Test: Cupra Leon vs. Ford Focus ST
Kan de hot hatch overleven?
63 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Het betrekkelijk jonge Cupra komt met een aantal dikke benzinemotoren, maar geeft daarnaast opvallend veel aandacht aan een elektrische toekomst. Maar kan een plug-in ook een goede hot hatch zijn? Een Cupra Leon PHEV mag tegen de goede Ford Focus ST laten zien wat hij waard is.
Als we door de prijslijst struinen, is het toch een schok. Ooit was het in het C-segment zo vol met hot hatchbacks dat je gemakkelijk zeven auto’s bij elkaar kon halen voor een leuke vergelijking. Strikte CO2-eisen nekken echter de ene na de andere hatchback met flair. Mooi was die tijd dat je voor € 30.000 een Golf GTi of Mégane RS kon kopen. De bpm prijst de auto’s de markt uit en onder de € 60.000 vind je nog maar bar weinig, zeker als je nog wat leuke opties op je auto wilt. We kunnen er verdrietig over zijn of er boos over worden, maar dat verandert niets aan de realiteit.
STEKKER
En dan komt plotseling Cupra opzetten. Het van Seat losgeweekte merk is sinds de komst van de Formentor in elk geval meer dan een stel Seats met een ander logo, helemaal nu ook de elektrische Cupra el-Born is onthuld. Elektrisch is toch wel het toverwoord. Hoewel de Spanjaarden de vijfcilinder uit de Audi RS3 in de cross-over Formentor gaan leggen, zien we intussen namelijk erg veel stekkers in de toekomst van Cupra. Zo is er de Cupra Leon e-Hybrid op deze pagina’s. Ondanks het bestaan van een Cupra Leon 300 en 310 met enkel een dikke benzinemotor en zelfs ondanks het bestaan van een Cupra Leon diesel in andere landen is deze e-Hybrid vooralsnog de enige aandrijflijn die je in Nederland kunt bestellen voor de nieuwe Cupra Leon.
Het is een plug-in hybride en dat is een aandrijflijn die we voor een hot hatchback nog niet eerder zagen. Ja, er was en is een Golf GTE, maar die mag de veters van een echte GTI niet eens strikken. Meer dan een obesitas-Golf met een sportonderstel en veel vermogen is die Volkswagen nooit geweest. Een prima auto, daar niet van, maar een hot hatchback? Nee. Dus hadden we bescheiden verwachtingen voor deze Cupra Leon met stekker. De aandrijflijn, met de 1.4-turbo en elektromotor die samen 245 pk ophoesten, komt immers exact overeen met die uit de genoemde Golf GTE. Een vergelijking met een hatchback die zijn lauweren ruimschoots heeft verdiend, geeft wellicht een goed beeld en zo verschijnt de Ford Focus ST ten tonele, de vierde generatie alweer.
Hoewel zijn drie voorgangers steeds een RS boven zich moesten dulden, waren het auto’s die zich simpel staande hielden tegen sterke concurrentie. Ook de huidige ST-3 viel bij ons in de smaak: snel met een lekker rauw randje. Een mooie graadmeter voor de nieuwe Cupra. De ST-3 heeft 280 pk dankzij een 2.3-viercilinder met turbo die we kennen uit de Mustang en dat maakt hem vlot genoeg. Nieuw is dat hij ook met een zeventraps automaat met dubbele koppeling leverbaar is. Dat is voor het eerst in een snelle Focus. Wij hebben voor deze test die automaat, wat mooi past bij deze Cupra Leon, die louter met automaat leverbaar is.
De Leon heeft zoals gezegd 245 pk, 150 pk komt van een 1.4 TSI-motor, een elektromotor levert 116 pk. In beginsel rijdt de Leon elektrisch en die 116 pk is in feite genoeg om mee te komen in stadsverkeer of zelfs om een redelijk snelwegtempo aan te houden. Het is vooral een kwestie van niet te snel optrekken.
ELEKTRISCHE KILOMETERS
Met een volle accu kom je tot ruim 40 kilometer ver op stroom. Vraag je veel vermogen of is de accu leeg, dan springt de benzinemotor bij. Daar zit het eerste pijnpunt: we hebben niet automatisch al het vermogen tot onze beschikking als we de Cupra willen gebruiken zoals hij is bedoeld. Zelfs in de Cupra-stand (handig te kiezen met de knop op het stuur) springt de benzinemotor niet altijd automatisch aan.
Is de auto van mening dat de elektromotor genoeg is, dan zul je geforceerd plankgas moeten geven om ook benzinekracht te krijgen. Is die benzinemotor eenmaal aan, dan kan het zomaar gebeuren dat hij afslaat zolang je iets te lang van je gas gaat. Je hebt in feite dus geen controle over het vermogen en dat is ronduit funest bij een sportieve auto. En eigenlijk ook compleet onnodig. Hoe moeilijk kan het zijn om je in de Cupra-stand continu al het beschikbare vermogen te bezorgen? Zoals het nu is, zorgt de aandrijflijn te vaak voor ergernis. En dat terwijl hij dankzij de elektroboost echt snel genoeg is. Op de tussensprint missen we het pk-tekort ten opzichte van de Focus niet. Die is ook nog eens veel lichter.
De motor van de Ford is op zijn beurt niet de meest fijnbesnaarde krachtbron die we kennen, maar hij heeft wel karakter. De turbo moet even op stoom komen en vervolgens blaas je alle pk’s naar het asfalt terwijl je naar de toerenbegrenzer knalt. De automaat is best prima voor een eerste poging. Het opschakelen is in orde, het terugschakelen gaat redelijk. Pas als je echt gaat pushen, merk je dat het niveau van een DSG in een Golf GTI niet wordt gehaald.
Voor een merk met weinig DCT-ervaring op performance-niveau valt het ons echter zeker niet tegen. De motor-bakcombinatie werkt in elk geval prima om eens flink te rouwdouwen. Het onderstel helpt mee. Ook huidige Focus ST maakt de reputatie van snelle Fords waar. De besturing is prettig direct en biedt voldoende gevoel, ook als de grens wordt opgezocht. Het onderstel is super. De auto heeft instelbare sdempers en op de hardste stand wordt de Focus een heftige auto, die ook op het circuit prima overeind zou blijven. De neus hapt lekker naar binnen en het sperdifferentieel helpt je vervolgens om het vermogen goed op de weg te krijgen. Mocht je te hard gaan en toch wat onderstuur hebben bij het ingaan van de bochten, dan is flink liften genoeg om de kont ‘om’ te krijgen. Als je een beetje weet wat je doet, kun je daardoor echt onbehoorlijk boenderen met de Focus ST. Verwacht geen fijnbesnaard rijgedrag, maar wel een heftige rijervaring.
RUSTIGER
Stappen we vervolgens in de Leon, dan valt vooral op dat die een stuk rustiger is. Hij is stiller, maar ook comfortabeler dan de Ford, ook als beide auto’s in de softste stand staan. Maar denk niet dat hij week is, want waar een Golf GTE niet echt sportief was, is deze Cupra e-Hybrid dat zeker wél.
Hij stuurt zeer direct in en ook hier is de kont bereid flink ‘om’ te komen, zeker als het wat gladder is. De wegligging is bovendien uitstekend, met meer rust dan de Focus, terwijl de tractie op hoge snelheid zo goed als gelijk is. Ga je harder, dan voel je de techniek werken om de auto door de bocht te krijgen, want de extra kilo’s doen zich wel gelden. Extreem storend is het niet en het maakt indruk hoe het onderstel met dat overgewicht omgaat, maar je merkt het zonder meer. De besturing is op het niveau van eerdere snelle Seats: prima sportief en met genoeg gevoel, maar het niveau van de Ford haalt de Leon niet. Zeker als je de grens opzoekt blinkt de Focus uit. De rijeigenschappen van de Cupra zijn echter een positieve verrassing en ze laten zien dat de Spanjaarden ondanks de hybride systemen een écht goed rijdende auto op de markt wilden zetten. Als het puur gaat om bochtgevoel kan de Leon redelijk wedijveren met de Ford, ook al hebben de auto’s een iets ander karakter. De Focus heeft een beetje rallygenen, de Cupra voelt (logischerwijs) meer als een racetoerwagen uit een merkencup. Allebei leuk!
