Op zoek naar een D-segment diesel - Jaguar XE (2015) - Saab 9-3 (2009) - Audi A4 (2013)
Comfortabele kilometervreters
- Hennie Hemmink
- Occasiontest
Al enkele jaren heeft de diesel het zwaar. Evenals de grotere sedan, zeg maar vanaf het D-segment. Voeg deze twee samen en je hebt een comfortabele kilometervreter. Met een theoretische actieradius van 905, 921 en liefst 1.310 kilometer voor respectievelijk de Saab 9-3 Sport Sedan 1.9 TTiD Aero aut., de Jaguar XE E-Performance Pure aut. en de Audi A4 2.0 TDI Pro Line Business aut. kom je op één tank verder dan welke EV dan ook. Reden waarom we dit soort auto’s nog niet snel zien uitsterven.
JAGUAR XE (2015)
Enkele jaren geleden op de markt gebracht als alternatief voor de eeuwige A4, 3-serie en C-klasse, weet de XE net als voorganger X-type vooralsnog weinig potten te breken. Kan aan het uiterlijk liggen daar waar de X-type duidelijk als Jaguar herkenbaar was, vinden we de XE minder karakteristiek. Kan ook aan het imago liggen: Jaguar heeft nu eenmaal een duur en wellicht wat stoffig imago. Maar wat hebben we hier? Geen zoevende veelcilinder, maar de vierpits instapdiesel! En binnenin geen leer en hout, maar stof en aluminium.
Deze in bluefire gespoten baby-Jag haalden we op bij Alphabet Occasions in Zwolle. Z’n specs zijn niet verkeerd: krap 20 mille (inclusief afleverkosten en zes maanden ‘merkdealergarantie’, zoals Alphabet dat noemt) bij nog geen 85.000 kilometer ervaring. Over 3.000 kilometer blieft -ie een onderhoudsbeurt, en ook dit is bij de prijs inbegrepen. Naast de instapdiesel doet ook de uitrusting het basismodel eer aan, maar de eerste en enige eigenaar heeft er een paar aardige pakketten op laten zetten, zodat er toch een complete en moderne auto staat. Zo biedt de Brit bijvoorbeeld als enige lane en hill assist en uitgebreide connectiviteit, deelt hij met de Saab elektrische stoelverstelling vóór en met de Audi een start-stopsysteem, lichtsensor en ledverlichting achter.
Ook modern is de tweeliter Ingenium-dieselmotor (Euro 6) in combinatie met de achttraps automaat. Wel vinden we ‘m wat brommerig. Je bent je er regelmatig van bewust met een zelfontbrander onderweg te zijn en dat doet toch afbreuk aan het Jaguar-gevoel. Terwijl je juist gráág onderweg wilt zijn, want de Jag is lekker sportief: je zit fijn laag en wordt getrakteerd op een direct stuurgedrag. Het onderstel voelt stevig en veilig aan zonder dat het hard wordt. Wel is te merken dat we met de instapper onderweg zijn het onderstel kan veel potentere krachtbronnen aan.
Het interieur is knus. Niet alleen ligt dat aan het aantrekkelijk opgebouwde commandocentrum, ook biedt de XE de minste binnenruimte van ons trio. Drie personen achterin kan wel, alleen zit voor de middelste de cardantunnel wat in de weg, want de XE heeft achterwielaandrijving. En zoals bij bijna alle hedendaagse auto’s kun je tegenwoordig niet meer zonder instructieboekje: zelfs het tevoorschijn halen van iets simpels als de totaalteller lukt ons niet zonder.
Een Jaguar wordt mooi oud. Dat wil zeggen dat-ie nooit ordinair wordt, maar altijd een bepaalde klasse blijft uitstralen. Dat vinden wij óók premium! Maar is dit wel een echte Jaguar? Nou, een fraai hebbeding is het wel, maar een verplettende indruk liet-ie toch niet achter.
SAAB 9-3 (2009)
Het leuke van occasions is dat ze historie hebben. Deze van oorsprong Nederlandse Saab 9-3 Sport Sedan 1.9 TTiD Aero aut. is ooit als verhuisgoed mee naar Groot-Brittannië gegaan, waar-ie prompt bij een ongeval betrokken raakte. Zeker niet goed links gehouden … De emigrant heeft ’m direct weggedaan, waarna de Zweed in ons land keurig is hersteld om via-via bij Saab Specials in Meppel terecht te komen, waar hij nu wacht op een nieuwe baas.
Altijd leuk om weer eens Saab te rijden! Want net als een Jaguar wordt ook een Saab mooi oud. Daarnaast heeft-ie een sympathiek imago: hoe dik een Saab ook is, ordinair wordt hij nooit. En de onze ís dik! Het Aero-label is niet enkel uiterlijke opsmuk, maar behelst tevens een tien millimeter verlaagd chassis dat voorzien is van stijvere veren en schokdempers, wat een sportief rijgedrag oplevert zonder het comfort uit het oog te verliezen. Het dieselblok van Fiatorigine een JTD met een dubbele turbo trekt en sleurt eraan dat ’t een lieve lust is en vormt een prettig span met de zestraps sequentiële automaat. Met recht een Sport Sedan! Ook des-Aero’s zijn de fantastisch zittende, elektrisch verstelbare (met geheugen) sportzetels in tweekleurig leer. Als we dan ook nog merken dat de 9-3 qua interieurruimte het meest royaal is, blijkt dat deze oudgediende zich op meerdere punten nog heel best kan meten met de jongere garde. Sterker: als geheel komt de 9-3 wat coherenter over dan de XE, waarvan de krachtbron feitelijk te zwak is voor het erg goede onderstel.
Maar in de autowereld gaat de tijd snel. Zo is het dashboard duidelijk van een oudere generatie dan dat van de A4 en de XE. Qua uitstootnorm komt de 9-3 niet verder dan Euro 4. Het verbruik ligt een stuk hoger. En ook qua luxe- en veiligheidsvoorzieningen is de Zweed logischerwijs niet meer bij de tijd. En al zou dit laatste wel het geval zijn, dan nog blijft deze occasion rationeel gezien een moeilijk verhaal. Want hij is net zo duur vraagprijs € 19.750, inclusief 3 maanden garantie, een grote beurt en verse apk als de zes jaar jongere Jaguar, die bovendien een ton minder ervaring heeft! De ware Saab-adept heeft er echter een bijzonder fijne auto aan. En als we Saab Specials mogen geloven, zijn die er nog genoeg, zowel in het binnen- als in het buitenland. Gelukkig maar!
AUDI A4 (2013)
Over imago gesproken; dat van Audi heeft vanwege het dieselschandaal een behoorlijke deuk opgelopen. De auto’s zélf kunnen daar niets aan doen. Neem nu deze A4; een nette zakenauto, zonder ogenblikkelijk begeerte op te roepen. De bekende tweeliter-TDI heeft in onze A4 177 pk aan boord en zit daarmee tussen de andere twee in. Wel is-ie een stukje goedkoper dan de Jaguar: € 16.850 (inclusief 6 maan den Bovag-garantie en minimaal 6 maanden apk). Dat ligt aan leeftijd en kilometerstand, waarbij de vraagprijs van de Saab negatief opvalt.
Na drie eigenaren gehad te hebben, wacht de Duitser bij Auto Combi in Hardenberg op de vierde. Die krijgt met deze A4 een kloeke sedan voor de deur die qua binnenruimte het midden houdt tussen XE en 9-3, maar wel de grootste bagageruimte biedt. Ook bouwkwaliteit en gebruikte materialen vallen in positieve zin op. Het dashboard is als uit één stuk gehouwen en ziet er na anderhalve ton nog onberispelijk uit, maar warme gevoelens krijgen we er niet van. Perfect is het overigens niet. Een onhebbelijkheid is dat als we het bestuurdersportier openen bij draaiende motor, deze direct afslaat. Vervelend, net als de melding daarvan door de boordcomputer. Die doet dat in het Nederlands met Duitse invloeden, wat ons doet denken aan de Britse politieagent Crabtree die in de comedyserie ’Allo! ’Allo! Frans probeert te spreken.
Enfin, rijden maar. Op de weg zet de A4 het hoogstaande, maar afstandelijke karakter van het interieur voort. In combinatie met de traploze automaat versnelt de Duitser razendsnel, maar betrekt je daar niet bij. Besturing en onderstel nemen je veel uit handen, wat enerzijds een prettig ontspannen rit op levert desgewenst een héél lange rit, zie de actieradius maar puur rij plezier schittert door afwezigheid. Vooraf meenden we dat de A4 en XE aan elkaar gewaagd zouden zijn en dat de 9-3 daar vanwege z’n leeftijd niet aan kon tippen, maar als het om inspirerende, uitdagende rijeigenschappen gaat, zijn het juist de Brit en de Zweed die warme gevoelens oproepen. De Audi is wat onderkoeld, klinisch perfect. Daar is weinig mis mee en er zijn genoeg liefhebbers voor te vinden. Zijn wij dat ook? Mwah … Trekt een blik op de uitrusting ons dan over de streep?
We zien hier een pakket voorzieningen dat netjes in de pas loopt bij de andere twee, met als extra’s een sperdifferentieel, vermoeidheidssensor en als echte bonus een elektrisch bediend schuif-/kanteldak. Qua uitstoot zit deze dieselaar op Euro 5 wederom tussen Jag en Saab.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.