Citroën C4 Spacetourer vs. Dacia Jogger - Vergelijkende Test

Alleen op de wereld

Dacia Jogger vs. Citroën C4 Spacetourer
AutoWeek 17 2022
AutoWeek 17 2022

Je leest het in AutoWeek 17 2022

Geen enkel merk weet het concept veel-voor-weinig zo goed aan de man te brengen als Dacia. Met de nieuwe Jogger heeft het merk eigenlijk geen concurrenten, maar wij waren toch benieuwd hoe hij het doet tegen een andere zevenzitter.

Dat Nederlanders graag voor een dubbeltje op de eerste rang zitten is bekend, maar er zijn maar weinig autofabrikanten die dit concept echt goed in de vingers hebben. Uiteraard zitten de merken Skoda, Hyundai en Suzuki altijd nog aan de onderkant van de markt, maar echt basic is het al lang niet meer. Soms proberen autofabrikanten een model dat niet voor (West)-Europa is gemaakt hier te slijten. De kwaliteit is dan wel wat minder, maar dan kan de prijs lekker laag blijven, is het idee. Meestal lukt het niet. Projecten als de Ford Ecosport, de Volkswagen Fox en de eerste Renault Koleos faalden hard, de Nederlander trapte er niet in. Des te knapper was het dat het Roemeense Dacia halverwege de jaren 00 wél een voet tussen de deur wist te krijgen met de Logan. Voor de prijs van een A-segmenter kreeg je het formaat van een middenklasser. Hij zag er alles behalve pretentieus uit, maar het werkte. Inmiddels is Dacia gewoon een gevestigd merk in Nederland.

De Jogger is de nieuwste aanwinst, als opvolger van de grote Logan MCW. Kort door de bocht het is het een stationwagonversie van de Sandero, maar dan wel wat opgeruigd met plastic rond de wielkasten voor  dat kleine beetje off-roadgevoel. Ook zie je dat de auto bij de B-stijl wat oploopt, wat de hoofdén bagageruimte ten goede komt.

Hij mag dan op hetzelfde platform staan als de Clio, maar dit is echt heel veel auto. Er is als optie bovendien plek voor zeven personen. Nu is dat geen unieke aanbieding, maar als we de prijs erbij pakken wordt dat anders. De Jogger is er al voor € 19.200. Dan krijg je een 1.0 driecilinder die ook kan rijden op lpg, een brandstof waar Dacia al succesvol mee flirt sinds de aankomst in Nederland. Wij testen de iets duurdere 110pk benzineversie, met de motor die bekend is uit de Clio. We doen het met de zevenzitsversie in de dikste ‘Xtreme’-uitvoering met nog wat leuke pakketten erop, en komen dan nog niet aan de € 25.000.

En wat heeft Nederland dan verder in de aanbieding? De goedkoopste (na de Dacia uiteraard) nieuwe auto met zeven stoelen is de Citroën op deze pagina’s: de Grand C4 Spacetourer. Alleen is daarvan de productie net gestopt, dus als je geïnteresseerd bent, De Grand C4 Spacetourer rijdt beter dan de ‘nieuwe’ C4 hatchback moet je het doen met wat er op voorraad staat. De kaalste versie stond overigens voor € 33.500 in de prijslijst. Het lukte ons met medewerking van de importeur om een Spacetourer van een jaar oud op te duikelen voor deze test. Hadden we deze auto namelijk niet, dan werd het verschil nog groter.

De goedkoopste zevenzitter ná de Dacia en de Citroën is saillant genoeg een BMW. De 2-serie Grand Tourer heb je als kale 216i voor € 35.000. BMW versus Dacia: dat zou nog eens een test zijn. In tegenstelling tot de Active Tourer komt er van de Grand Tourer geen opvolger. Iets duurder is de al vrij oude Renault Grand Scénic voor ruim € 36.000 en de Seat Tarraco, Skoda Kodiaq en Peugeot 5008 gaan al snel naar € 38.000 tot zelfs € 39.000 voor de goedkoopste kale uitvoeringen. Het laat zien hoe uniek de aanbieding van Dacia is. Want onze Jogger heeft wél een multimediasysteem met navigatie en prima audio, uitneembare stoelen, klimaatcontrole en zelfs stoelverwarming.

RUIMTE

En hij is natuurlijk ruim. Met alle zitrijen in gebruik heb je in de Jogger ruim 160 liter bagageruimte over. Gebruik je de laatste zitrij niet, dan heb je 700 liter en met alle banken om ga je naar 1.820 liter. Die achterste twee stoelen kun je omklappen, maar je kunt ze ook vrij gemakkelijk helemaal uit de auto halen voor een vlakke vloer. Gebruik je alle stoelen wel, dan valt op hoe goed volwassenen ook op de derde rij kunnen zitten. De hoofdruimte is zeer indrukwekkend. De beenruimte op de tweede rij valt nog het meest tegen; anders dan in veel MPV’s is de bank niet verschuifbaar.

Dacia houdt de zaken simpel. Evengoed is het niet minder dan in een Golf. Door de hoogte van de bank zit je wel erg goed. Meteen maar even kijken naar de ruimte in de Citroën. Anders dan in de Jogger kun je een platte bodem creëren door de banken om te klappen. Met alle rijen in gebruik houd je minder over dan in de Dacia, en daar zit het belangrijkste verschil. Met twee rijen zit je op 645 liter: ook net minder maar evengoed ruim. Met alles om gaat de Fransman naar 1.843 liter en wint hij net. Het is ook gewoon een olietanker van een auto als het gaat om ruimte. De beenruimte op de tweede rij is beduidend beter dan in de Dacia, maar de derde zitrij is juist weer krapper. Alsof men in de Dacia meer uitgaat van daadwerkelijk gebruik van die derde rij.

Gaan we door naar voren dan heeft de C4 de typisch Franse MPV-setup waarbij de ruit door lijkt te lopen vanuit de motorkap. Hierdoor is het een busjesachtig ruimtelijk geheel, waarbij een deel van het dashboard ver weg zit en je en gigantische voorruit hebt. Gelukkig zijn de zonnekleppen verschuifbaar. Het grote multimediascherm zit ver weg, maar je bedient het met een touchscreen dat binnen bereik zit. Door het ontbreken van knoppen is het een ruimtelijk geheel. Omdat dit een handgeschakelde variant is, is de middentunnel niet uitneembaar. Maar uiteraard hebben we met een zee aan vakjes en vakken wel genoeg aflegplek. De vele knopen op het stuur voelen inmiddels ouderwets, maar echt storend is het zeker niet.

VOORUITGANG

De Jogger is logischerwijs heel basic als je uit de C4 komt, maar wel een forse vooruitgang ten opzichte van oudere Dacia’s. Het vele harde plastic is weg, en al zijn de materialen simpel, de afwerking is goed en er was blijkbaar genoeg financiële ruimte voor een leuk printje her en der. In deze ‘dikke’ Xtreme-uitvoering krijg je navigatie, maar Dacia mikt er (terecht) op dat mensen vooral hun smartphone zullen gebruiken voor muziek en navigatie. Daarom krijg je een handige telefoonhouder én een usb-aansluiting, hoog en vlak naast het scherm. De zitpositie is goed en het stuur kan zelfs fijn naar je toe. Op de middenconsole herkennen we de klimaatcontrole van de Clio, wat de Jogger een luxe tintje geeft voor Dacia-begrippen. Voor je neus wel nog analoge klokken. Dat is zeker niet storend, maar inmiddels wel een opvallende zeldzaamheid bij nieuwe auto’s.

De handgeschakelde zesbak kennen we net als de motor uit de Clio en hij schakelt daarom op een bekende manier. Korte slagen die een ferme hand vragen. De motor weet door zijn vroeg leverbare koppel goed raad met de auto en zelfs met forse belading is 110 pk meer dan zat voor deze auto. De krachtbron is echter minder goed dan de 1.2 PureTech in de Spacetourer. Het is wel opvallend hoeveel fijner we deze motor met 130 pk nu vinden in vergelijking met onze voormalige C4 (hatchback)-duurtester waar hij ook in zat. Daar was het blok gekoppeld aan een achttrapsautomaat die op een of andere manier alle fut uit het blok wist te halen. Nu met de handbak merken we weer waarom we altijd fan waren. Met 230 Nm aan koppel trekken de drie cilinders eraan als een diesellocomotief en krijg je zonder moeite vaart in de grote Citroën, ook als hij lekker vol zit. De bak schakelt soepel en zacht, terwijl hij strakker is dan de vijfbak die PSA hiervoor in de schappen had liggen.

VAN EEN ANDER NIVEAU

Dat de grote MPV comfortabel rijdt is nogal voor de hand liggend voor een Citroën, maar net als de C4 Picasso voor hem heeft de Fransman wel een goede wegligging. Hier is goed te merken dat de ‘oude’ C4-modellen een segment hoger zaten dan de nieuwe C4, die op het hetzelfde platform staat als de C3. Hierdoor voelt de Space­tourer ook helemaal niet als een auto die op het punt staat van de markt te verdwijnen. Tenminste, als het om het onderstel gaat.

De Dacia biedt minder comfort en is redelijk stevig. Maar de Roemeen biedt wel veel meer verfijning en een betere weg­ ligging dan de Logan ooit had. Aan uitstraling, interieur en onderstel kun je merken dat de auto volwassener is. Dit is niet meer een vermoeiende auto op lange afstanden. Hij is relatief stil, biedt meer comfort en heeft goede stoelen.

Maar de Citroën is wel van een ander niveau. De motor is beter, hij is comfortabeler en biedt meer stilte en verfijning. We gaan voor deze vergelijking maar even uit van de goedkoopste uitvoering, want de testauto is ruim een jaar oud waardoor de uitvoeringen en prijzen niet meer actueel zijn. Maar reëel gezien zou je nog wel meer betalen voor een nieuw-uit-de-doos Spacetourer met de aanwezige opties. Hoewel de Citroën dan nog duidelijk goedkoper is dan concurrenten van Seat, Peugeot en Skoda, is de Dacia Jogger zo’n € 10.000 goedkoper dan de C4.

Ja, je merkt waarin dat geld gaat zitten, maar zo basic als Dacia ooit was, is de Jogger zeker niet. Met vier of vijf kinderen heb je niet eens zoveel te kiezen. Daarmee is de Jogger een welkom nieuw aanbod in die krappe zevenzitsmarkt. Het feit dat de C4 Spacetourer en over niet al te lange tijd de BMW Grand Tourer van de markt verdwijnen zonder echte opvolger, maakt de Dacia des te aantrekkelijker. Het betaalbare zevenzits-aanbod slinkt rap.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Oordeel

Deze test laat zien dat het lastig is goede concurrenten te vinden voor de Jogger. De net uit productie genomen Spacetourer is beduidend meer auto, maar kost dan ook met gemak 10 mille meer, wat vooral procentueel gezien een bizar verschil is. Is de Citroën die meerprijs waard? Je moet het maar hebben liggen. Andere ‘concurrenten’ zijn nog veel duurder. Hoe dan ook blijft de Jogger op bijna elk onderdeel maar weinig achter, de vooruitgang ten opzichte van de Logan MCV is groot. De Spacetourer wint terecht deze test, maar de goedkope Dacia scoort wat ons betreft een morele overwinning met de kleine achterstand.

PRIVATE LEASE Dacia Jogger

Praat verder op het forum