Citroën C4 2.0 HDiF 16V Exclusive (2008)

Vreemde eend

Citroën C4 2.0 HDiF 16V Exclusive
Citroën kan in Nederland de laatste jaren maar weinig potten breken, al is de C4 Picasso een uitzondering. Voor de C3 en C4 loopt de Nederlandse autokoper echter bepaald niet warm.

Je kunt gaan filosoferen over de redenen waarom het met de C4 niet zo wil vlotten in Nederland, maar het zal uiteindelijk toch wel iets met het uiterlijk te maken hebben. Ontwerpen de Citroën-designers na de anonieme ZX en Xsara eindelijk weer eens iets onderscheidends – de drie- en vijfdeursversies zijn zelfs volkomen anders gestileerd – is het blijkbaar nog niet goed. Toch ziet de Berline, zoals Citroën de vijfdeurs noemt, er elegant en stijlvol uit, met een venijnig ogend front met prominente koplampen. Hier kun je mee voor de dag komen.


Overvloed aan knopjes
Misschien is het dat 'progressieve' dash dat potentiële kopers doet besluiten een deur verderop te gaan winkelen. Het aparte, dwarse dat Citroëns altijd kenmerkte, zit dit keer dus vooral binnenin. Met als hoogtepunt het stuurwiel met vaste kern, waar de rand omheen draait. De overvloed aan knopjes in het midden van het stuur (voor onder meer de bediening van audiofuncties en cruisecontrol) doet in eerste instantie nogal chaotisch aan. Na nadere bestudering en gewenning blijkt echter dat het allemaal best logisch werkt. De digitale toerenteller achter het stuur oogt geinig, maar laat aan duidelijkheid veel te wensen over. Evenals het eerdergenoemde centrale digitale instrumentarium. Geef ons maar gewoon een duidelijk setje ronde klokken. De middenconsole van de C4 is dan weer opmerkelijk simpel en overzichtelijk van opzet; knoppen voor de temperatuurregeling – automatische airco is standaard aanwezig – en de radio-cd-speler zijn gemakkelijk te vinden en te bedienen. Minder vrolijk worden we van de 'grafkistgrijze' kunststof elementen die hier en daar de boel wat chiquer zouden moeten laten ogen.

Het dashboard zelf is grotendeels opgetrokken uit zachte kunststoffen, met een subtiele 'nerf' erin. Als geheel maakt het binnenste van de C4 desondanks een kwalitatief mindere indruk. De gestoffeerde stoelen hebben een nogal platte zitting en zijn aan de zachte kant, zodat de C4 als vanzelf al een comfortabel karakter krijgt. De stoel is in hoogte verstelbaar, waardoor het merendeel van de bestuurders een goede rijpositie zal kunnen vinden.


Modern stuk techniek
De 136 pk sterke HDI-dieselmotor van de C4 werd ontwikkeld in samenwerking met Ford. Een modern stuk techniek, uiteraard voorzien van roetfilter, of filtre à particules, wat de F verklaart die officieel als toevoeging achter HDi staat. En eigenlijk blijft er met deze krachtbron in het vooronder maar weinig te wensen over.
136 pk en 320 Nm zijn meer dan genoeg om lekker op te schieten. De zestrapsautomaat is een echte no-nonsensetransmissie die gewoon keurig z'n werk doet en niet pocht met moderniteiten als flippers achter het stuur of supersnelle schakeltijden. Wel kun je de versnellingsbak eventueel handmatig van verzet laten wisselen door de pook naar voren of achteren te tikken. De zachte stoelen, de automatische transmissie en de niet te harde demping zorgen er gezamenlijk voor dat de C4 een comfortabel karakter heeft. De besturing is erg licht, maar Citroën heeft voldoende gevoel in de installatie weten te leggen rond de middenstand, waardoor je de auto heel precies kunt plaatsen.

Signalement

Merk Citroen
Model C4 2.0 HDiF 16V Exclusive
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 6 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 36.070

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.997 cc
Maximaal vermogen 100 kW / 138 pk bij 4.000 tpm
Maximaal koppel 320 Nm bij 2.000 tpm
Inhoud brandstoftank 60 l
Lengte / breedte / hoogte 4.270 mm / 1.769 mm / 1.460 mm
Wielbasis 2.608 mm
Massa leeg 1.391 kg
Laadvermogen 489 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.750 kg / 740 kg
Banden205/55R16Prijzen
Topsnelheid 206 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 11,4 s (fabrieksopgave: 11,4 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 3,7 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 7,5s
Brandstofverbruik 6,6 l/100km
CO2-uitstoot 175 g/km

PRIVATE LEASE Citroën C4

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum