Dit zijn de beste banden voor je sportieve auto
Bandentest maat 265/35 R19 en 295/30 R20
- Henning Klipp en Dierk Möller
- FOTO'S AutoBild
- Bandentest
Welke banden zorgen voor maximaal rijplezier? In deze test zoomen we in op de veiligheidsmarges en rijdynamiek, op nat en op droog wegdek. Ook het geluid speelt een rol in de eindbeoordeling. We zien links en rechts flinke uitglijders. Zo eindigt de sportieve Chinese Winrun-band op elk testonderdeel als laatste!
De tijden waarin je autobanden meteen kon herkennen aan hun profiel zijn definitief voorbij. Dat is best jammer als je terugdenkt aan de creatieve verscheidenheid van bandenprofielen. Die deden denken aan mystieke tekens, islamitische versieringen of schrifttekens uit de Vikingtijd. Vandaag de dag is er wat betreft het profielontwerp sprake van een saaie uniformiteit. Des te verrassender zijn de enorme verschillen in prestaties en veiligheidsmarges tussen de zeven kandidaten in deze krachtmeting. We zijn dynamische prestaties en goede klasseringen gewend van de vier gevestigde premiumfabrikanten Bridgestone, Continental, Goodyear en Michelin, maar hoe vergaat het de producten van het succesvolle opkomende Hankook en Vredestein, dat met een gloednieuw supersportprofiel wil terugkeren naar de eredivisie van de bandenwereld?
De vraag rijst meteen of de high-performance banden van rubber, staal en polyester hun hoge prijzen echt waard zijn. Er is immers een Chinese band met de naam Winrun R330 verkrijgbaar voor minder dan de helft van het bedrag dat je voor de gevestigde orde neertelt.
De banden worden op de proef gesteld onder een Mercedes-Benz AMG GT Roadster.
Deze banden deden mee en dit is de ranking:
- Continental SportContact 7
- Michelin Pilot Sport 4S
- Vredestein Ultrac Pro
- Bridgestone Potenza Sport
- Hankook Ventus S1 evo Z
- Goodyear Eagle F1 SuperSport
- Winrun R330
Continental SportContact 7
De winnaar is dus de Continental Sport Contact 7. Michelin en Vredestein maken het podium compleet met respectievelijk de Pilot Sport 4 S en de Ultrac Pro. Maar hoe is deze ranking tot stand gekomen?
Zo presteren de deelnemende banden op nat wegdek
Rijgedrag | Gemiddelde snelheid in km/h |
Continental | 78,9 |
Bridgestone | 77,8 |
Vredestein | 77,0 |
Michelin | 76,6 |
Hankook | 76,1 |
Goodyear | 75,9 |
Winrun | 65,0 |
Met een uitstekende grip op nat wegdek en een perfecte balans maken de Continental en de Bridgestone indruk op onze testrijders. Ook de Michelin en de Vredestein bieden een evenwichtig rijgedrag, wat bijdraagt aan veiligheid en dynamiek. Goodyears F1-supersporters bieden daarentegen minder grip.
Rotonde | Gemiddelde rondetijd in seconde |
Continental | 10,78 |
Bridgestone | 10,89 |
Michelin | 11,14 |
Vredestein | 11,15 |
Hankook | 11,56 |
Goodyear | 11,66 |
Winrun | 13,03 |
Met een uitstekende zijwaartse grip op nat wegdek zijn de Continental en de Bridgestone duidelijk koplopers. Michelins Pilot Sport 4S en de nieuwe Ultrac Pro van Vredestein maken hun potentieel eveneens waar. Met de goedkope Winruns glijdt de Mercedes daarentegen al bij een veel lagere snelheid uit de bocht.
Remmen | Remweg vanaf 100 km/h in meters |
Continental | 49,2 |
Hankook | 50,2 |
Bridgestone | 50,6 |
Vredestein | 53,1 |
Michelin | 53,4 |
Goodyear | 57,3 |
Winrun | 68,3 |
Het zal je maar gebeuren: de remlichten van de voorligger lichten op aan het einde van een file, maar terwijl je het rempedaal hard intrapt, vermindert de snelheid van je auto nauwelijks. Als je zo'n gevaarlijke situatie wilt voorkomen, kun je goedkope banden zoals de Winrun R330 maar beter vermijden. Bij 100 km/h laat deze band een alarmerende 19,1 meter liggen in vergelijking met de best remmende band, de Continental SportContact 7.
Aquaplanning | Verlies van wegcontact, bij km/h |
Vredestein | 100,3 |
Hankook | 99,5 |
Continental | 97,6 |
Goodyear | 97,1 |
Bridgestone | 96,8 |
Michelin | 94,4 |
Winrun | 94,3 |
De Vredestein Ultrac Pro biedt de beste eigenschappen bij zware regenval. De Ventus S1 evo Z van Hankook laat zich evenmin afschrikken door extreme weersomstandigheden. Ondanks de elektronische assistenten stelt de fysica nog steeds grenzen, vooral bij hoge snelheden. Als de banden in bochten het contact met het wegdek verliezen, kan het link worden.
Voor de prestaties op droog wegdek en alle beoordelingen kun je als ingelogde gebruiker gratis bijgevoegde pdf downloaden.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Oordeel
Het is verbazingwekkend hoe anders een Mercedes-AMG GT kan aanvoelen met andere banden. De Continental SportContact 7 is een sportieve allrounder op nat en droog wegdek, de Pilot Sport 4S van Michelin biedt een nauwkeurig en lichtvoetig rijgedrag in bochten en de Vredestein Ultrac-Pro is een evenwichtige, op comfort gerichte allrounder. Maar één ding hebben ze allemaal gemeen: ze laten op geen van de tien testonderdelen steken vallen en bieden elk op hun eigen manier maximale veiligheid en rijplezier. Daarom hebben deze drie topatleten ons predicaat ‘uitstekend’ gekregen. De banden van Bridgestone en Hankook, die net wat minder uit de verf komen als het gaat om balans bij dynamisch rijden, presteerden al met al iets minder goed. De Goodyears waren teleurstellend op nat wegdek en je kunt voor je eigen veiligheid Winrun beter links laten liggen. Met deze goedkope banden is veiligheid en rijplezier ver te zoeken.
Lees ook
Dit zijn de beste banden voor je SUV als je ook vaak terreinrijdt
Dit zijn de beste zomerbanden in de maat 205/55 R16
Peugeot e-208 GTi: 280 pk en een dosis 205 GTi
Volkswagen viert 75 jaar 'Volkswagenbusje' met deze ID Buzz Cargo
Hyundai Ioniq 6 N: klaar om Tesla Model 3 Performance te jennen
Lezersreacties (31) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.