De binnenkant van de Leon oogt bovendien lekker dik en voelt wat luxer aan dan de Ford. Nu is interieurkwaliteit door de jaren heen nooit het sterkste punt geweest van de Focus en het feit dat de afwerking in deze vierde eneratie aanzienlijk is verbeterd, zegt ook veel over zijn voorgangers. In deze dikke uitvoering oogt de Cupra warmer en de zit is ook lager en beter. We zijn geen fan van het huidige multimediasysteem in de Leon, maar het is moderner dan dat in de Ford, al is het systeem in de Focus door de simpele opzet wel iets toegankelijker. Beide auto’s hebben voldoende ruimte achterin, maar de kofferbak van de Cupra heeft flink te lijden onder de accu die eronder zit. Daardoor kom je maar tot 275 liter, aanmerkelijk minder dan de Focus.
DURE OVERWINNING
Door het extra gewicht en de ergernissen van de aandrijflijn is er geen enkele twijfel dat de Leon 300 en 310 met enkel een 2.0-turbomotor betere auto’s zijn om te rijden dan de Cupra Leon e-hybrid, ook al hebben we die dikke benzineversies nog niet eens gereden. Maar we moeten eerst maar eens afwachten of die stekkerloze versies überhaupt naar Nederland komen … Want duurder zullen ze ook zijn.
Hetzelfde geldt voor de Ford. De Focus biedt een completer pakket dan de Leon en overtuigt nog altijd als een uitstekende hot hatch. Hij is echter wel € 14.000 duurder; dat is wat een simpele stekker je aan bpm scheelt. De ergernissen in de aandrijflijn van de Leon zijn te groot om over het hoofd te zien en dus wint de Ford ondanks die forse meerprijs. Wel laat de Cupra zien dat hot hatchbacks in deze strenge CO2-tijden beslist nog kansrijk zijn.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Oordeel
Is het glas halfleeg, dan is duidelijk dat de Cupra de funfactor van de goede Focus nooit haalt. Hij is te zwaar en de warrige aandrijflijn zorgt te vaak voor ergernis als je gaat knallen, dat is dodelijk voor het plezier. De plug-in rijdt wel beter dan we hadden gedacht en is op lange afstanden bovendien fijner dan de Ford. Het totaal pakket overtuigt echter niet helemaal en dus wint de Focus. Die is goed als altijd, al is hij wel erg hard en erg duur. Maar bij het glas halfvol zien we dat de Cupra € 14.000 goedkoper is, naast een wel erg dure Focus. Dat komt door de bpm, die vrijwel elke goede hot hatchback om zeep helpt. Maar niet de Cupra Leon, die door zijn stekker enigszins betaalbaar blijft. Daarmee weet hij het concept ‘hot hatchback’ vooralsnog voor ons te behouden. De Ford is zonder meer de beter speelmakker, maar hoe nuttig is dat als hij straks niet meer bestaat of ! 90.000 kost? De Cupra geeft ons hoop, zeker omdat de ergernissen van de aandrijflijn niet onoverkomelijk lijken. En hoop voor de toekomst is toch ook wat waard.
PRIVATE LEASE Cupra Leon
Had je deze auto's al gezien?

Cupra Leon 1.4 TSI DSG VZ E-HYBRID CAMERA/LEDER/NAVI/ACC/CARPLAY/STOEL-STUURVERW
- 2021
- 37.301 km

Ford Focus 1.5 TDCI ECC LMV PANODAK NAVIGATIE
- 2019
- 143.208 km

Cupra Leon 1.4 e-Hybrid 245pk VZ Performance / Panoramadak / Kuipstoelen / LED / Stuur & Stoelverwarming / Navigatie / 19" LMV
- 2022
- 36.018 km
Lezersreacties (63) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.