AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

De duurtest-Suzuki Swift bevalt goed maar aan de kleine tank kunnen we maar niet wennen

Kilogrammen en CO2-grammen besparen

Suzuki Swift reportage naar Zwitserland. Zuinig

De Suzuki Swift heeft net als veel moderne auto's een erg kleine brandstoftank. Daardoor staan we ondanks zijn zuinige karakter erg vaak te tanken met de duurtester.

Onze duurtest-Swift maakt probleemloos zijn kilometers. Handgeschakelde kilometers welteverstaan, en dat is toch iets bijzonders de afgelopen jaren. Nu hebben steeds meer duurtesters een stekker, en daarmee is het natuurlijk vaker laden dan dat je met een benzinemodel aan de pomp staat. Toch krijgen we bij de Swift het gevoel dat we relatief vaak aan de pomp staan. Of liever gezegd: als we aan de pomp staan, gaat er niet zo heel veel in.

Trend in autoland: steeds kleinere benzinetank

Het is een trend die we door heel autoland zien: de benzinetank wordt steeds kleiner. Dit heeft onder meer te maken met gewicht. Hoe kleiner de tank, hoe minder kilo’s je meezeult, en dat scheelt wellicht net een grammetje CO2. En als auto’s zuiniger worden, zou het voor de actieradius niet eens zoveel moeten uitmaken. Maar toch is het raar om een tank die op de helft staat netjes af te toppen voordat je de auto aan een collega geeft, waarna er maar 17 liter ingaat. Dat voelt als nauwelijks de moeite om überhaupt te stoppen.

Suzuki Swift heeft tank van 37 liter, paar generaties terug nog 45

De specificaties laten zien dat onze Swift een tank heeft van 37 liter. Is dat nu zo weinig, of voelde het vroeger echt anders? Kijken we naar de eerste Swift van de ‘nieuwe’ generatie uit 2005, dan scheelt het wel degelijk. Dat model had een tank van 45 liter. Toch een daling van 18 procent in harde liters benzine die je kunt meenemen. Daarbij gaat het lampje ook wel erg snel branden. Als we nog even doorrijden en dan na 45 kilometer tanken, gaat er nog geen 32 liter in … De genoemde Swift uit 2005 had ook last hiervan, kunnen we ons herinneren. Suzuki houdt blijkbaar graag veel marge! Wel mooi om te zien: met 995 kilo is onze duurtester maar 30 kilo zwaarder dan de 1.3-versie van twintig jaar terug. En dat terwijl de auto langer, breder en hoger is.

Telefoon koppelen? Gaat niet altijd lekker!

Nog andere zaken waar we tegenaan lopen? Ja! Het koppelen van telefoons gaat niet altijd vlekkeloos. Vooral als je met twee of meer mensen in de auto zit wiens telefoons allebei gekoppeld zijn, is het een crime om te wisselen van gekoppeld apparaat. Oh, en telefoons laden vaak niet via de usb-c-poort. De oplossing? Eerst de telefoon koppelen en daarna pas de auto starten. Dan laadt hij wel. Logisch? Nee.

Suzuki Swift in cijfers

Beginstand 5.249

Tussenstand 19.666

Gereden kilometers 14.417

Getankte liters 684,6

Gemiddeld verbruik 4,7 l/100 km (1:21,1)

Brandstofkosten € 1323,53

Signalement

Merk Suzuki
Model Swift 1.2 Smart Hybrid Style
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 24.945

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 3-cil. in lijn, mild-hybrid
Cilinderinhoud 1.197 cc
Maximaal vermogen 61 kW / 83 pk bij 5.700 tpm
Maximaal koppel 112 Nm bij 4.500 tpm
Inhoud brandstoftank 37 l
Lengte / breedte / hoogte 3.860 mm / 1.735 mm / 1.485 mm
Wielbasis 2.450 mm
Massa leeg 919 kg
Laadvermogen 446 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.000 kg / 400 kg
Banden185/55R16Prijzen
Topsnelheid 165 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 12,5 s
Brandstofverbruik
CO2-uitstoot (WLTP) 99 g/km

    PRIVATE LEASE Suzuki Swift

    Suzuki
    Suzuki Swift 1.2 Smart Hybrid Comfort
    € 364
     

    Gerelateerde forum topics

    Lezersreacties (48) (gesloten)

    De discussie is gesloten.
    Reageren is niet meer mogelijk.

    Praat verder op het forum