Corvette C6 (2005)

Loverboy

Corvette C6
De geschiedenis van de Corvette gaat ver terug. In 1953 werd de auto geboren als cabriolet, op basis van standaard Chevrolet-onderdelen, maar met een glasvezel carrosserie. En vandaag rijden we de C6, de zesde generatie van de Amerikaan die kan wedijveren met de Porsche 911.

Autojournalist zijn is soms gênant. Rijdend in de Corvette C6 word je toegelachen en nagefloten door meisjes die je dochter hadden kunnen zijn. Zet nog een treetje Bacardi Breezer in de kofferbak, en je hebt het ideale gereedschap voor de loverboy.
Menigeen zal het uiterlijk van de Corvette te extreem vinden, maar indrukwekkend is het in elk geval. De koplampen lijken geleend van de Ferrari 575M Maranello, en dat is niet het enige dat doet denken aan het Italiaanse merk. Als we plaatsnemen, vóór ons de spatborden zien uitsteken en in de achteruitkijkspiegels de hoog en breed oplopende schouders zien, kunnen we het gevoel in een Ferrari te zijn gestapt nauwelijks onderdrukken.

General Motors heeft de Corvette C6 bewust korter en smaller gemaakt dan het vorige model. Hij moet Europeanen meer aanspreken, en dat betekent dat hij ingetogener moet zijn dan zijn voorgangers.


Gillen en killen
De gebruiksaanwijzing zul je echt moeten raadplegen, de C6 heeft namelijk allerlei eigenaardigheden. De bijzonderste is wellicht dat je bij het afzetten van de motor de versnellingsbak in zijn achteruit moet hebben staan. Doe je dat niet, dan blijft alle elektronica ingeschakeld, inclusief de lampen en het navigatiesysteem. En dan het alarm: dat waakt wel héél krampachtig over je bezit. Een insect is voldoende om de boel aan het gillen te zetten. En als hij op slot gaat, geeft 'ie drie luide claxonstoten. Kom je weer in de buurt, dan zorgt de keyless entry ervoor dat de Corvette wordt ontgrendeld, en wéér die claxon.

Is de Corvette C6 een Porsche-killer? Aan de motor zal het in elk geval niet liggen. Met een top van 300 km/h en een 0 tot 100 km/h-sprint van vier seconden en een beetje, kun je een 911 bijhouden. De bak werkt buitengewoon zwaar, waardoor schakelen relatief veel tijd kost. Gelukkig wordt dat gebrek gecompenseerd door het gunstige verloop van de vermogenskromme en de overbrengingsverhoudingen.
Waar een andere sportwagen al in zijn drie zit, heeft de Corvette in de tweede versnelling nog toeren over. Doordat er veel koppel vrijkomt bij lage toerentallen, kun je de Corvette gemakkelijk door het dagelijkse verkeer sturen. De besturing is lekker zwaar en direct, maar niet zo direct dat je bij de geringste beweging uit koers
bent.


Alle gemakken
Ook het interieur zorgt dat de auto heel behoorlijk geschikt is voor dagelijks gebruik. En natuurlijk, naar goed Amerikaans gebruik, een automatische airconditioning met gescheiden regeling en een boordcomputer die je informeert over bandenspanning en temperaturen. Erg prettig is het head-updisplay dat relevante informatie in de voorruit projecteert. Nou ja, het display informeert je ook over de G-krachten waaraan je blootstaat...
Verder is de kofferruimte voor dit segment werkelijk fenomenaal. Tenminste, zo lang je niet (semi-)open rijdt. Want het uitneembare dakpaneel moet in de kofferruimte worden geplaatst. Je kunt het paneel thuislaten, maar dat is hachelijk in ons klimaat. Dat uitnemen gaat snel en eenvoudig. Twee klemmen aan de voorkant en een hefboompje aan de achterkant losmaken, waarna je het paneel er zó uit tilt en op vier ophangpunten in de kofferbak legt. 'n Ander sterk punt dat je nog lang niet altijd bij Amerikanen tegenkomt, is dat de C6 prima presteert in het bochtenwerk.

Signalement

Merk Corvette
Model C6 Coupé
Carrosserie 3-deurs, coupé
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving achterwielaandrijving
Nieuwprijs € 91.490

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V8
Cilinderinhoud 5.967 cc
Maximaal vermogen 297 kW / 404 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 546 Nm bij 4.400 tpm
Inhoud brandstoftank 69 l
Lengte / breedte / hoogte 4.435 mm / 1.844 mm / 1.246 mm
Wielbasis 2.686 mm
Massa leeg 1.483 kg
Laadvermogen 262 kg
Banden voor245/40ZR18Prijzen
Banden achter285/35ZR19Prijzen
Topsnelheid 300 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 4,8 s (fabrieksopgave: 4,1 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 2,6 s / 3,7 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 4,9 s / 6,9 s
Brandstofverbruik 13,0 l/100km
CO2-uitstoot 310 g/km

Lezersreacties (5) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.