Citroën Xantia 2.0 Turbo CT Activa - Op de Rollenbank
Audi’s pesten
36 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Natuurlijk gooi je met een Xantia V6 in liefhebberskringen de hoogste ogen. Maar wie er een beetje over nadenkt, komt tot de conclusie dat de viercilinder turbomotor misschien wel de ideale krachtbron is voor deze auto. Bart Veldhuizen heeft er zo een, en het is nog een Activa ook; zo eentje die niet overhelt in de bochten. Maar aan dat bijzondere technische snufje heb je op de rollenbank helemaal niks. Vandaag mag de turbomotor zich gaan bewijzen.
Bart meldt zich bij de rollenbank. “Ik heb laatst de veercomputer vervangen en daarbij kwam ik op de ECU een sticker tegen van een tuningbedrijf. Deze auto is dus al getuned.” En laat dat in deze rubriek net niet de bedoeling zijn. We vergelijken het meetresultaat immers met de fabrieksopgave. “Ik heb ook eens in een andere Xantia Turbo CT gereden en die leek me al veel trager. Dus ik had goede hoop op een positieve uitslag. Nu weet ik wel waarom.”
Aangezien Bart er toch is met zijn Citroën, zijn we de beroerdste niet en snoeren we de auto in op de bank. En dan maken we de info ook maar even compleet. De auto is getuned door ZTH. Dus mocht jij één van de laatst overgebleven eigenaren zijn van een Citroën met de Turbo CT-motor, dan weet je waar je moet zijn. Want zo veel rijden er daar niet meer van rond. Bart is alleen op de hoogte van de getallen van de Activa. “Van de Phase I met Activa-systeem zijn er nog zes met een geldige apk in Nederland.”
Het is niet eenvoudig om een Xantia Activa op de weg te houden. “Onderdelen voor het systeem waardoor de auto niet overhelt in de bochten, zijn er niet meer. De Franse club heeft gelukkig wat dingen laten namaken. Maar als je bijvoorbeeld veerpootschotels nodig hebt die bij dit type horen, ben je wel een paar honderd euro kwijt. De speciale hydraulische cilinders zijn € 800.” Gelukkig zit Bart dicht bij het vuur. “Thuis hebben we een collectie van zestig Citroëns. De oudste is een vooroorlogse C6.”
Daarmee is gelijk verklaard hoe de jonge Bart in een Xantia terechtkomt. Want een erg voor de hand liggend model is het niet voor iemand van zijn leeftijd. “Deze auto heeft het imago van een ouwelullenbak”, zegt Bart. “Maar je kunt er dus prima Audi’s mee pesten.”
Als de meting is gedaan, blijkt dat de tuning zijn uitwerking niet heeft gemist. De auto hoest bijna 25 pk extra op. Een mooie opsteker voor Bart. Maar Ghisbert is evengoed ontevreden. “Je ziet op de grafiek dat de turbodruk erg fluctueert. Dat betekent dat er een probleem is met de aansturing van de turbo. Je zou eens kunnen beginnen met het vervangen de leidingen”, zegt hij. “En vergeet niet dat een turbo ook slijt.” Met een kilo meterstand die over het kwart miljoen is, zou dat best nog wel eens het geval kunnen zijn.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Signalement
Merk | Citroen |
---|---|
Model | Xantia Turbo C.T. Activa |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 27.063 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.998 cc |
Maximaal vermogen | 110 kW / 150 pk bij 5.300 tpm |
Maximaal koppel | 235 Nm bij 2.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 65 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.524 mm / 1.755 mm / 1.380 mm |
Wielbasis | 2.740 mm |
Massa leeg | 1.401 kg |
Laadvermogen | 529 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.500 kg / 750 kg |
Banden | 205/60VR15Prijzen |
Topsnelheid | 213 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,4 s |
Brandstofverbruik | 9,9 l/100km |
CO2-uitstoot | 236 g/km |
Lezersreacties (36) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.