Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests

DS 3

Tabée chevrons

91
DS 3
DS 3DS 3DS 3DS 3DS 3DS 3DS 3DS 3DS 3
  • Cornelis Kit
  • Eerste rijtest
17 april 2016 om 10:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 12 2016
AutoWeek 12 2016

Je leest het in AutoWeek 12 2016

DS staat tegenwoordig op eigen benen. Daar passen natuurlijk geen Citroën-logo's meer bij. Reden voor het jonge merk om de DS 3 een nieuwe neus te geven. En passant worden er ook een aantal technische aanpassingen gedaan, wordt de auto multimedialer en is er als kers op taart voortaan een dikke DS 3 Performance.

Citroën heeft het luxe label DS opgewaardeerd tot een zelfstandig merk. Zoveel is inmiddels bekend. Het houdt ook in dat het in het front van de DS 3 geïntegreerde Citroën-logo voortaan not done is. Om van de dubbele chevron af te komen heeft de 3 een facelift ondergaan en loopt hij met z'n nieuwe hexagonale grille nu helemaal in de pas met de DS'en 4 en 5. Tegelijkertijd neemt DS de gelegenheid te baat om het interieur licht te wijzigen, een aantal technische aanpassingen door te voeren en het programma aan de bovenkant af te ronden met de DS 3 Performance, een fijne hot hatch.

Ongeacht de uitvoering bevat het dashboard van de DS 3 voortaan standaard een zeven inch groot touch screen. Hiermee kunnen tal van functies bediend worden die je voorheen regelde met knoppen op de middenconsole. Gevolg is een keurig opgeruimde middenconsole. DS volgt hiermee de weg die is ingeslagen bij zustermerk Peugeot. Of het altijd handig is? Soms willen we voor de snelheid gewoon een fysieke knop. Verder biedt het systeem voortaan de mogelijkheid om te koppelen met je telefoon via Apple CarPlay, MirrorLink en Android Auto voor extra functionaliteit.

Gat gedicht

Onder de motorkap vinden we groter nieuws. Voor wie er prijs op stelt is de driecilinder 110 pk benzineversie voortaan verkrijgbaar met een zestraps automaat. En om het gat te dichten tussen die 110 pk motor en de viercilinder met165 pk wordt de 1,2 liter driecilinder benzinemotor nu ook geleverd met 130 pk, alleen in combinatie met een handgeschakelde zesbak. In de praktijk blijkt de DS 3 met die 130 pk-machine prima vooruit te gaan. De motor heeft een lekkere trekkrachtopbouw die keurig doorgaat tot pak 'm beet 5.000 toeren. Wel merken we een heel kleine aarzeling wanneer we het gaspedaal intrappen. Dit is het gevolg van het op gang moeten komen van de turbo. In de praktijk valt daar prima mee te leven. Doordat de motor zich genoeg elastisch toont hoeft er niet al te veel teruggeschakeld te worden met de prettig schakelende zesbak.

Je kunt met de DS 3 PureTech 130 S&S (zoals de auto voluit heet) lekker van bocht naar bocht spurten. Alleen in de bocht zelf heeft het onderstel een beetje moeite om wanneer je stevig aanzet de aandrijfkrachten naar het wegdek te leiden. Maar goed, onder normale dagelijkse omstandigheden volstaat het prima; we hebben het hier niet over een sportwagen. Deze auto is gericht op comfort. Een van de weinige punten die bij dat beoogde comfort achterblijven zijn de stoelen. De zittingen zijn aan de korte kant waardoor we ondersteuning missen, dat werkt al snel vermoeiend.

Presteren

De dikste versie van de DS 3 is voortaan de Performance. Deze moet de DS 3 THP 200 Racing doen vergeten. Z'n 1,6 liter viercilinder is goed voor 208 pk en 300 Nm (waar de 200 Racing 207 pk en 275 Nm had) en die prestaties komen zonder aarzeling vrij. Om de feestvreugde verder te vergroten heeft de trefzeker te bedienen handgeschakelde zesbak kortere overbrengingen gekregen zodat accelereren nog net een tandje feller gaat.

DS heeft het onderstel 15 millimeter verlaagd, voor en achter de spoorbreedte vergroot en geeft de 3 Performance voor extra grip een set Michelins Pilot Super Sport mee. En dat is niet voor niets geweest. De auto ligt als een blok op de weg, dat hebben ze heel mooi voor elkaar bij DS. En niet alleen rechtuit; zonder problemen wil het karretje rap de hoek om, hierbij niet in de laatste plaats geholpen door het Torsen sperdifferentieel dat het doorslaan van de wielen tegengaat. Geen moment bekruipt je het gevoel dat je het niet onder controle hebt vanuit de goede steun gevende Performance-stoelen. Verder heeft de auto remmen met grotere schijven gekregen, die weten de snelheid er heel snel uit te halen. Hoewel het onderstel op presteren is bedacht is het niet te hard afgestemd. Er is meer dan voldoende comfort overgebleven voor alledaags gebruik zonder dat het vermoeiend wordt. Het maakt de DS 3 Performance een echte fijn uitgebalanceerde hot hatch.

Video

Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen

  • Houd me op de hoogte over de DS 3
DS DS 3

Uitgelicht aanbod

    DS 3 1.2 PureTech Performance Line

    DS 3 1.2 PureTech Performance Line

    • 2018
    • 39.078 km

    € 16.940

    DS 3 1.2 BUSINESS / AUTOMAAT / NAVI / ECC / UNIEK MET SLECHTS 17DKM!!

    DS 3 1.2 BUSINESS / AUTOMAAT / NAVI / ECC / UNIEK MET SLECHTS 17DKM!!

    • 2017
    • 17.988 km

    € 14.445

    DS 3 1.2 PureTech So Chic

    DS 3 1.2 PureTech So Chic

    • 2017
    • 69.792 km

    € 12.900

Meer DS 3 occasions

Lezersreacties (91) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • DS 3 specificaties
  • DS 3 occasions
  • DS 3 video's
Advies en informatie
  • DS 3 tests
  • DS 3 gebruikersreviews
  • DS 3 index
PREMIUM
DS 3 Persformance vs. Mini Cooper vs. Seat Ibiza Cupra

DS 3 Persformance vs. Mini Cooper vs. Seat Ibiza Cupra

Wat gebeurt er als je een slordige 200 pk in auto's stopt die nog geen 1.200 kilo wegen? Een...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    DS DS3 PureTech 82 1955 (2015)

    DS DS3 PureTech 82 1955 (2015)

    2
    • 29 september 2017
  • Gebruikersreview
    DS DS3 PureTech 82 CHIC H5 (2017)

    DS DS3 PureTech 82 CHIC H5 (2017)

    1
    • 26 juni 2017
  • Gebruikersreview
    DS DS3 PureTech 110 So Chic (2015)

    DS DS3 PureTech 110 So Chic (2015)

    12
    • 31 mei 2016
  • Gebruikersreview
    DS DS3 BlueHDi 100 Business (2015)

    DS DS3 BlueHDi 100 Business (2015)

    2
    • 13 juli 2015
meer reviews
Rij-impressie DS3 (+ Performance)

Rij-impressie DS3 (+ Performance)

105

DS staat tegenwoordig op eigen benen. Daar passen natuurlijk geen Citroën-logo’s...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Blik to the Future: DS 3 Crossback

    Blik to the Future: DS 3 Crossback

    106
    • 13 mei 2018
  • Nieuws
    Gesnapt: DS 3 Crossback

    Gesnapt: DS 3 Crossback

    42
    • 26 januari 2018
  • Nieuws
    DS maakt contactloos betalen met sleutel mogelijk

    DS maakt contactloos betalen met sleutel...

    19
    • 7 september 2017
  • Nieuws
    Facelift Friday: DS 3

    Facelift Friday: DS 3

    75
    • 18 augustus 2017
  • Nieuws
    400.000ste DS 3 is een feit

    400.000ste DS 3 is een feit

    22
    • 7 december 2016
  • Autotest
    DS 3 Performance (2016)

    DS 3 Performance (2016)

    25
    • 30 september 2016
  • PREMIUM
    DS 3 Persformance vs. Mini Cooper vs. Seat Ibiza Cupra

    DS 3 Persformance vs. Mini Cooper vs. Seat...

    • 13 september 2016
Merk
Merk
  • PREMIUM
    DS 3 Crossback E-Tense vs. Opel Mokka-e - Dubbeltest

    DS 3 Crossback E-Tense vs. Opel Mokka-e...

    • 26 april 2022
  • Nieuws
    Eén ster voor Dacia Jogger bij crashtest Euro NCAP

    Eén ster voor Dacia Jogger bij crashtest...

    191
    • 13 april 2022
  • Nieuws
    Elektrische topmodellen Opel en DS uit Italië

    Elektrische topmodellen Opel en DS uit...

    25
    • 28 maart 2022
  • PREMIUM
    DS 4 Cross vs. Cupra Formentor - Dubbeltest

    DS 4 Cross vs. Cupra Formentor - Dubbeltest

    • 15 maart 2022
  • Test: DS 9 E-Tense 4x4 360

    Test: DS 9 E-Tense 4x4 360

    93
    • 24 februari 2022
  • Nieuws
    DS E-Tense Performance is hint naar de toekomst

    DS E-Tense Performance is hint naar de...

    46
    • 7 februari 2022
  • Nieuws
    DS 3 Crossback als speciale 'Rooftops of Paris'-editie

    DS 3 Crossback als speciale 'Rooftops of...

    29
    • 1 februari 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden