De Nio EL6 heeft vier acceleratietijden voor 0-100, en ze zijn aan de voorzichtige kant
Sprinttijd per rijmodus
De acceleratietijd is een vaste waarde in de tabel met technische gegevens die je bij elke test of rij-impressie aantreft. Maar voor de Nio EL6, die we als duurtester rijden, moeten we die vertrouwde tabel wellicht uitbreiden. Want je bepaalt zélf hoe snel de EL6 naar de 100 km/h sprint.
‘De mijne kan in 7,3 seconden van 0 naar 100. En die van jou?’ Hij kijkt je een vleugje provocerend aan, maar weet niet dat je een Nio EL6 hebt. De stakker. Kroegpraat die een onverwachte wending kan krijgen wanneer je met een Nio-rijder in gesprek raakt. Want hoe snel een Nio optrekt, dat bepaal je lekker zelf, zo ontdekten we in onze EL6-duurtester. De auto telt een viertal voorgeprogrammeerde rijmodi: Eco, Comfort, Sport en Sport+. Daarnaast is er nog een vijfde die naar eigen smaak is in te vullen. Tot zover nog niet zo veel bijzonders, maar het opmerkelijke is dat het scherm bij de snellere modi aangeeft wat in die specifieke stand de acceleratiesnelheid is. De Chinezen lijken geobsedeerd door acceleratietijden. BYD schrijft het zelfs met verchroomde cijfers (3.6 s) achter op de snellere Seal.
Piepend bandje?
Terug naar de Nio: in de vrij in te vullen modus kies je zelf uit je 0-100-waarde. Van bloedsnel tot bloedstollend traag. Of, om preciezer te zijn: vind je 12,9 seconden rap zat? Is 9,9 seconden prima wat jou betreft? Liggen jouw nieren bij 7,9 seconden al rond je ruggengraat gevouwen? Of zat je niet aan de bar met een mafkees die zich een snelle jongen waant met zijn 7,3 seconden? Dan zet je hem op 5,9 seconden of, doe eens gek, op 4,5 seconden. Mooie woorden of ware daden?
We hingen onze meetapparatuur in de EL6 en namen de proef op de som door bij elke acceleratietijd te meten wat de auto werkelijk presteert. Wat bleek: Nio is veel te bescheiden. Dat hij in de traagste stand niet eens zo heel loom aanvoelt, laat zich gemakkelijk verklaren. Want niet in 12,9 telle n, maar al na 11,92 seconden zit de Chinese EV op een echte 100 km/h. Je zou deze waarde trouwens in de Eco-stand verwachten, maar daarvoor heeft Nio de 9,9-waarde gekozen die, zo verzekert ons meetkastje ons, in werkelijkheid 8,56 seconden bedraagt. Bijna anderhalve tel sneller dus.
Stel je de zaak in op 7,9 s, dan doe je het in 7,13 echte seconden, 0,7 seconde sneller dan beloofd. Deze stand hoort binnen de voorprogramma’s bij Comfort. Lekker rap wordt het in standje 5,9 s, de acceleratietijd die gekoppeld is aan voorprogramma Sport. Het wordt bijna eentonig, want ook hier meten we boven verwachting: 5,41 seconden om precies te zijn, een kleine halve tel sneller. Met alle mouwen opgestroopt, Sport+, zou onze EL6 in 4,5 seconden op de 100 km/h zitten. Tromgeroffel: hoewel het verschil tussen theorie en praktijk ietsje terugzakt naar de tweede decimaal achter de komma, flikt de Nio het in 4,42 seconden. Onze gesprekspartner in de kroeg is inmiddels met het schaamrood op de kaken naar huis afgedropen. Hoorden we daar een piepend bandje?
Signalement
Merk | Nio |
---|---|
Model | EL6 75kWh |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | automaat |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 66.471 |
Specificaties
Brandstof | elektrisch |
Motor | 2 elektromotoren |
Maximaal vermogen | 360 kW / 490 pk |
Maximaal koppel | 700 Nm |
Accu capaciteit (bruto) | 75 kWh |
Lengte / breedte / hoogte | 4.854 mm / 1.995 mm / 1.703 mm |
Wielbasis | 2.915 mm |
Massa leeg | 2.403 kg |
Laadvermogen | 440 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.200 kg / 750 kg |
Banden | 255/50R20Prijzen |
Topsnelheid | 200 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 4,5 s |
Stroomverbruik (WLTP) | 17,3 kWh/100km |
Actieradius (WLTP) | 406 km |
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (61) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.