AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Dubbeltest - Ford C-Max vs. Citroen C4 Picasso

62 reacties

Video
0 seconds of 0 secondsVolume 90%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
00:00
00:00
00:00
 

Lezersreacties (62) (gesloten)

Sub-reacties inklappen
Anoniem
Anoniem
  • 0
Beide wagens hebben hun eigen publiek. En veel 50+ zullen eerder voor de comfort gaan van de Picasso, terwijl jongere rijders meer geven om wegligging etc. Je kan niet zeggen tussen deze 2 welke is de beste, dat heeft Roland en Frank goed ingezien ... het is waar je voorkeur naar uit gaat.

Het beeldscherm(je) in de Ford is te klein, wie nog geen leesbril nodig heeft zal misschien minder moeite er mee hebben, terwijl de "TV" (zoals de oudere dame grappig benoemde) wat praktischer is in de Picasso. Betreft de kritiek op de te vinden knopjes voor instellingen ... na paar weken gebruik weet je ze precies te vinden, gewoon gewenning.

Ik rij Astra G, voor de laatste vakantie had ik een C4 (Grande) Picasso 1.6 thp handbak te leen met 1500 kg caravan, binnen 3 dagen wist ik de meeste knopjes feilloos te vinden .... en wat rijdt zo'n C4 Picasso lekker!!!! Na de vakantie, terug in mijn eigen Astra, was het weer even wennen zonder al die rijcomfort, de luxe en gemis van al dat lekkers ...
Anoniem
Anoniem
  • 0
Citroen is een zeer mooie wagen, ik zal toch voor de Ford gaan.
Ford heeft bewezen zeer goede sturende auto's te maken dat is voor mij belangrijkste aan een auto.
Alleen Ford moet het interieur op de schop gooien en mooi overzichtelijk degelijk interieur plaatsen.
zo ieder zijn smaak!
Groet R de bruin
Anoniem
Anoniem
  • 0
@ EL-Jay, Als je je 15 jaar oude Astra als benchmark neemt dan valt vrijwel elke nieuwe auto heel erg mee, techniek heeft natuurlijk niet stil gezeten.
ak2
ak2
  • 0
Leuke uitgebreide en objectieve test.

De nieuwe Citroen Picasso is prachtig, zoals ze zeggen een schot in de roos. De Picasso ziet er gewoon veel moderner uit, en heel fijn is dat dat bij Citroen het comfort altijd erg belangrijk wordt gevonden. Ik heb deze auto al op de weg gezien en wat is deze auto mooi. Ik heb zelf nog nooit een mpv gehad, maar deze zou ik best willen hebben.

De Ford is gewoon de traditionele keuze. Er zijn in mijn ogen echter al genoeg auto's waarmee je "sportief" over de weg stuitert.
Stefan Diesel
Stefan Diesel
  • 0
Waarom zetten ze deze video in week 44 online terwijl de test in het nummer van week 34 stond??

Ik vind de Citroën veel mooier dan de Ford. De Ford oogt saai en de Citroën lekker eigenwijs. De interieurs van beide auto's zijn niet zo mijn ding, maar de Citroën zou toch mijn voorkeur hebben. Ik wordt bij Ford's echt helemaal kriebelig van al die knopjesbende en dat lelijke Sony radiosysteem.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Rare cruisecontrol en gordels die met willekeur spannen is toch waardeloos in een auto waar je veel geld voor neertelt.

Ook de bedieningen op dashbord mogen de diverse merken nog wel wat aan doen. Touchscreen en LCD/LED schermen oke in een auto omdat dat erg 2013 is, maar dan niet zo'n omslachtige bediening ervan maken, of zoals de Ford met menu's die over elkaar heen vallen. Temperatuur aanpassen moet direkte optie zijn en niet verborgen. Veel fabrikanten mogen hierin nog veel verbeteren. En ga dan uit van die oude 3 knoppen voor ventilatie, en niet van een systeem dat al half verknald is.

Persoonlijk vind ik de Ford de mooiere auto en die stuurt ook beter. Ik heb liever een iets te hard onderstel dan een iets te zacht onderstel.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Wel de Ford in mooi donkerblauw bijvoorbeeld. In grijs is het wel een eenheidsworst.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Dit soort auto's zijn een vervuiling van het straatbeeld. Ik vraag me altijd af wie zoiets koopt. Vreselijk. Next!
Anoniem
Anoniem
  • 0
Irritante kinderen, busje, Frank jongen jij spreekt mijn taal
Anoniem
Anoniem
  • 0
Vervuiling van het straatbeeld? Ik heb geen Touran gezien in dit filpmje. De C-Max is een hoge Focus, niks bijzonders maar ook niet aanstootgevend. De C4 is een heerlijk frisse verschijning.

Zonde natuurlijk dat die systemen niet functioneren. Hier valt een leuke winstmarge op te behalen lijkt me. Dus dat lopen ze of nu mis, of de koper due er waarde aan hecht zal dus nooit meer Psa kopen in de toekomst, en het stereotype van Fransen en elektronica blijven verkondigen. Een gemiste kans.
Anoniem
Anoniem
  • 0
@ Stefan Diesel,
Inderdaad dat viel mij ook op bij het bekijken van deze video.
De test stond 10 weken geleden in het blad.
Maar ach, wel een leuke test.
LA 1
LA 1
  • 0
Van de vorige Picasso heb ik nog steeds een nekhernia van die automatische transmissie..

Tussen deze 2 zal ik altijd de Picasso kiezien. Die Ford is wel heel lelijk en zo'n busje moet gewoon comfortabel zijn. Citroen snapt dat. Die veiligheidssystemen kan je gewoon uitzetten lijkt me
Anoniem
Anoniem
  • 0
Ik heb zelden zo'n slecht onderbouwd en erg op persoonlijke smaak gericht rijverslag gelezen als dit. Wat moeten wij als lezers/kijkers nu met zo'n misbaksel? Dit iszonde van mijn tijd geweest.
Anoniem
Anoniem
  • 0
De doelgroep voor een busje wil natuurlijk comfort. Als papa wil hoeken wanneer hij van afspraak naar afspraak rijdt least hij wel een focus station.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Maar ja, de dynamiek-indoctrine van het autojournaille draait veel comfort de nek om. Fabrikanten moeten wel omdat het publiek inmiddels denkt (leest) dat dynamisch de norm is. Een rij impressie van een uur is heel wat anders dan dagelijks 200 km of een vakantie naar Italië met veel slechte wegen. De redacteuren snappen dat maar matig en nemen de consument m.i. daarmee weinig serieus. Helaas...
maverick2015
maverick2015
  • 0
Wat een gezeur weer op de redacteuren en dat ze niet meenemen wat andere ervan vinden. Ze gingen nota bene vragen wat "echte" mensen vonden van het uiterlijk van de auto! Bovendien nemen ze meer dan genoeg elementen mee (gebruiksgemak, rij-comfort etc etc).

@autoweek redactie: jongens, weer helemaal top! Ik heb alleen het vorige model C4 Picasso gereden en dat vond ik zeer zeker geen succes. Zoals LA al zegt, die automatische transmissie....
Goed om te zien dat Citroën goede stappen vooruit heeft gezet! Toch zou ook ik voor de Ford gaan!
Jeroen Octavia
Jeroen Octavia
  • 0
Ik heb nooit met de Picasso gereden, maar wel een week met een C-max in Zuid Spanje.
De afwerking van de C-max vond ik erg tegenvallen. Veel hard plastic en een slecht afgewerkte kofferbak. Het drukke dashboard kon mij ook niet bekoren. Het rijden op zich was in orde, maar niet verrassend goed vond ik.
Waar ik mij het meest aan gestoord heb is de cruise control.
De ondergemotoriseerde huurauto had veel moeite met snelweghellingen. Dat is niet zo erg, maar dat hij de cruise control gewoon uitschakelt als het niet meer lukt om de gewenste snelheid aan te houden vond ik erg gevaarlijk. De auto remt uiteraard vrij hard af als er heuvel-op ineens geen gas meer wordt gegeven.
Bovendien vond ik de bediening ook niet handig ten opzichte van het PSA systeem.
Voor mij genoeg redenen om geen C-max te willen.

Qua uiterlijk vind ik de C-max erg oud overkomen t.o.v. de Picasso (is hij natuurlijk ook wel).
De Picasso is een bijzonder vormgegeven auto en dat kan ik wel waarderen!
Anoniem
Anoniem
  • 0
toch een raar testeverslag. Waarvoor koop j een MPV. Voor de ruimte. In dit testverslag wordt er niet of nauwelijks over gesproken. Wie heeft de meeste ruimte, wie heeft de meeste vakjes, hoe is de flexibiliteit. En ja dynamiek is hieraan meer ondergeschikt. Als je dynamiek wilt pak je een Ford Focus of een Ds3.

Natuurlijk mag een MPV ook dynamisch rijden maar de essentie van een MPV wordt niet besproken.
lennie
lennie
  • 0
Valt mij vooral op de bestuurders van dit soort busjes ontzettend agressief rijden. Zie het voordeel van deze modellen tov de station ook niet zo. Niet mijn smaak in ieder geval.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Mijn voorkeur zou uitgaan naar de Citroën en dat is gebaseerd op het uiterlijk en het feit dat ik graag een comfortabele auto mag rijden. De Ford is een goed rijdende auto maar dat interieur met al die knoppen is toch wel erg gebruikers onvriendelijk.
Als die veiligheidssystemen op de Picasso echt zo "irritant" zijn of in de praktijk niet goed werken dan zou ik ze ook niet bestellen, blijft wel een feit dat wanneer je het als fabrikant aanbiedt het wel goed moet werken.
PiVN
PiVN
  • 0
Misschien dat velen die C4 mooier vinden, maar waarschijnlijk als ze er één moeten kopen van hun eigen geld ze toch voor de C-max gaan. Want na 2 maanden is de C4 net zo normaal voor je als iedere andere auto (want je ziet je eigen auto namelijk iedere dag) en ga je kijken naar restwaarde en andere onzinnige bijzaken.

Daarbij vind ik het drukke van het dashboard wel meevallen, al mag het schermpje inderdaad wel wat groter zijn (zeker gelet op de digitale tijdperk waarin we nu zitten). Of het dashboard mooi is of niet is dat weer persoonlijk, maar dat maakt iets niet goed of slecht.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Mijn voorkeur gaat uit naar de C-max ondanks de paar missers in het interieur, de Picasso vind ik lelijk, de binnenkant mag dan eigenwijs zijn het went nooit de tellers in het midden en ook de rest van het interieur vind ik er niet bijzonder uit zien.
Anoniem
Anoniem
  • 0
wanneer is dit opgenomen zeg?
Hartstikke lekker zomers weer daaro!
Anoniem
Anoniem
  • 0
Doe mij maar de B-klasse.
FordFocus
FordFocus
  • 0
Wanneer gaan ze die jongens van Autoweek een keer fatsoenlijk in de kleren steken.
Verder prima test weer hoor.
Persoonlijk zou ik voor de Ford gaan. Ik heb liever een wat strakker sturende auto. Citroen ziet er zeker van voren wel erg knap uit hoor.
Tja het interieur van de Ford, makkelijke prooi om te schieten (steeds weer) maar ze hebben wel een punt.
Ik moet zeggen dat ik er in mijn Focus vrij snel aan gewend was. Beeldscherm is wel een tikkie te klein idd.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Prima MPV's met een pluim voor Ford vanwege het rijgedrag. Voor een MPV echter onbelangrijk, dus ik zou voor de Citroën kiezen. Als ik in deze klasse zou moeten rijden nam ik de Peugeot 5008 of Opel Zafira Tourer. Miskende auto's, maar erg goed uitgewerkt!
High Fidelity
High Fidelity
  • 0
De C4 is weer zoals een citroën hoort te zijn. Anders dan andere. In eerste instantie onlogische bediening, welke na gewenning vaak makkelijker en logischer werkt. Alleen nog de vering dan.
Oja, de C4 heeft mijn voorkeur. Ik zag niet eens dat de C-max nieuw was......
Anoniem
Anoniem
  • 0
Haha Ronald, dit was goed hoor over de knoppen ;-)
Anoniem
Anoniem
  • 0
Afgetekende keus: Picasso!
Ruim, comfi, prima onderstel, top motor + bak, hyper modern.

Die Ford, dat lijkt wel een model uit 1992.
Scandinavian
Scandinavian
  • 0
Als zeer tevreden Xsara Picasso rijder ga ik natuurlijk onmiddellijk voor de prachtige C4P.
Ik heb in het verleden ook Ford gereden, maar die lelijke dashboards wennen niet - en dáár zit je als bestuurder de hele tijd tegenaan te kijken.

