Dubbeltest: Cupra Formentor vs Toyota C-HR – Verantwoord en (een beetje) sportief

Bestaat alles in een?

Cupra Formentor vs Toyota C-HR
AutoWeek 4 2025
AutoWeek 4 2025

Je leest het in AutoWeek 4 2025

Voor wie wel iets aan de uitstoot van zijn auto wil doen, maar niet volledig elektrisch wil of kan rijden, is de PHEV een uitkomst. En als je dat ook nog een beetje sportief wilt doen, kun je bij de Cupra terecht voor een Formentor en bij Toyota voor een C-HR. Beide zien er sowieso al dynamisch uit én je kunt ze met een sportief label krijgen. Maar welke sport het lekkerst?

Met de eerste C-HR loste Toyota eindelijk de belofte van topman Akio Toyoda in dat het bedrijf zou ophouden met het bouwen van saaie auto’s. We twijfelden zelfs even of het merk met de opmerkelijk gelijnde cross-over niet té ver was gegaan, maar dat bleek in de praktijk gelukkig mee te vallen. Sindsdien is het nog veel spannender geworden bij het ooit zo belegen Toyota, met onder meer de tamelijk heftige GR-modellen. Die stralen weer af op de nieuwe, tweede generatie C-HR in de vorm van GR Sport-uitvoeringen. Volkswagen probeert hetzelfde kunstje onder het Cupra-label met de Formentor. Net als de C-HR is dat een opmerkelijk gelijnde cross-over, al zit het sportieve volgens de marketingafdeling veel dieper in het merk-dna van Cupra. Het was vroeger immers de sportafdeling van Seat. Elke Formentor is dus sportief, al moet de VZ Extreme dat nog wat … extremer maken.

Serieuze hardware

Als we de woordspelingen even laten voor wat ze zijn: de hardware van de Formentor VX Extreme is in elk geval behoorlijk serieus. Net als bij de C-HR gaat het om de absolute topversie, al richt Cupra zich dus nog wat meer op prestatieverhogende ingrepen. Brembo-remmen, adaptieve dempers, Sabelt-kuipstoelen: het klinkt en oogt in elk geval alsof de Cupra er klaar voor is. En in alle eerlijkheid: de Formentor Extreme ligt verrassend goed op de weg. Bij het insturen lijkt de aanzienlijke massa van 1.749 kilo weg te smelten en eenmaal in de bocht ligt de Formentor zo onverstoorbaar op de weg dat je je afvraagt of de snelheidsmeter niet dertig procent te optimistisch is. Niet dat je de auto niet kunt verleiden om een klein beetje overstuur te vertonen, maar dan moet je wel echt goed tekeergaan. Zet de adaptieve demping in Comfort en de Formentor blijkt ook nog eens behoorlijk comfortabel te rijden. Hoewel het altijd stevig blijft, is de Cupra dan zeker niet hard. Echt een heel fijne allrounder.

Ook bij Toyota hebben we te maken met een sportief bedoelde uitvoering, de GR Sport. In tegenstelling tot bij Cupra heeft Toyota echter niet de moeite genomen om het onderstel wezenlijk te wijzigen. Niet dat de C-HR een teleurstellende dweil op wielen is overigens, want met de wegligging is weinig mis en het comfort is prima in orde. Het onderstel heeft echter niet zo’n groot dynamisch bereik en het voelt allemaal minder scherp aan. Het gaat bij de C-HR duidelijk om de looks en minder om de daadwerkelijke prestaties.

a href=

Cupra Formentor.

Cupra Formentor vs Toyota C-HR

Toyota C-HR.

Plug-in hybrid

In rechte lijn zijn die prestaties dan weer hartstikke netjes. De C-HR beschikt over dezelfde plug-in hybride aandrijflijn als de Toyota Prius. Dat betekent dat een 2,0-liter viercilinder benzinemotor met 152 pk via een planetair tandwielstelsel samenwerkt met een 163 pk sterke elektromotor. Dat planetaire tandwielstelsel functioneert in de praktijk als een cvt. In de bodem van de auto ligt een 13,6 kWh grote batterij die het mogelijk maakt om in de praktijk zo’n 55 kilometer elektrisch te rijden. Overigens is dat wel met koud, nat weer, dus in de zomer wordt het waarschijnlijk zo’n 60 kilometer. Volledig elektrisch heb je dus al 163 pk en dat betekent dat de C-HR ook dan lekker vlot presteert. Is de batterij leeg of geef je kickdown, dan komt de 2,0-liter viercilinder erbij en stijgt het systeemvermogen naar 223 pk. Daarmee presteert de C-HR natuurlijk prima, al krijg je wel het typerende geluid van een permanent hoog in de toeren draaiende viercilinder als je vol gas geeft. Gelukkig hoeft dat nooit heel lang.

Cupra vliegt het plug-in hybride-recept heel anders aan. Ten eerste al omdat er iets te kiezen valt. Het gaat altijd om een 115 pk sterke elektromotor die samen met een 1,5-liter viercilinder turbomotor via een zestraps DSG-transmissie de voorwielen aandrijft. Die 1,5-liter turbomotor is er met 150 of 177 pk en de software van die laatste laat ook meer vermogen toe, waardoor het systeemvermogen 204 of 272 pk kan zijn. Dat vermogen is rechtstreeks gekoppeld aan de uitvoering, dus wil je de meest luxe Formentor, dan zit je meteen ook vast aan het hogere vermogen. Aangezien we de meest luxe C-HR in de duurtestvloot hebben, willen we ook de meest luxe Formentor en dus hebben we hier van doen met 272 pk. Uiteraard presteert de Formentor daar beter mee dan de 223 pk sterke C-HR, al is het verschil niet eens zo heel groot. Wel voelt het bij vlot rijden allemaal wat natuurlijker aan. Het enige minpuntje is dat de verbrandingsmotor altijd uit gaat als je het gas loslaat. Omwille van het verbruik is dat te begrijpen, maar met meerdere rijmodi en een D-, S- én M-stand voor de transmissie was het fijn geweest als er in ieder geval één stand zou zijn waarin de 1.5 gewoon blijft meedoen. Nu moet je bij hernemingen net even te lang wachten voordat de turbomotor mee gaat doen. Als we dan toch klagen: het is een beetje wrang dat je op papier 50 pk meer hebt dan de C-HR, maar in de praktijk vaak 50 pk minder, omdat de elektromotor minder sterk is. En je rijdt nogal vaak elektrisch, want dankzij een 19,7-kWh batterij kom je in de praktijk 95 pk ver. Dat wordt met gunstig weer dus zomaar 100. Bovendien kun je sneller laden op wisselstroom en is er zelfs een 50-kW snellader.

Ruime kermis

Wellicht zou je door de dalende daklijn en zo’n grote batterij in de bodem het ergste verwachten voor de ruimte aan boord van de Cupra, maar dat valt heel erg mee. Sterker nog, het ruimteaanbod is op de achterbank best heel riant. Volwassenen vinden er gemakkelijk een plekje, mede omdat er heel erg veel beenruimte is. De bagageruimte is met 345 liter wat minder indrukwekkend. Voorin maakt de Cupra een behoorlijk drukke eerste indruk. Veel lijntjes en drukke sfeerverlichting eisen de aandacht nadrukkelijk op. Daaronder zit echter een goed doordacht dashboard. Het materiaalgebruik is fraai, het infotainmentsysteem uitgebreid naar eigen smaak in te richten en het digitale instrumentarium lekker veelzijdig. De tijd dat het Volkswagen-concern op een ergonomisch dwaalspoor zat, is gelukkig voorbij en daar profiteert ook de Cupra van. Tel daar bijzonder goed ondersteunende kuipstoelen bij op en je hebt een fijne werkplek.

Binnenin zet de C-HR de opmerkelijke lijn van buiten door. Toyota heeft echt de moeite genomen om er iets speciaals van te maken en dat siert het bedrijf. Het voelt in elk geval degelijker aan dan een normaal mens zou kunnen bedenken en dankzij een hoop fysieke knoppen rondom het stuur werkt het in de regel best goed. Wel mis je wat mogelijkheden om het infotainmentsysteem naar je eigen hand te zetten. Het uitzetten van de snelheidspiepjes moet bijvoorbeeld via een tamelijk omslachtig stappenplan in de boordcomputer, terwijl je dat bij de Cupra zo kunt instellen dat het met twee klikken uit is. Nog wel wat ruimte voor verbetering dus, al valt er zoals het is ook prima mee te werken. Helaas valt het ruimteaanbod wel een beetje tegen. Achterin is het door de kleine ruitjes een claustrofobische bedoening en ook de bagageruimte wint met 310 liter geen prijzen.

Cupra Formentor vs Toyota C-HR

Cupra Formentor

Cupra Formentor vs Toyota C-HR

Toyota C-HR.

Loopt in de papieren

Dat we in beide gevallen met de topversie van doen hebben, zie je terug in de prijzen, want in beide gevallen loopt het behoorlijk in de papieren. Om met de Toyota te beginnen: dat is een GR Sport Première Edition en die staat voor € 51.695 in de prijslijst. Daar moet dan nog de hippe, tweekleurige lak bij en dan zit de C-HR op € 52.150. Dat is zonder meer fors, maar gelukkig heb je dan ook wel een bijzonder complete auto, inclusief alle gangbare veiligheidssystemen en luxe die je mag verwachten van een moderne auto in dit segment.

Dat geldt allemaal ook voor de Cupra Formentor, maar die maakt het prijstechnisch nog een stukje bonter. Zoals eerder vermeld moet je bij de topversie gelijk ook meer vermogen kopen en daardoor loopt de teller op naar €56.990 voor de VZ Extreme. Doe daar nog de nodige opties bij en de prijs stijgt naar €61.775. Voor een deel valt dat verschil te verklaren omdat je bijvoorbeeld Brembo-remmen, adaptieve schokdempers en Sabel-kuipstoelen hebt, plus alle luxe die ook in de C-HR aanwezig is. Voor een kleine €10.000 kun je echter ook een hoop andere leuke dingen doen. Je leven lang een abonnement op een sportschool, als je toch lekker wilt sporten.

Cupra Formentor vs Toyota C-HR

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Oordeel

Wie de meest verfijnde hybride wil, is nog steeds het beste af met de Toyota C-HR. We waren echter op zoek naar de leukste semi-sportieve PHEV en dat is de Cupra Formentor. Er zit best serieuze hardware op en het effect daarvan op de wegligging en de prestaties is te merken. Daarbij is het een PHEV met een zeer lange elektrische adem en dankzij de optionele snellader kun je heel veel van je kilometers elektrisch rijden als je dat wilt. Tel daar de goede ergonomie en een verrassend ruim interieur bij op en je hebt de winnaar te pakken, al betaal je er wel voor.

PRIVATE LEASE Cupra Formentor

Lezersreacties (82) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum