Dodge Caliber SRT4 (2008) - Op de Rollenbank
Ken je deze performanceversie met bijna 300 pk?
39 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Patrick Mulder uit Hellevoetsluis heeft een heel eigen autosmaak en schafte een Dodge Caliber 1.8 aan. “Een leuk, apart model dat je niet veel tegenkomt”, zegt hij daarover. Maar al snel vond Patrick hem niet snel genoeg, en stapte hij over op een gespierde SRT4. Wij gaan op zoek naar de paardenkrachten. Deze onbekende performanceversie heeft een vermogen van 295 pk volgens de boekjes.
Patrick (24) was tot drie jaar geleden een actieve outdoor-karter. Achter zijn toenmalige Dodge 1.8 een aanhanger met daarin de kart. “Daarmee ging ik naar Eindhoven, Assen, Genk, overal naartoe eigenlijk”, vertelt hij. Tot zover niks aan de hand, alleen kwam er op een kwaad moment een bus aan de zijkant naar binnen. Toen was er wel wat aan de hand. “Ik brak een aantal ribben, die met stalen plaatjes zijn vastgezet. Het was toen wel even klaar met karten, want ik had tijd nodig om te herstellen en dat duurde best lang.” Karten met een gereviseerde ribbenkast lijkt inderdaad niet echt verstandig. Hoe kwam hij überhaupt uit bij die Dodge? “Ik zocht ruimte, maar ik wilde geen auto die heel erg voor de hand lag. De Caliber zie je niet veel, maar op papier heeft hij best veel te bieden. En ik vind hem er robuust en stoer uitzien.” Dat was het voortraject voor de 1.8. Het zware ongeval was een aardige gelegenheid om te switchen naar een sneller model. “Ik had al een oogje laten vallen op een SRT4. Want dat is een Caliber met een dimensie extra: een 2,4-liter turbomotor. Daarmee kom je nog verrassender uit de hoek.”
Twee ton op de klok van de Caliber SRT4
Patrick ging op zoek en vond een rode rakker, met wel al twee ton op de klok. Wacht even, twee ton voor een sportieveling met 295 pk, is dat niet een beetje link? “Ik ben vooraf gaan researchen en kwam eigenlijk best veel positieve berichten tegen. Ik las over een exemplaar in Canada met 300.000 mijl op de klok. Ik durfde het wel aan.” Patrick trapt zijn SRT geregeld even op de staart, maar komt met de opgepepte 2,4-liter viercilinder toch aan een alleszins net gemiddeld verbruik van 1 op 12. “Het leukste is dat niemand verwacht dat je zo snel bent. De Caliber is wat hoger dan andere hatchbacks en ook echt een praktische familiebak, en daarmee ga je er toch heel hard vantussen. Daar staat menig GTI-rijder wel even van te kijken.” Grappig is ook dat de Caliber te boek staat als een MPV. Dat zien wij er niet echt aan af.
Al zeven eigenaren gehad
Waar Patrick wel tegenaan liep, was de onderhoudshistorie van de auto die hij op het oog had: de beoogde SRT had toen al zeven eigenaren versleten … “Degene vóór mij had de Caliber voor zijn vrouw gekocht, maar zij vond hem te sportief, dus weg ermee weer, haha! Zij heeft hem maar iets van drie maanden gehad.” De Dodge Caliber is een voorwielaandrijver die zijn vermogen redelijk goed op de weg kwijt kan. We gaan kijken hoe dat op de rollenbank uitpakt. Volgens de specificaties van de fabriek piekt het koppel al bij 2.000 toeren, en precies dát zien we terug in de meting. De Amerikaan scoort zelfs nog beter dan de fabriek opgeeft en ook wat betreft het vermogen doet de Dodge het beter dan volgens fabrieksopgave. Kortom: een opgewekte Patrick: “Blij dat het goed uitpakt, en ook dat het allemaal gezond klinkt bij deze krachtsinspanningen.”
Signalement
Merk | Dodge |
---|---|
Model | Caliber SRT4 |
Carrosserie | 5-deurs, mpv |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 39.265 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 2.359 cc |
Maximaal vermogen | 217 kW / 295 pk bij 6.400 tpm |
Maximaal koppel | 363 Nm bij 2.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 51 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.427 mm / 1.800 mm / 1.520 mm |
Wielbasis | 2.635 mm |
Massa leeg | 1.405 kg |
Laadvermogen | 525 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.200 kg / 450 kg |
Banden | 225/45R19Prijzen |
Topsnelheid | 243 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 6,7 s |
Brandstofverbruik | 8,9 l/100km |
CO2-uitstoot | 211 g/km |
Lezersreacties (39) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.