Dat de eerste Dacia Duster een klassieker wordt staat vast, maar geldt dat ook voor de nieuwe?
Oud en Nieuw
- Louis Blom
- FOTO'S Louis Blom
- Vergelijkende test
Als één model het merk Dacia op de kaart heeft gezet, is het wel de Duster. Goedkoper kon je tot voor enkele jaren geen SUV rijden. Het geslaagde uiterlijk en de bijna spreekwoordelijke betrouwbaarheid zullen hem uiteindelijk de klassiekerstatus opleveren. Zal dat de nieuwste Duster ook lukken?
De tweede generatie van de Dacia Duster met interne code H79 verscheen alweer vijftien jaar geleden ten tonele, om precies te zijn op 17 april 2010. De tweede generatie? Jazeker! In 1984 verscheen namelijk de eerste, een omgedoopte ARO 10, bedoeld voor de Britse markt. Die zijn we collectief vergeten, zodat we de nummer twee als nummer één beschouwen. De Duster werd in 2017 vervangen door generatie 2 en sinds 2024 staat de jongste lichting in de showroom.
Eerste Duster veroudert langzaam
De Duster zoals wij hem hebben leren kennen, volgt het adagium van het merk: houd het simpel en betaalbaar. Hij is met zijn sympathieke, goed geproportioneerde design een schot in de roos. Bovendien veroudert hij langzaam en is hij even klasseloos als de Volkswagen Golf dat jarenlang was. Tot op heden zijn er 2,2 miljoen van gebouwd. Het zal niet lang duren voordat de Duster zich in een enthousiaste youngtimer- en klassieker-interesse mag verheugen.
Als 4x4 en 4x2
Het design met kenmerken als de verchroomde grille met aan weerszijden de trapeziumvormige koplampen, de bolle spatborden en de iets oplopende derde zijruitjes komt solide over. Hij lijkt met zijn grote 20 centimeter (21 cm bij de 4x4) bodemvrijheid opgewassen tegen de elementen. De Duster doet je verlangen naar avonturen van de geëffende paden af, helemaal als hij in 4x4-trim wordt aangeschaft. Hij is er namelijk ook als 4x2, een configuratie die het in de Lage Landen goed doet. Staatsbosbeheer banjert bijvoorbeeld al jarenlang met Dusters door de beboste gebieden van ons land.
Lekker basic is Duster op zijn leukst
Onze foto-Duster heeft Prestige als toevoeging op zijn typeaanduiding. Een schromelijk overdreven aanduiding. Wat is er nu prestigieus aan immense zwarte schildbumpers en stalen wielen? Had daar nu ‘Adventure’ van gemaakt, dan hadden we niet zo smalend gelachen. Want heus, zo is de Duster op zijn leukst: lekker basic. Iets wat je op platforms als Instagram vaak tegenkomt: anonieme grappenmakers die een afbeelding van een Rolls-Royce bewerken met stalen wielen en zwarte bumpers en skirts, met uitsluitend ‘likes’ als beloning.
Dacia nummer 3 roept: ik ben geen budgetauto meer
Zijn generatie 1 en 2 nog relatief simpele SUV’s zonder pretenties, met nummer 3 gooit Dacia het over een andere boeg. Het design is voor het eerst een statement. Alsof hij met een megafoon wil tetteren: ik ben geen budgetauto meer, ik wil serieus genomen worden. En dat is gelukt. Dacia heeft al zijn registers opengetrokken om deels met clichés – zoals de dikke randen om de hoekige spatborden – de aandacht op zich te vestigen. De Duster van 2025 is een koppendraaier. Wie had dat ooit gedacht.
Tonka-achtige uitstraling
Hij oogt door zijn grote 18-inch wielen wat ‘Tonka’-achtig: volwassen, zelfbewust en groot. Het laatste is gezichtsbedrog: hij heeft vrijwel dezelfde maatvoering als de voorgaande edities, maar oogt door zijn lagere daklijn en hogere taillelijn voluptueus. Details in het design doen enigszins denken aan de Land Rover Defender: met name het verticale stuk van recyclebare kunststof in de uitlopers van de bolle voorspatborden dat Starkle wordt genoemd. De koplampen met hun Y-vormige dagrijverlichting roepen associaties op met huidige Volvo’s. Origineel zijn de pijlvormige achterlichten die ver in de flanken uitkomen. De motorkap met zijn scherpe profileringen ligt horizontaler, zodat je hem vanaf je stoel kunt zien. In zijn geheel genomen is ontwerpchef David Durand niet te ver gegaan met het ontwerp, al balanceert hij op het randje.
