Dacia Sandero Stepway – Afscheid duurtest

Op alle fronten sympathiek

34 reacties

Video
AutoWeek 12 2024
AutoWeek 12 2024

Je leest het in AutoWeek 12 2024

Dacia leeft meer dan ooit en verkoopt uitstekend. De modellen zien er de laatste jaren bovendien steeds beter uit. Dacia is een van de laatste merken met af fabriek een lpg-installatie. Al die factoren waren voor ons reden zes maanden lang een Sandero Stepway te rijden, op autogas.

Nou, de Dacia is ons heel goed bevallen. Hij heeft een hoge gunfactor en in een tijd dat bijna alle nieuwe auto’s geheel elektrisch of deels elektrisch zijn, is het gewoon leuk om weer eens terug te gaan naar de basis. De Sandero is immers een auto met verbrandingsmotor, zonder enige vorm van elektrificatie en voorzien van een lpg-tank. Vooral de aangenaam lage prijs van de brandstof maakt veel goed. Dan is het aan de pomp rommelen met een nippel, de hendel op de aansluiting draaien en het ingedrukt houden van de vulknop beter te verdragen. Alleen langs de snelweg betaal je soms een bedrag per liter dat richting de 1 euro gaat. Dacia’s op lpg hebben in Nederland een verloopje nodig; het systeem dat er standaard op zit, is voor autogas tanken in veel zuidelijke landen afdoende.

We ondernamen in september al vrij snel een rit naar Italië. Met een gemiddeld brandstofverbruik van 1 op 14,2 en €182 aan autogaskosten kwamen we weer thuis en dat zijn natuurlijk prachtige cijfers wanneer je ruim 2.800 kilometer hebt afgelegd.

Dat fraaie verbruik zakte in de winter naar 1 op 12. De driecilinder start altijd op benzine, en schakelt vervolgens vrij snel over op lpg. Bij lage temperaturen kost het overschakelen op autogas iets meer tijd en dan duurt het zo maar enkele minuten eer de motor op lpg draait. De 1.0-driecilinder met turbo is er een met een aan-uitkarakter, maar verder probleemloos. Daarnaast was het domweg leuk om weer eens met een handbak te rijden, maar echt fijn schakelen doet de transmissie helaas niet.

Signalement

Merk Dacia
Model Sandero TCe 100 Bi-Fuel Stepway Expression
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 21.300

Specificaties

Brandstof lpg
Motor 3-cil. in lijn
Cilinderinhoud 999 cc
Maximaal vermogen 74 kW / 101 pk bij 4.600 tpm
Maximaal koppel 170 Nm bij 2.000 tpm
Inhoud brandstoftank 32 l
Lengte / breedte / hoogte 4.099 mm / 1.848 mm / 1.535 mm
Wielbasis 2.604 mm
Massa leeg 1.109 kg
Laadvermogen 493 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.100 kg / 600 kg
Banden205/60R16Prijzen
Topsnelheid 178 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 11,9 s
Brandstofverbruik 7,4 l/100km
CO2-uitstoot (WLTP) 115 g/km

PRIVATE LEASE Dacia Sandero

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (34) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum