Model 911 Carrera GT3 Coupé
Carrosserie 2-deurs, coupé
Transmissie 7 versnellingen, automaat met dubbele koppeling
Aandrijving achterwielaandrijving
Nieuwprijs € 320.780

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 6-cil. boxer
Cilinderinhoud 3.996 cc
Maximaal vermogen 375 kW / 510 pk bij 8.400 tpm
Maximaal koppel 450 Nm bij 6.100 tpm
Inhoud brandstoftank 64 l
Lengte / breedte / hoogte 4.570 mm / 1.852 mm / 1.279 mm
Wielbasis 2.457 mm
Massa leeg 1.454 kg
Laadvermogen 328 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 0 kg / 0 kg
Banden voor255/35ZR20Prijzen
Banden achter315/30ZR21Prijzen
Topsnelheid 311 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 3,4 s
Brandstofverbruik 13,8 l/100km
CO2-uitstoot (WLTP) 312 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (30) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum