Test: Citroën C5 Aircross (2019)

Het nieuwe zweven

16 reacties

Video
AutoWeek 49 2018
AutoWeek 49 2018

Je leest het in AutoWeek 49 2018

Met de komst van de Citroën C5 Aircross heeft PSA nu maar liefst vijf verschillende SUV’s die op het EMP2-platform staan. Het concern maakt zich er niet vanaf met een simpel knip- en plakwerkje, maar geeft de C5 Aircross, het nieuwe vlaggenschip van Citroën, daadwerkelijk van een heel eigen karakter.

Het toepassen van platforms onder een brede reeks modellen komt binnen autoconcerns steeds vaker voor. Wat PSA momenteel doet met z’n reeks hoogpotigen, is in dit verband best bijzonder te noemen; de Opel Grandland X, de Peugeots 3008 en 5008, de DS 7 Crossback en de nieuwe Citroën C5 Aircross verschillen ondanks de technische overeenkomsten toch heel nadrukkelijk van elkaar. Daarnaast bewijzen ze dat de traditionele modelpositionering tegenwoordig minder strikt is dan vroeger. Ga maar na: terwijl de Peugeot 3008 in naam en formaat duidelijk een SUV-broertje is van de compacte 308, staat de DS 7 Crossback te boek als een premium-SUV. Citroën noemt hun nieuweling doodleuk C5, terwijl dat altijd de aanduiding was van een grote middenklasser uit het D-segment. Kennelijk kan de nieuwe, middelgrote SUV ook prima als vlaggenschip van het merk Citroën dienen.

Helemaal nieuw is dat vlaggenschip overigens niet, want in China werd de C5 Aircross al in maart 2017 onthuld. Maar nu kunnen ook wij kennismaken met de grote broer van de C3 Aircross. Dat de C5 die rol heeft, wordt bij een eerste blik duidelijk. De auto heeft alle kenmerken van een moderne Citroën en gaat dus de straat op met een front met twee ‘lagen’, Airbump-achtige dorpelversieringen, opmerkelijke dakrails en vriendelijke, ronde vormen. Tegelijkertijd is de auto wel degelijk stoerder dan die C3, dankzij een minder olijk front en een hoge schouderlijn.

ACHTERSTOELEN

De vrijwel verticale achterklep valt eveneens op. Het is de toegang naar een aangenaam ruime kofferbak, want met een inhoud van 580 liter is de C5 hier bijna de ruimste van de PSA-reeks. Alleen de 5008 slikt met neergeklapte derde zitrij meer spullen. Een zevenzitter is de Aircross niet, maar verstoken van MPV-trekjes is de auto evenmin. In plaats van een achterbank zijn er drie separate achterstoelen, die zich individueel over een lengte van 15 cm laten verschuiven. Zo kan de bagageruimte nog verder worden vergroot. Dat is echter alleen aan te raden als er kinderen op de achterbank zitten, want voor volwassenen is de beenruimte – ook met de stoelen in de achterste positie – niet erg groot. Met enkele centimeters tussen knie en stoel en net zo veel ruimte tussen kruin en plafond is het er prima toeven, maar daarmee is alles gezegd. Dankzij de opzet van drie stoelen wordt de middelste passagier een veel betere zit gegund dan op een traditionele achterbank, al dwingt deze opstelling de buitenste passagiers wel tot een wat scheve zithouding willen zij optimaal gebruik kunnen maken van de uitholling in de rugleuning van de voorstoelen. Wie al het meubilair platgooit – de zitting gaat dan vanzelf netjes mee omlaag – krijgt een laadruim van 1.630 liter ter beschikking. De C5 Aircross biedt dan nagenoeg evenveel ruimte als de Opel Grandland X, iets meer dan de 3008 en opnieuw minder dan de 5008.

ACHT ROOSTERS

Gaat het om interieurdesign, dan kiest Citroën eveneens zijn eigen weg. Het dashboard, de deurpanelen en zelfs de stoelen zijn met veel creativiteit vormgegeven en zitten vol leuke details. Zo is de rechterkant van het dashboard versierd met een strip die eruitziet als een leren riem en zijn er acht in plaats van de gebruikelijke vier ventilatieroosters. Het dashboard bestaat voor een groot deel uit harde kunststoffen. Dat is jammer, maar Citroën weet dit redelijk te camoufleren door op de vaak aangeraakte delen zachtere materialen te gebruiken. De handen zullen zich echter het meest in de buurt van het centraal geplaatste scherm bevinden, want dat neemt een groot deel van de secundaire functies voor z’n rekening. Ook de klimaatregeling laat zich bijvoorbeeld via het touchscreen bedienen en dat functioneert nog altijd niet optimaal. De rij snelkoppelingen onderaan het scherm is prettig, maar deze opzet verplicht alsnog tot meer handelingen dan strikt noodzakelijk. Bovendien werken de functies van het display nog altijd niet al te snel en zit er vaak enige tijd tussen de aanraking en de reactie. Wel bevindt het scherm zich mooi onder handbereik en dat geldt eigenlijk voor alle bedieningselementen. De C5 Aircross heeft een hoge middentunnel en vanaf het tweede uitrustingsniveau ook fijne, comfortabele zetels die de Fransen net als bij de C4 Cactus ‘Advanced Comfort Seats’ noemen. De fraai gestikte fauteuils zitten inderdaad erg prettig, al is het jammer dat de zittinglengte niet verstelbaar is.

ZOEVEN

De zetels passen goed bij de C5, die als voorlopig topmodel van Citroën nadrukkelijk moet uitdragen dat het merk weer helemaal op de comfort-toer is. Daarom is elke C5 Aircross standaard uitgerust met het onderstel met de ‘Progressive Hydraulic Cushions’-techniek. Die bijzondere dempers debuteerden op de C4 Cactus en moeten ervoor zorgen dat oneffenheden zo onopvallend mogelijk worden weggewerkt. Dat lukt heel aardig, want de C5 Aircross is inderdaad zeer comfortabel. Hij zoeft zelfs ontspannen over wegen die hun beste tijd hebben gehad. Knap is bovendien dat het tegelijkertijd geen afstandelijke of zompige auto is. In snelle bochten reageert de auto voorspelbaar en is de besturing voldoende communicatief, al komt de Citroën beter tot zijn recht als ontspannende reisauto.

De sterke dieselmotor in het gereden exemplaar, de bekende BlueHDi 180, past met z’n 177 pk en 400 Nm uitstekend binnen dat plaatje. De beschaafde topdiesel is standaard gekoppeld aan een achttraps automaat die de toeren mooi laag houdt en soepel samenwerkt met het blok. Al dat moois heeft natuurlijk zijn prijs: in deze uitvoering kost de C5 Aircross zonder opties net geen € 49.000. Er is ook een 131 pk sterke diesel. In Nederland gaan de benzineversies de meeste kopers trekken. Zij hoeven gelukkig niet op een houtje te bijten, want de 1,2-liter PureTech 130, de driecilinder die als basismotor dient, kennen we als een zeer fijne motor. Wie meer vermogen wil of een automatische transmissie, moet voorlopig uitwijken naar de PureTech 180. Later wordt het gamma uitgebreid met een plug-in hybride.

Met een vanafprijs van € 31.390 loopt de C5 Aircross mooi in de pas met de concurrentie. De vele potentiële kopers die zich op het middelgrote SUV-segment richten, hebben er een eigenzinnig en vooral comfortabel alternatief bij.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

citroën c5 aircross
Citroën C5 AircrossCitroën C5 AircrossCitroën C5 AircrossCitroën C5 AircrossCitroën C5 AircrossCitroën C5 AircrossCitroën C5 Aircross

  • +Heel comfortabel
  • +Flexibel interieur
  • -Materiaalgebruik niet top
  • -Traag touchscreen

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (16) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum