De duurtest-Suzuki Swift bevalt goed maar aan de kleine tank kunnen we maar niet wennen
Kilogrammen en CO2-grammen besparen
De Suzuki Swift heeft net als veel moderne auto's een erg kleine brandstoftank. Daardoor staan we ondanks zijn zuinige karakter erg vaak te tanken met de duurtester.
Onze duurtest-Swift maakt probleemloos zijn kilometers. Handgeschakelde kilometers welteverstaan, en dat is toch iets bijzonders de afgelopen jaren. Nu hebben steeds meer duurtesters een stekker, en daarmee is het natuurlijk vaker laden dan dat je met een benzinemodel aan de pomp staat. Toch krijgen we bij de Swift het gevoel dat we relatief vaak aan de pomp staan. Of liever gezegd: als we aan de pomp staan, gaat er niet zo heel veel in.
Trend in autoland: steeds kleinere benzinetank
Het is een trend die we door heel autoland zien: de benzinetank wordt steeds kleiner. Dit heeft onder meer te maken met gewicht. Hoe kleiner de tank, hoe minder kilo’s je meezeult, en dat scheelt wellicht net een grammetje CO2. En als auto’s zuiniger worden, zou het voor de actieradius niet eens zoveel moeten uitmaken. Maar toch is het raar om een tank die op de helft staat netjes af te toppen voordat je de auto aan een collega geeft, waarna er maar 17 liter ingaat. Dat voelt als nauwelijks de moeite om überhaupt te stoppen.
Suzuki Swift heeft tank van 37 liter, paar generaties terug nog 45
De specificaties laten zien dat onze Swift een tank heeft van 37 liter. Is dat nu zo weinig, of voelde het vroeger echt anders? Kijken we naar de eerste Swift van de ‘nieuwe’ generatie uit 2005, dan scheelt het wel degelijk. Dat model had een tank van 45 liter. Toch een daling van 18 procent in harde liters benzine die je kunt meenemen. Daarbij gaat het lampje ook wel erg snel branden. Als we nog even doorrijden en dan na 45 kilometer tanken, gaat er nog geen 32 liter in … De genoemde Swift uit 2005 had ook last hiervan, kunnen we ons herinneren. Suzuki houdt blijkbaar graag veel marge! Wel mooi om te zien: met 995 kilo is onze duurtester maar 30 kilo zwaarder dan de 1.3-versie van twintig jaar terug. En dat terwijl de auto langer, breder en hoger is.
Telefoon koppelen? Gaat niet altijd lekker!
Nog andere zaken waar we tegenaan lopen? Ja! Het koppelen van telefoons gaat niet altijd vlekkeloos. Vooral als je met twee of meer mensen in de auto zit wiens telefoons allebei gekoppeld zijn, is het een crime om te wisselen van gekoppeld apparaat. Oh, en telefoons laden vaak niet via de usb-c-poort. De oplossing? Eerst de telefoon koppelen en daarna pas de auto starten. Dan laadt hij wel. Logisch? Nee.
Suzuki Swift in cijfers
Beginstand 5.249
Tussenstand 19.666
Gereden kilometers 14.417
Getankte liters 684,6
Gemiddeld verbruik 4,7 l/100 km (1:21,1)
Brandstofkosten € 1323,53
Signalement
Merk | Suzuki |
---|---|
Model | Swift 1.2 Smart Hybrid Style |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 24.945 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 3-cil. in lijn, mild-hybrid |
Cilinderinhoud | 1.197 cc |
Maximaal vermogen | 61 kW / 83 pk bij 5.700 tpm |
Maximaal koppel | 112 Nm bij 4.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 37 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.860 mm / 1.735 mm / 1.485 mm |
Wielbasis | 2.450 mm |
Massa leeg | 919 kg |
Laadvermogen | 446 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.000 kg / 400 kg |
Banden | 185/55R16Prijzen |
Topsnelheid | 165 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 12,5 s |
Brandstofverbruik | |
CO2-uitstoot (WLTP) | 99 g/km |
PRIVATE LEASE Suzuki Swift

Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Zo zuinig is de Suzuki Swift: op één tank tot diep in Zwitserland
Voor een cvt is de Suzuki Swift Automaat leuk maar hij is minder comfortabel dan handbak
Test: Suzuki Swift - zuinige lichtgewicht in zware tijden
Designreview Suzuki Swift: ‘Klap in het gezicht van auto die vroeger ijzersterk getekend was’
Suzuki Swift - Eerste kennismaking
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (48) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.