Eerste rijtest Microlino: zo rijdt de retro-Isetta
Kort en bondig
Als je altijd alleen of met zijn tweeën op pad bent en geen lange ritten maakt, heb je eigenlijk helemaal niet zoveel auto nodig. De elektrodwerg Microlino brengt autorijden terug tot de kern. We gaan een klein blokje om met het sympathieke karretje dat mogelijk volgend jaar ook naar Nederland komt.
Micro Microlino
Geen spartaans apparaat
We openen de deur en nemen plaats. Het stuur en de stuurkolom kun je niet verstellen en we zitten op een bank. Een nadere bestudering leert dat dit autootje is voorzien van verwarming, een Bluetooth-audiosysteem, een smartphonehouder en zelfs stoelverwarming. Ondanks zijn compacte formaat is het dus geen spartaans apparaat. We lossen de handrem, zetten de versnellingsselector in D en rijden weg. Al snel wordt duidelijk dat het leeggewicht van circa 500 kilo kinderspel is voor de slechts 15 pk sterke elektromotor. Zelfs met twee personen aan boord is met 50 km/h heuvel op rijden geen probleem. De auto heeft een topsnelheid van 90 km/h, wat wel veel sneller aanvoelt. Je beleeft best rijplezier in de Microlino, bijvoorbeeld in bochten. Dankzij de relatief grote spoorbreedte achter en de onafhankelijke wielophanging kun je hem prima door een bocht jagen. De besturing is onbekrachtigd en de overbrenging ervan is prettig direct.
Wel gaat het er in het door ons gereden prototype behoorlijk lawaaiig aan toe als gevolg van het ontbreken van isolatiemateriaal. Dat zal in de aanloop naar de serieproductie worden verbeterd, net als de hoge zitpositie. De sympathie-factor is nu echter al enorm. Mensen kijken om, halen hun smartphones tevoorschijn en kijken ons na. Nog nooit trokken we zoveel aandacht in een autootje met een lengte van 2,43 meter. Nu we het toch over het formaat hebben: de Microlino biedt niet alleen plaats aan twee personen, maar ook aan bagage. Je kunt zelfs probleemloos twee kratten bier kwijt in de bagageruimte.
Micro Microlino
Genoeg energie
Het is inmiddels tijd om koers te zetten richting de thuisbasis, hoewel de accu nog genoeg energie heeft om nog verder te rijden. De fabrikant geeft een maximale actieradius van 125 kilometer aan voor de 8 kWh-accu en zelfs 200 kilometer in het geval van de 14,4 kWh-accu. Na vier uur laden via het stopcontact thuis kun je weer op pad met een volle accu.
De Microlino bevindt zich momenteel in de homologatiefase, maar het is de bedoeling dat de eerste exemplaren nog eind dit jaar worden afgeleverd, met een prijskaartje van circa € 12.000. Volgens de fabrikant zijn er inmiddels zo’n 22.000 mensen die interesse hebben getoond. Let wel, dat was voor het optreden op de IAA in september. Je moet de Microlino niet zien als een volwaardige auto, maar voor korte ritten en woon-werkverkeer zou het best een optie kunnen zijn.
- +Parkeren is echt een feestje
- +Genoeg auto voor twee personen
- -Beperkte topsnelheid
- -Zitpositie te hoog
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Microlino Lite: nu ook voor 16-jarigen!
Test: Microlino – Elektrische tweezitter waarbij vorm boven functie gaat
Microlino: retro stads-EV vanaf minder dan €18.000
Test Microlino - lekker klein en wendbaar maar voelt niet echt veilig
Toyota-importeur haalt retro-EV Microlino naar Nederland
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (49) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.