Verder vond ik deze 'impressie' wel erg 'dun': dit soort auto's koop je om het gebruiksgemak en de ruimte en daarover hebben ze vrijwel met geen woord gerept in dit filmpje!
Anoniem
Anoniem
  • 0
ik weet niet wat goed of beter is, maar 1 ding staat vast nooit een citroen ..
Anoniem
Anoniem
  • 0
MPV's zijn niet mijn type auto's. Maar als ik zou moeten kiezen, dan ga ik voor de C4. Het model spreekt mij veel meer aan, en zo'n auto kies je vooral voor de ruimte, maar ook voor het comfort. Als je strak wilt sturen en hoeken, dan moet je zo'n auto helemaal niet kopen.
Anoniem
Anoniem
  • 0
de zafira 2.0 turbo.

makkelijke. keuze
Anoniem
Anoniem
  • 0
Klokkenspel in het midden, zo kinderachtig, alleen daarom al de Ford.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Ik heb de C-Max als vakantieauto mogen berijden. Fijne auto, mooi onderstel, inderdaad wel een druk dashboard en beperkte ruimte achterin, zelfs in de zevenzitter. Bagageruimte valt echt tegen. Daar koop je toch een MPV voor. De schuifdeur is ook niet altijd handig.
Maar verder met de 1.6 diesel een fijne auto in de omgang!
Aston
Aston
  • 0
Ik ga voor de C4, zolang die opties niet verplicht zijn vind ik het best. Ik heb hem trouwens nog niet in het wild mogen aanschouwen.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Autoweek 34? is die niet allang geweest?
Anoniem
Anoniem
  • 0
In beide gevallen vind ik de oude modellen veel en veel mooier. Vooral de Ford. Als ik uit deze 2 zou moeten
kiezen werd het de C4.
Anoniem
Anoniem
  • 0
@nami ben het helemaal met je eens. Begrijp daarom absoluut niet, waarom er weer zonodig moet worden "gemind".
Anoniem
Anoniem
  • 0
Ik wil geen MPV, maar zonder twijfel ga zou ik voor de Citroen gaan: ruim en comfortabel en een onderscheidende neus. Prima motoren.
De Ford oogt er oubollig bij. Het gezeur over dat strakke sturen: dat hoeft bij zo'n auto niet.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Ik wil geen MPV, maar zonder twijfel ga zou ik voor de Citroen gaan: ruim en comfortabel en een onderscheidende neus. Prima motoren.
De Ford oogt er oubollig bij. Het gezeur over dat strakke sturen: dat hoeft bij zo'n auto niet.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Over die active cruise control .. dit klopt helemaal niet dit is een optie en geen standaard fabrieks optie..
dens
dens
  • 0
Wat een gezeik weer over de knoppen in de C-MAX!! Iedere functie heeft gewoon een eigen knop en dat werkt erg snel. Je moet er inderdaad even aan wennen maar na een korte studie kun je alle blindelings vinden. Je kunt veel regelen met de fijne knoppen aan het stuur en er is ook voice-control. Al met al erg overdreven, al dat gezeur over het dashboard. Je went er echt aan. Een menu op een touchscreen in moeten gaan om de temperatuur te regelen is veel omslachtiger. Oke, zo'n touchscreen oogt lekker maar handig is anders.

Ze hebben voor deze test ook een heel luxe Picasso naast een zilvergrijze, eenvoudig C-MAX gezet. Dat is geen vergelijke. Zet een C-MAX met 18" velgen, een donkere kleur en een panoramadak neer en hij oogt echt heel ander. Een C-MAX in zilvergrijs is gewoon niet zo mooi.

Ik heb in de Picasso gezeten en het is echt een mooie auto! En toch kies ik voor de rijdynamiek van de Ford!
dens
dens
  • 0
En waarom mag een MPV niet lekker sturen??
Anoniem
Anoniem
  • 0
Ik rijd sinds 2 maanden de C4 picasso, echt een geweldige auto. Heb ook de C max overwogen vanwege de 20% bijtelling voor een benzinemotor, maar ben blij dat ik voor de C4 picasso heb gekozen. het interieur van de C max is een absolute misser, met al die knopjes en ultrakleine schermpje. Bovendien is de citroen ruimer en ziet er vele malen beter uit. Overigens zijn de irritante veiligheidsvoorzieningen opties, ik heb ze niet in mijn business versie!
Anoniem
Anoniem
  • 0
Die Citroen ziet er nog steeds uit als een rijdend paasei; het is maar wat je mooi vind..
Anoniem
Anoniem
  • 0
@ Q50: LOL
Anoniem
Anoniem
  • 0
@ Q50: +1
Anoniem
Anoniem
  • 0
Ik vind ze allebei helemaal niks. Het ene dashboard is nog minder ergonomisch dan het andere. Dat komt de veiligheid niet ten goede, en daarom zou ik en andere auto kiezen dan deze twee.
Exedra
Exedra
  • 0
De standaarduitvoering van de Citroën. is in Nederland maar efkes 7000 € duurder als en België. Ben ik blij niet in Nederland te Wonen.
Anoniem
Anoniem
  • 0
@ Mc1:
15 jaar oud is mijn Astra niet, eind deze maand wordt hij 11 jaar en het was een uitloopmodel met al veel extra opties. De C4 Grand Picasso die ik bereed was een begin 2009 model en had al zelfde aantal km-ers als mijn Astra. Dus we vergelijken met 6,5 jaar verschil. De kennis die overigens in mijn Astra reed, toen ik weg was in zijn Picasso, was niet negatief geshocked van de Astra en zei toen: "net alsof je met je kont op het asfalt zit, maar verder niks mis met die Astra, rijdt goed, stuurt goed, voldoende pit in de 1.6 achtklepper" en dat kon ik in mijn zak steken, van iemand die verwend is met jaren lange ervaring met Picasso's (hij had eerste 2007 model ook al, en heeft de nieuwe inmiddels besteld).
whippet
whippet
  • 0
Exedra
Ben jij ook een Nederlander die voor de centjes in Belgie woont?Importeren is ook mogelijk hoor en als dat echt zo is dan zou ik de c4 kiezen.
vd T
vd T
  • 0
Ben de Sjaak
Klokkenspel in het midden, zo kinderachtig, alleen daarom al de Ford.



# ik wou het woord kinderachtig graag willen veranderen in afschuwelijk , voor de rest denk ik er net zo over.
En trouwens ........, over mijn lijk dat ik in een Franse auto zou aanschaffen.
vd T
vd T
  • 0
door Exedra
Exedra
De standaarduitvoering van de Citroën. is in Nederland maar efkes 7000 € duurder als en België. Ben ik blij niet in Nederland te Wonen.



# Jij blij wij blij.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Het interieur met name het bedieningsdeel in de ford, is inderdaad een misser. Toch begrijp ik niet waarom ze het systeem van de mondeo hebben gepakt. Dat is een veel overzichtelijker geheel. Heb eens een fiesta meekregen voor als leen auto voor mijn mondeo, daar zat dit rare radiosysteem ook in echt een absolute misser.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Doe film is ook niet gisteren opgenomen... Ik verlang wel weer naar dat weertype...
Anoniem
Anoniem
  • 0
Een Picasso is per definitie geen auto voor 50+ ers. Zelf kom ik niet eens in de buurt van die leeftijd, dus viola.
Zelf heb ik bewust gekozen voor de Picasso voor de ruimte en het gemak wat je in de auto tegenkomt, die een ander merk niet eens heeft. Dus ja, ik ben ook overstag gegaan na 20 jaar Italiaans te hebben gereden. Niet voor de dynamiek, maar puur voor het gemak en omdat ons wegennet niet is uitgelegd om sportiever te rijden, zoals onze oosterburen het wel hebben uitgelegd. Het voordeel is ook van zo'n "busje" dat de medeweggebruikers vanzelf aan de kant gaan, zonder aan te dringen. Intimiderend? Geen idee, want de Picasso zoeft wel als een tapijtje over de weg.
En de nieuwe uitvoering? Die komt voor mij over anderhalf jaar als de "kop" er wat vanaf is.
Chappeau
Anoniem
Anoniem
  • 0
@ johan.v: Ik kan me voorstellen dat de stap van Italiaans naar Frans een vooruitgang is. De volgende stap omhoog is Duits.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Dik 35k versus 30k. Daarom ook, de Ford.
Anoniem
Anoniem
  • 0
0 naar 100 in 12 seconden! Daar kun je tegenwoordig toch niet meer mee aankomen? Dan word je continu ingehaald door Fiat Panda's etc. Niet functioneel, niet ergonomisch, niet waardevast. Welke mensen kopen dit soort auto's? Hebben die überhaupt toegang tot internet, testberichten, etc? Worden die mensen gedwongen om zulke auto's te kopen?
vd T
vd T
  • 0
Ach RS6 Verberg ,hier in de Randstad ben ik in mijn Fiesta net zo snel van A naar B dan jij in je Audi RS6 ,alleen jij betaald overal de hoofdprijs voor dat dan weer wel.
Kietje
Kietje
  • 0
Het is meer goed dat Stadler en Waldorf niet op pad gestuurd worden met een Tesla Model S. Iedereen heeft tegenwoordig touchscreens in gebruik en auto's zullen daar niet aan ontkomen. Knopjes zijn uit. Vraag maar eens bij Nokia en BlackBarry.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.