Vanbinnen veroudert eerste Duster wel snel
Binnenin zijn de jaren wel gaan tellen in de eerste Duster. De veroudering van het interieur houdt geen gelijke tred met die van de buitenkant. Duster 1 is eenvoudig van opzet, met een heerlijk simplistische bediening. Een tweetal stengels aan de stuurkolom plus eentje rechts, half verborgen voor de radiobediening, een drietal draaiknopjes voor verwarming en ventilatie en dan heb je het wel gehad. Je zit er prinsheerlijk in. Ietwat op de bok, waardoor je knieën onder een vrijwel ideale hoek staan. Wel zou de lengte van de zitting iets meer geënt kunnen zijn op langere posturen. Ook achterin gaat het er ruim aan toe. De instap verloopt gemakkelijk, je hoeft amper je hoofd in te trekken. En aan veel bagageruimte is ook gedacht. De Prestige heeft een omklapbare achterbankleuning. Een gedeelde was voorbehouden aan de duurdere uitvoeringen.
Geen assistentiesystemen in vroege Duster
Een auto van deze generatie mist nog alle assistentiesystemen. Als je daar prijs op stelt, kun je beter voor de jongste Duster gaan. Die trakteert je ook op een 10,1 inch groot touchscreen-multimedia-display. De bediening is relatief eenvoudig. Wel neemt het de tijd om op te starten, maar dan is Apple CarPlay ook van de partij. Helaas mist hij een fysieke volumeknop. Je hebt hiervoor de nog immer onhandige en verborgen derde stengel rechts aan de stuurkolom nodig, achter die van de ruitenwissers. Het dashboard oogt hedendaags. De middensectie is naar de bestuurder toe gedraaid. Bovenal draait alles om design, tot en met de luchtroosters waarin je het ontwerp van de koplampen terugziet. Dacia heeft in de nieuwe Duster nog steeds een wat korte zitting. Langere benen missen adequate ondersteuning.
Lekker vertrouwd als een Renault
Een Dacia is altijd een Renault in een ander jasje, dus maakt hij gebruik van Franse techniek. Renault is immers eigenaar van het nabij de Karpaten gevestigde Dacia. De fijn lopende K4M-motor – ontstaan uit de aloude Cléon-Fonte – met 1.598 cc slagvolume schopt het inmiddels tot 105 pk, waarmee de Duster zijn mannetje onroad en offroad staat, al dan niet voorzien van een simpel 4x4-systeem. De Duster rijdt vertrouwd. Sluit je ogen en je denkt in een Renault te rijden, mede door het typische timbre van de motor. De vijfbak schakelt met korte wegen, weerstand is er nauwelijks. Typisch Dacia, eh… Renault! Opvallend is het fijne, uitgebalanceerde veercomfort en de vergaande afwezigheid van windgeruis en afrolgeluiden. Dacia’s staan immers niet bekend om hun uitgebreide isolatie.
Nieuwe Duster technisch gecompliceerd als hybride
Zo eenvoudig van opzet de eerste Duster was, zo technisch gecompliceerd is de hedendaagse, derde generatie. Althans, in hybride-uitvoering. In een eerdere test hebben we de hybride-aandrijftechniek uitgelegd. Renault en Dacia varen ten opzichte van de concurrentie een geheel eigen koers. De 1.6-liter viercilinder wordt ondersteund door een elektromotor. Tot zover niets nieuws onder de zon. Waar ze afwijken van de norm is hun versnellingsbak: de benzine- en de elektromotor hebben elk hun eigen versnellingsbak: een gerobotiseerde vierbak en een tweeversnellingsbak voor de elektromotor. In Renault- en Dacia-taal: Multi-Mode Automatic. In theorie heb je dus acht versnellingen tot je beschikking, bediend door de handige kleine pook. De benzinemotor heeft nog een andere taak: hij kan dienstdoen als generator. In dat geval wordt hij losgekoppeld van zijn versnellingsbak en drijft hij dus geen wielen aan. In een ander geval drijft hij wel de wielen aan, zichtbaar aan de oplopende toerentellernaald. Als er dan wordt geschakeld, gebeurt dat door de tweebak van de elektromotor. Het geheel harmonieert op een bijzondere manier met elkaar, dus in de praktijk merk je er nauwelijks wat van als de brandstofmotor het overneemt van de elektromotor.
Nieuwe soft, oude stevig
De rijeigenschappen zijn ten opzichte van zijn bijna 200 kilo lichtere voorganger van een andere orde. Hij veert en dempt nogal soft, waar de oude best stevig is. Opvallend dat de nieuwe Duster minder goed is uitgebalanceerd ten opzichte van de oude. Hij maakt meer carrosseriebewegingen dan je onwillekeurig verwacht en ligt dus onrustiger op de weg. Het zal in deze tijd niet meer ieders smaak zijn, zo’n hypercomfortabel verende semi-terreinauto die ook nog wel wat wil overhellen. Ook de stuurbekrachtiging is op het overdrevene af, zo licht als de Duster stuurt. De verplichte assistentiesystemen, inclusief een zachte toon als je de maximumsnelheid overschrijdt, kun je eenmaal geprogrammeerd met een druk op een knop op het stuur uitschakelen.
Oude Duster dit jaar youngtimer
Wat je moet weten:Dacia bestaat als merknaam sinds 1965 als dictator Nicolae Ceausescu een auto voor het volk wil laten bouwen. De naam Dacia is afgeleid van het gebied waarin Roemenië ligt. De naam Dacia Duster duikt al in 1984 op: de ARO 10 4x4 wordt als Dacia Duster naar het VK geëxporteerd. Goed beschouwd was dat dus de eerste. In de EU gaat hij als Dacia door het leven, in Afrika, Zuid-Amerika en Azië als Renault. Er is voor Zuid-Amerika zelfs een pick-up-variant ontwikkeld met de welluidende naam Oroch. In Indië gaat hij als Nissan Terrano II de markt op. Verantwoordelijk voor het Duster-project is de Fransman Gérard Detourbet. Deze Renault-man in hart en nieren leidt eerder de komst van Dacia’s budgetauto in goede banen: de Logan. In 2003 komt die op de markt nadat Renault het merk van de Roemeense overheid heeft overgenomen. De Logan vormt tevens de basis voor andere modellen, zoals de Sandero, de Dokker én de Duster. Ze delen alle het door Nissan ontwikkelde C-Platform. Ook de Nissan Juke en Micra alsmede de Renault Clio II, III en IV maken er gebruik van. De Duster ‘No Limit’ neemt deel aan de beroemde Pikes Peak Hill Climb. Geheel standaard is deze door de Fransman Jean-Philippe Dayraut bestuurde Duster allerminst: hij beschikt over de 850 pk sterke 3,8-liter V6 uit de Nissan GT-R. Daarmee is hij slechts 26 seconden langzamer dan de winnaar. Een van de reclame-uitingen heeft de slogan ‘Het statussymbool voor mensen die geen statussymbool hoeven’. De jongste Duster wordt niet meer met dieselmotoren geleverd. Naast de lpg-versie is er nu een mild-hybrid, een hybrid en een ‘gewone’ benzine-uitvoering. Het design van de nieuwe Duster komt tot stand onder leiding van David Durand. Klanten hebben Durand laten weten dat ze de formule intact willen laten. "Verander niet te veel", hebben ze hem verzocht. Chroom is evenals leer om milieuredenen in zijn geheel weggestreept . De nieuwe Duster deelt zijn platform met onder meer de Jogger en de Sandero. |
We waarderen het als je wilt bijdragen door het bijhouden van de AutoWeek Verbruiksmonitor of door een gebruikersreview te schrijven waarin je jouw ervaringen met de auto deelt. Daarmee help je potentiële kopers echt vooruit!
PRIVATE LEASE Dacia Duster
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
In 2007 stelden we de Dacia Duster toch iets te gelikt voor!
Zo wordt de Dacia Duster ... van Nissan!
Nuchtere SUV met hoge instap: Suzuki Vitara voor €15.000 als occasion of toch een Yeti of Duster?
Dacia Duster Redust: dik, maar niet de dikste Duster ooit!
Levering Dacia Duster tijdelijk gestaakt om mogelijk euvel met ABS-kabels
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (45) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.