Citroën Xantia 2.0 Turbo CT Activa - Op de Rollenbank

Audi’s pesten

36 reacties

Video
AutoWeek 3 2020
AutoWeek 3 2020

Je leest het in AutoWeek 3 2020

Natuurlijk gooi je met een Xantia V6 in liefhebberskringen de hoogste ogen. Maar wie er een beetje over nadenkt, komt tot de conclusie dat de viercilinder turbomotor misschien wel de ideale krachtbron is voor deze auto. Bart Veldhuizen heeft er zo een, en het is nog een Activa ook; zo eentje die niet overhelt in de bochten. Maar aan dat bijzondere technische snufje heb je op de rollenbank helemaal niks. Vandaag mag de turbomotor zich gaan bewijzen.

Bart meldt zich bij de rollenbank. “Ik heb laatst de veercomputer vervangen en daarbij kwam ik op de ECU een sticker tegen van een tuningbedrijf. Deze auto is dus al getuned.” En laat dat in deze rubriek net niet de bedoeling zijn. We vergelijken het meetresultaat immers met de fabrieksopgave. “Ik heb ook eens in een andere Xantia Turbo CT gereden en die leek me al veel trager. Dus ik had goede hoop op een positieve uitslag. Nu weet ik wel waarom.”

Aangezien Bart er toch is met zijn Citroën, zijn we de beroerdste niet en snoeren we de auto in op de bank. En dan maken we de info ook maar even compleet. De auto is getuned door ZTH. Dus mocht jij één van de laatst overgebleven eigenaren zijn van een Citroën met de Turbo CT-motor, dan weet je waar je moet zijn. Want zo veel rijden er daar niet meer van rond. Bart is alleen op de hoogte van de getallen van de Activa. “Van de Phase I met Activa-systeem zijn er nog zes met een geldige apk in Nederland.”

Het is niet eenvoudig om een Xantia Activa op de weg te houden. “Onderdelen voor het systeem waardoor de auto niet overhelt in de bochten, zijn er niet meer. De Franse club heeft gelukkig wat dingen laten namaken. Maar als je bijvoorbeeld veerpootschotels nodig hebt die bij dit type horen, ben je wel een paar honderd euro kwijt. De speciale hydraulische cilinders zijn € 800.” Gelukkig zit Bart dicht bij het vuur. “Thuis hebben we een collectie van zestig Citroëns. De oudste is een vooroorlogse C6.”

Daarmee is gelijk verklaard hoe de jonge Bart in een Xantia terechtkomt. Want een erg voor de hand liggend model is het niet voor iemand van zijn leeftijd. “Deze auto heeft het imago van een ouwelullenbak”, zegt Bart. “Maar je kunt er dus prima Audi’s mee pesten.”

Als de meting is gedaan, blijkt dat de tuning zijn uitwerking niet heeft gemist. De auto hoest bijna 25 pk extra op. Een mooie opsteker voor Bart. Maar Ghisbert is evengoed ontevreden. “Je ziet op de grafiek dat de turbodruk erg fluctueert. Dat betekent dat er een probleem is met de aansturing van de turbo. Je zou eens kunnen beginnen met het vervangen de leidingen”, zegt hij. “En vergeet niet dat een turbo ook slijt.” Met een kilo meterstand die over het kwart miljoen is, zou dat best nog wel eens het geval kunnen zijn.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Signalement

Merk Citroen
Model Xantia Turbo C.T. Activa
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 27.063

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.998 cc
Maximaal vermogen 110 kW / 150 pk bij 5.300 tpm
Maximaal koppel 235 Nm bij 2.500 tpm
Inhoud brandstoftank 65 l
Lengte / breedte / hoogte 4.524 mm / 1.755 mm / 1.380 mm
Wielbasis 2.740 mm
Massa leeg 1.401 kg
Laadvermogen 529 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.500 kg / 750 kg
Banden205/60VR15Prijzen
Topsnelheid 213 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,4 s
Brandstofverbruik 9,9 l/100km
CO2-uitstoot 236 g/km

Lezersreacties (36) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.