Daihatsu Cuore
Hybride, maar dan anders
- Frank Jacobs
- Eerste rijtest
De nieuwe Cuore is niet zomaar een nieuw compact Japannertje, als we Daihatsu zelf mogen geloven. Deze auto is de zuinigste op de markt. Alleen de Smart Fortwo CDI en de Toyota Prius zitten op hetzelfde niveau, maar – zo relativeert de importeur – dat zijn een tweezits diesel en een hybride. Daarnaast onderscheidt de Cuore zich door een CO2-uitstoot van 104 gram per kilometer en een milieulabel A, en om dat alles te benadrukken worden we voor de introductie niet per vliegtuig naar een ver en warm oord vervoerd, maar ontboden in het informatiecentrum van Natuurpark Lelystad, waar met verrekijkers uitgeruste en in groene kleding gehulde grijze baarden enigszins nors kijken naar de rij Cuores die vandaag hun domein bevolkt. Ze hebben er duidelijk geen idee van dat dit de milieuvriendelijkste benzineauto van dit moment is. Of, om het in hun woorden uit te drukken, de minst milieuonvriendelijke.
Paraplubak
De nieuwe Cuore is om te zien in elk geval nog steeds een echte Cuore: hoog en smal. Wel is er wat meer aandacht besteed aan de vormgeving. Door de hoog oplopende taillelijn heeft hij zelfs wel wat weg van zijn excentrieke broertje Materia. Ook het wat stompe neusje draagt daar toe bij. Maar recht van achteren lijkt het nog steeds een topzware paraplubak. De Cuore heeft het imago van een bejaardenauto, daarom wil Daihatsu met het nieuwe model ook jonger publiek aantrekken. En milieu mag dan hip zijn, jong spul wil ook pep en het moet gezegd: deze Cuore is met zijn 69 pk negentien procent sterker dan het vorige model, ondanks toegenomen dimensies en zuinigheid. En dat merk je. De auto komt lekker vlot van zijn plek en trekt daarna ook flink door. Pas bovenin komt de klad erin, wat te wijten is aan de milieuverantwoord lange vijfde versnelling. Ook de besturing is voor een auto in dit segment lekker scherp, zelfs iets aan de zware kant.
Dat alles wil niet zeggen dat Daihatsu zijn klanten van het eerste uur is vergeten. Want ook de mensen wier gewrichten hun soepelste tijd hebben gehad, komen bij de Cuore voor een aangename verrassing te staan. De instap is namelijk buitengewoon gemakkelijk en dat ligt niet alleen aan de hoge bouw van de auto, maar ook aan het feit dat alle vier de enorme portieren onder een hoek van maar liefst negentig graden open zwaaien. En van binnenuit kun je ze toch goed bereiken om ze weer te sluiten. Wie eenmaal zit, kan alleen maar concluderen dat de binnenruimte riant is voor aan auto van dit formaat. Dat geldt voor de been- én hoofdruimte.
Het dashboard is keurig afgewerkt; ietwat saai door alle grijze kleuren, maar keurig en bij de tijd. Het stuur ligt goed in de hand en is in deze Premium-uitvoering in hoogte verstelbaar (bij de Trend is dit een optie, in combinatie met bekrachtiging).
Limousine
Wie denkt dat die royale ruimte voorin betekent dat het achterin behelpen is, vergist zich. Want ook daar is het ruim toeven. En dat is nog niet alles. De achterbank is in twaalf standen verschuifbaar, en wie hem helemaal naar achteren zet, kan de benen bijna strekken. Niet geheel onbescheiden vergelijkt de importeur het met de beenruimte van een Audi A8. En dan is de bagageruimte nog niet eens helemaal op. Met de bank helemaal naar voren heb je een bagageruimte die in de compacte middenklasse niet zou misstaan. Limousine en bagagevreter in één; op zijn eigen wijze is deze Cuore ook hybride.
Daar moeten we overigens wel bij aantekenen dat die verschuifbare achterbank niet standaard is op de eenvoudigste uitvoering. De Cuore is leverbaar als Trend en als Premium; die laatste is de uitvoering die u op deze pagina's ziet. Het verschil tussen beide uitvoeringen is twee mille en voor dat geld levert Daihatsu onder meer een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel, dito stuurkolom, de verschuifbare en in delen neerklapbare achterbank, centrale op afstand bediende vergrendeling, elektrisch bedienbare spiegels en ramen voor, toerenteller en multifunctioneel infodisplay, radio-cd-speler en diverse verchroomde accenten. Handbediende airconditioning is in beide uitvoeringen tegen meerprijs verkrijgbaar voor E 799.
Daihatsu koketteert met hoogwaardige, in deze klasse unieke veiligheidsvoorzieningen, maar daar moeten we wel een kanttekening bij plaatsen. Het stabiliteitsprogramma kost in de Premium maar liefst E 1.499 extra, terwijl het op de Trend helemaal niet leverbaar is. En die zeven airbags zijn weliswaar bijzonder in deze klasse, maar standaard zijn alleen de geijkte twee stuks voorin. Zij- en knie-airbags erbij kosten E 549 extra, en wie het hele 'sevenpack' wil (dus ook nog gordijnairbags) is E 1.599 extra kwijt en verplicht de Premium-uitvoering te kiezen.
Meerprijs
Waarmee we moeten concluderen dat de rijke uitrusting die deze Cuore biedt, voor een groot deel tegen meerprijs is gemonteerd. Om u een idee te geven: de auto die wij reden, kost E 16.905 en da's niet mis voor zo'n klein autootje. Maar daar staat tegenover dat je met de instapper, die nog steeds al die ruimte, zuinigheid én heel behoorlijke prestaties biedt, voor E 8.499 al klaar bent.
De Nederlandse importeur heeft er dan ook hoge verwachtingen van. Per jaar moeten er vierduizend stuks de showroom uit rollen, het dubbele van wat er tot op heden gemiddeld per jaar van wordt verkocht. Opmerkelijk is dat Daihatsu met deze auto ook op de leasemarkt wat wil gaan voorstellen. Dat klinkt misschien wat vreemd, maar als de plannen doorgaan om vanaf volgend jaar de bijtelling omlaag te brengen voor auto's die minder dan 110 gram per kilometer CO2 uitstoten, zou menig bescheiden en spaarzaam leaserijder wel eens bij Daihatsu kunnen gaan winkelen.
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen