Dacia Sandero Stepway - Afscheid duurtest
Hoeveel meer heb je eigenlijk nodig?
32 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Ruim 8.000 kilometer lang hebben we van de Dacia Sandero Stepway TCe 100 Bi-Fuel kunnen genieten in onze duurtestgarage. We waren vooral benieuwd hoe interessant het rijden op lpg is in deze Sandero. Erg interessant, zo blijkt. In deze afscheidsvideo blikken we terug op de duurtestperiode.
De Dacia Sandero Stepway is inmiddels een vertrouwd gezicht in onze duurtestvloot. We zijn het er met z’n allen wel over eens dat hij – zijn geringe aanschafprijs in ogenschouw genomen – alles biedt wat je hartje begeert en bovendien netjes in elkaar zit. Bovendien rijdt hij ook nog eens prima. Een fijne basis-auto.
Wel kwam laatst in de redactievergadering de oproep om er aan te denken om toch vooral lpg te tanken en geen benzine. Wat zou dat toch zijn? Gemakzucht of toch niet goed weten hoe het werkt? Het blijft kennelijk een drempel om het verlengstuk op de vulnippel te schroeven, de lpg-slang daar op te frunniken en dan te wachten op de gaswolk als je de boel weer afkoppelt. Maar de boodschap is overgekomen. Als je in het logboek kijkt, zie je weer allemaal tankbeurten van luttele tientjes, dat wat het rijden op lpg zo aantrekkelijk maakt.
We gaan wat dieper in op het Stepway gedeelte van onze Sandero. Het geeft hem de looks van een SUV, of cross-over als je wilt. Dat is een autotype dat op het moment bijzonder populair is. Omdat hij wat hoger op zijn pootjes staat, heb je een wat beter uitzicht op het verkeer en een hogere instap. Het zal vooral dat laatste zijn waarom de Stepway goed wordt verkocht. Want de nieuwe-autokoper is vaak al wat op leeftijd.
Ondanks zijn krijgshaftige uiterlijk is een Sandero niet met vierwielaandrijving te koop. Toch geven we hem goede kansen op het onverhard of in het terrein. Door zijn lage gewicht en behoorlijke bodemvrijheid zal hij in elk geval niet de eerste auto zijn die vast komt te zitten. Als je er banden op zet met een grover profiel, zien we hem met gemak een zandhoop op stuiven. Toch eens aan de chef vragen of we dat ook eens mogen proberen.
GOEDKOOPSTE SUV
Dan de Duster: dat is inmiddels een begrip. Het is de goedkoopste SUV die je kopen kunt. De vorige generatie vinden we weliswaar nog steeds wat charmanter dan het huidige model, maar daar staat weer tegenover dat de Duster van nu een stuk groter is en in ons geval bovendien is voorzien van een 150 pk 1.3-motor. Kom daar maar eens om bij de vorige Duster. Ook in de Sandero kun je zo veel vermogen niet krijgen. De vorige Sandero is alleen in de laatste jaren nog geleverd met een 125 pk TCe motor die hem een beetje pit gaf. Als je mensen die in een bovengemiddeld grote auto rijden vraagt waaróm ze die hebben, luidt het antwoord vaak dat ze een caravan moeten trekken. Daar hebben we al meteen een voordeel van de Duster te pakken. Want die mag 1.500 kilo op de haak hebben, t erwijl de Sandero, Stepway of niet, al moet af haken bij 1.090 kilo.
Dan het rijden. Als je van de ene in de andere Dacia overstapt, is het niet eens het formaat dat het meeste opvalt. Het is duidelijk dat de Sandero vooral is opgezet als dartele stadsauto. De bediening gaat licht en de auto is opmerkelijk wendbaar. De Duster is in dit opzicht duidelijk de grotere broer. De besturing voelt vleziger, het stuur is zwaarder te bedienen. Dat de versnellingspook bij het terugzetten in vrij niet uit zichzelf terug naar het midden gaat, wijten we maar aan nieuwigheid. Over een paar duizend kilometer heeft die vast dat extra zetje niet meer nodig.
Het prijsverschil tussen deze twee Dacia’s is tien mille. En eerlijk is eerlijk: dat rijd je er ook wel aan af. Allereerst is er het volwassener rijgedrag van de Duster. Als je regelmatig lange afstanden rijdt, is de Duster een aanrader. En in een Sandero is het maar inschikken als je vier personen moet vervoeren; de Duster is een ruime gezinsauto waarbij je wel heel erg verwend moet zijn als je ruimte te kort komt. En bovendien kan hij een veel zwaardere aanhangwagen trekken en is het daarmee een veel meer allround auto. Natuurlijk biedt een lpginstallatie voor de Duster ook uitkomst om de brandstofkosten te drukken. Dan is de keuze echter niet groot, er is dan alleen de uitvoering met 100 pk TCe-motor die met een gastank minimaal € 18.690 kost.
PRETTIG KNAKENRIJDEN
Het is hoog tijd om afscheid te nemen van deze duurtester, want volgende week lees je al hoe zijn opvolger rijdt. We zetten maar zelden zo laat nog een duurtest in met een auto waarvan de opvolger al staat te trappelen. Eind juli namen we de sleutel van onze Dacia Sandero Stepway in ontvangst.
Zo’n twee maanden later werd het doek van zijn opvolger getrokken, en die arriveert nu zo’n beetje in de showrooms. Is deze duurtest dan mosterd na de maaltijd? Nee, want we waren vooral nieuwsgierig naar de kwaliteiten van de Dacia op lpg en de BiFuel-versie werd in 2020 geïntroduceerd. Dat maakte onze duurtestperiode van vier maanden nog hartstikke actueel.
Merkten we dat we in een wat meer belegen model reden? Zeker wel. Je ziet het aan de materialen in het interieur en aan de afwerking. En het uitgaande model staat nog op een oud Renault Clio-platform. Dat merk je tijdens het rijden: het onderstel is niet heel geraffineerd maar wel comfortabel. Daarbij biedt de Sandero veel ruimte en een fijne aandrijflijn. Dus als je niet elke bocht op volle snelheid neemt, is er niets aan de hand.
Zelfs in de basis-Sandero ben je prima af zolang je eisenpakket niet te groot is. Wij kwamen over de hele duurtestperiode uit op een verbruik van 1 op 12,7 bij het rijden op lpg en zodoende op € 432,19 aan brand stofkosten over 8.126 kilometer. Bij de rit op autogas van Groningen naar Goes haalden we 1 op 13,6, waarbij een straffe zuidwester zorgde voor een wat steviger verbruik. Maar de conclusie die na ruim vier maanden blijft hangen: rijd je minder dan 10.000 kilometer per jaar dan loonde het bij dit uitgaande model al om voor de BiFuel-versie te gaan ten opzichte van de gewone benzine-versie. Dat illustreert het rekensommetje in het kadertje hiernaast, waarbij we zijn uitgegaan van de fabrieksopgaves van de versie op lpg en van zijn benzinebroer.
Als je iets meer dan 5.000 km per jaar rijdt, ben je dus al aan het besparen t.o.v. de benzineversie. En het wordt nog mooier, want die BiFuel is ook nog eens € 1.200 goedkoper in aanschaf. De BiFuel had je vanaf € 15.930, zijn alleen benzine-broer met dezelfde motor kostte minimaal € 17.130. Voor dat verschil van € 1.200 tank je 2.400 liter lpg en dat is 31.680 kilometer. Gooi je er voor dat bedrag benzine in dan kom je uit op 774 liter benzine en dat komt neer op 12.925 kilometer.
Dus die kilometers met de oude Sandero Stepway op lpg zijn prima bevallen. Volgende week weten we hoe de compleet nieuwe rijdt, en ook die kun je als BiFuel krijgen. Dan kan het alleen maar mooier worden, want die heeft behalve aantrekkelijker looks ook een nieuw onderstel en moderne technieken.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Signalement
Merk | Dacia |
---|---|
Model | Sandero Stepway TCe 100 Bi-Fuel 15th Anniversary |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 15.190 |
Specificaties
Brandstof | lpg |
Motor | 3-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 999 cc |
Maximaal vermogen | 74 kW / 100 pk bij 5.000 tpm |
Maximaal koppel | 170 Nm bij 2.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 32 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.058 mm / 1.733 mm / 1.518 mm |
Wielbasis | 2.589 mm |
Massa leeg | 1.065 kg |
Laadvermogen | 495 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.090 kg / 530 kg |
Banden | 205/55R16Prijzen |
Topsnelheid | 174 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 11,6 s |
Brandstofverbruik | 7,6 l/100km |
CO2-uitstoot (WLTP) | 123 g/km |
Lezersreacties (32) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.