Dubbeltest - Ford C-Max vs. Citroen C4 Picasso
62 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
0 seconds of 0 secondsVolume 90%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
Sneltoetsen
Shortcuts Open/Close/ or ?
Start/PauseSpatiebalk
Volume Verhogen↑
Volume Verlagen↓
Vooruitspoelen→
Terugspoelen←
Ondertiteling Aan/Uitc
Fullscreen/Volledig Scherm Verlatenf
Geluid Dempen/Geluid Terug Aanzettenm
Decrease Caption Size-
Increase Caption Size+ or =
Vooruitspoelen %0-9
Lezersreacties (62) (gesloten)
Het beeldscherm(je) in de Ford is te klein, wie nog geen leesbril nodig heeft zal misschien minder moeite er mee hebben, terwijl de "TV" (zoals de oudere dame grappig benoemde) wat praktischer is in de Picasso. Betreft de kritiek op de te vinden knopjes voor instellingen ... na paar weken gebruik weet je ze precies te vinden, gewoon gewenning.
Ik rij Astra G, voor de laatste vakantie had ik een C4 (Grande) Picasso 1.6 thp handbak te leen met 1500 kg caravan, binnen 3 dagen wist ik de meeste knopjes feilloos te vinden .... en wat rijdt zo'n C4 Picasso lekker!!!! Na de vakantie, terug in mijn eigen Astra, was het weer even wennen zonder al die rijcomfort, de luxe en gemis van al dat lekkers ...
Ford heeft bewezen zeer goede sturende auto's te maken dat is voor mij belangrijkste aan een auto.
Alleen Ford moet het interieur op de schop gooien en mooi overzichtelijk degelijk interieur plaatsen.
zo ieder zijn smaak!
Groet R de bruin
De nieuwe Citroen Picasso is prachtig, zoals ze zeggen een schot in de roos. De Picasso ziet er gewoon veel moderner uit, en heel fijn is dat dat bij Citroen het comfort altijd erg belangrijk wordt gevonden. Ik heb deze auto al op de weg gezien en wat is deze auto mooi. Ik heb zelf nog nooit een mpv gehad, maar deze zou ik best willen hebben.
De Ford is gewoon de traditionele keuze. Er zijn in mijn ogen echter al genoeg auto's waarmee je "sportief" over de weg stuitert.
Ik vind de Citroën veel mooier dan de Ford. De Ford oogt saai en de Citroën lekker eigenwijs. De interieurs van beide auto's zijn niet zo mijn ding, maar de Citroën zou toch mijn voorkeur hebben. Ik wordt bij Ford's echt helemaal kriebelig van al die knopjesbende en dat lelijke Sony radiosysteem.
Ook de bedieningen op dashbord mogen de diverse merken nog wel wat aan doen. Touchscreen en LCD/LED schermen oke in een auto omdat dat erg 2013 is, maar dan niet zo'n omslachtige bediening ervan maken, of zoals de Ford met menu's die over elkaar heen vallen. Temperatuur aanpassen moet direkte optie zijn en niet verborgen. Veel fabrikanten mogen hierin nog veel verbeteren. En ga dan uit van die oude 3 knoppen voor ventilatie, en niet van een systeem dat al half verknald is.
Persoonlijk vind ik de Ford de mooiere auto en die stuurt ook beter. Ik heb liever een iets te hard onderstel dan een iets te zacht onderstel.
Zonde natuurlijk dat die systemen niet functioneren. Hier valt een leuke winstmarge op te behalen lijkt me. Dus dat lopen ze of nu mis, of de koper due er waarde aan hecht zal dus nooit meer Psa kopen in de toekomst, en het stereotype van Fransen en elektronica blijven verkondigen. Een gemiste kans.
Inderdaad dat viel mij ook op bij het bekijken van deze video.
De test stond 10 weken geleden in het blad.
Maar ach, wel een leuke test.
Tussen deze 2 zal ik altijd de Picasso kiezien. Die Ford is wel heel lelijk en zo'n busje moet gewoon comfortabel zijn. Citroen snapt dat. Die veiligheidssystemen kan je gewoon uitzetten lijkt me
@autoweek redactie: jongens, weer helemaal top! Ik heb alleen het vorige model C4 Picasso gereden en dat vond ik zeer zeker geen succes. Zoals LA al zegt, die automatische transmissie....
Goed om te zien dat Citroën goede stappen vooruit heeft gezet! Toch zou ook ik voor de Ford gaan!
De afwerking van de C-max vond ik erg tegenvallen. Veel hard plastic en een slecht afgewerkte kofferbak. Het drukke dashboard kon mij ook niet bekoren. Het rijden op zich was in orde, maar niet verrassend goed vond ik.
Waar ik mij het meest aan gestoord heb is de cruise control.
De ondergemotoriseerde huurauto had veel moeite met snelweghellingen. Dat is niet zo erg, maar dat hij de cruise control gewoon uitschakelt als het niet meer lukt om de gewenste snelheid aan te houden vond ik erg gevaarlijk. De auto remt uiteraard vrij hard af als er heuvel-op ineens geen gas meer wordt gegeven.
Bovendien vond ik de bediening ook niet handig ten opzichte van het PSA systeem.
Voor mij genoeg redenen om geen C-max te willen.
Qua uiterlijk vind ik de C-max erg oud overkomen t.o.v. de Picasso (is hij natuurlijk ook wel).
De Picasso is een bijzonder vormgegeven auto en dat kan ik wel waarderen!
Natuurlijk mag een MPV ook dynamisch rijden maar de essentie van een MPV wordt niet besproken.
Als die veiligheidssystemen op de Picasso echt zo "irritant" zijn of in de praktijk niet goed werken dan zou ik ze ook niet bestellen, blijft wel een feit dat wanneer je het als fabrikant aanbiedt het wel goed moet werken.
Daarbij vind ik het drukke van het dashboard wel meevallen, al mag het schermpje inderdaad wel wat groter zijn (zeker gelet op de digitale tijdperk waarin we nu zitten). Of het dashboard mooi is of niet is dat weer persoonlijk, maar dat maakt iets niet goed of slecht.
Hartstikke lekker zomers weer daaro!
Verder prima test weer hoor.
Persoonlijk zou ik voor de Ford gaan. Ik heb liever een wat strakker sturende auto. Citroen ziet er zeker van voren wel erg knap uit hoor.
Tja het interieur van de Ford, makkelijke prooi om te schieten (steeds weer) maar ze hebben wel een punt.
Ik moet zeggen dat ik er in mijn Focus vrij snel aan gewend was. Beeldscherm is wel een tikkie te klein idd.
Oja, de C4 heeft mijn voorkeur. Ik zag niet eens dat de C-max nieuw was......
Ruim, comfi, prima onderstel, top motor + bak, hyper modern.
Die Ford, dat lijkt wel een model uit 1992.
Ik heb in het verleden ook Ford gereden, maar die lelijke dashboards wennen niet - en dáár zit je als bestuurder de hele tijd tegenaan te kijken.
Verder vond ik deze 'impressie' wel erg 'dun': dit soort auto's koop je om het gebruiksgemak en de ruimte en daarover hebben ze vrijwel met geen woord gerept in dit filmpje!
makkelijke. keuze
Maar verder met de 1.6 diesel een fijne auto in de omgang!
kiezen werd het de C4.
De Ford oogt er oubollig bij. Het gezeur over dat strakke sturen: dat hoeft bij zo'n auto niet.
De Ford oogt er oubollig bij. Het gezeur over dat strakke sturen: dat hoeft bij zo'n auto niet.
Ze hebben voor deze test ook een heel luxe Picasso naast een zilvergrijze, eenvoudig C-MAX gezet. Dat is geen vergelijke. Zet een C-MAX met 18" velgen, een donkere kleur en een panoramadak neer en hij oogt echt heel ander. Een C-MAX in zilvergrijs is gewoon niet zo mooi.
Ik heb in de Picasso gezeten en het is echt een mooie auto! En toch kies ik voor de rijdynamiek van de Ford!
15 jaar oud is mijn Astra niet, eind deze maand wordt hij 11 jaar en het was een uitloopmodel met al veel extra opties. De C4 Grand Picasso die ik bereed was een begin 2009 model en had al zelfde aantal km-ers als mijn Astra. Dus we vergelijken met 6,5 jaar verschil. De kennis die overigens in mijn Astra reed, toen ik weg was in zijn Picasso, was niet negatief geshocked van de Astra en zei toen: "net alsof je met je kont op het asfalt zit, maar verder niks mis met die Astra, rijdt goed, stuurt goed, voldoende pit in de 1.6 achtklepper" en dat kon ik in mijn zak steken, van iemand die verwend is met jaren lange ervaring met Picasso's (hij had eerste 2007 model ook al, en heeft de nieuwe inmiddels besteld).
Ben jij ook een Nederlander die voor de centjes in Belgie woont?Importeren is ook mogelijk hoor en als dat echt zo is dan zou ik de c4 kiezen.
Klokkenspel in het midden, zo kinderachtig, alleen daarom al de Ford.
# ik wou het woord kinderachtig graag willen veranderen in afschuwelijk , voor de rest denk ik er net zo over.
En trouwens ........, over mijn lijk dat ik in een Franse auto zou aanschaffen.
Exedra
De standaarduitvoering van de Citroën. is in Nederland maar efkes 7000 € duurder als en België. Ben ik blij niet in Nederland te Wonen.
# Jij blij wij blij.
Zelf heb ik bewust gekozen voor de Picasso voor de ruimte en het gemak wat je in de auto tegenkomt, die een ander merk niet eens heeft. Dus ja, ik ben ook overstag gegaan na 20 jaar Italiaans te hebben gereden. Niet voor de dynamiek, maar puur voor het gemak en omdat ons wegennet niet is uitgelegd om sportiever te rijden, zoals onze oosterburen het wel hebben uitgelegd. Het voordeel is ook van zo'n "busje" dat de medeweggebruikers vanzelf aan de kant gaan, zonder aan te dringen. Intimiderend? Geen idee, want de Picasso zoeft wel als een tapijtje over de weg.
En de nieuwe uitvoering? Die komt voor mij over anderhalf jaar als de "kop" er wat vanaf is.
Chappeau
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.