Citroën C3 Picasso 1.4 VTi Aura (2009)
Rasechte mpv
De Citroën C3 Picasso is helemaal nieuw in het assortiment van de Fransen. Hij is onderdeel van een grote MPV-familie. Citroën heeft al een korte en een lange C4 Picasso in het programma en een Berlingo en de C8. Vergeet verder niet dat ook de aloude Xsara Picasso er nog is en dat het oude model Berlingo ook nog als personenautovariant wordt geleverd.
Ook deze Picasso is een rasechte MPV. Dat bewijst zijn over 15 centimeter verschuifbare achterbank. Die is overigens ook nog met één hand neer te klappen. De bagageruimte onder de hoedenplank is een forse 500 liter. Met neergeklapte achterbank slikt de C3 Picasso zelfs meer dan 1.500 liter. Dat is indrukwekkend voor een auto van dit formaat. Het glazen dak zorgt voor een glasoppervlakte van dik 4,5 vierkante meter. De Picasso is niet alleen een ruime kar, flexibiliteit en multi-inzetbaarheid zijn voor dit soort auto's sowieso kernwoorden.
Hij is uitgerust met praktische oplossingen die het dagelijkse leven met deze auto aangenamer, makkelijker of slimmer moeten maken. We noemden al de verschuifbare achterbank, zodat je naar believen kunt kiezen tussen meer beenruimte en een riantere achterbak. De C3 heeft ook nog eens bovengemiddeld veel aflegvakken in de aanbieding. Wel is het jammer dat Citroën het handige klepje in het midden van het dashboard alleen in de duurdere versies monteert.
Opgeruimd en overzichtelijk
Neem je plaats in de bestuurdersstoel, dan zie je dat het tellerblok niet recht voor je neus zit, maar centraal in de auto. Het doet weliswaar lekker opgeruimd en overzichtelijk aan, maar wij zijn simpelweg geen fan van centraal geplaatste instrumentenpanelen. Je moet telkens even wegkijken om te zien hoe hard je eigenlijk rijdt. Wat ons betreft komt die informatie eerder tot je wanneer de tellers voor je neus zitten. Overigens blinkt de C3 wel uit als het gaat om bedieningsgemak. Zo heeft de nieuweling z'n pook praktisch op het dashboard en zitten de meeste bedieningselementen op of rond het stuur. Dat werkt in depraktijk heel aangenaam.
Onder de motorkap vinden we een 95 pk sterke 1,4-liter VTi-krachtbron, die zijn maximumkoppel van 135 Nm bereikt bij 4.000 omwentelingen per minuut. Dat geeft al aan dat de motor behoorlijk wat toeren moet maken om de nodige trekkracht te ontwikkelen. Deze machine is dan ook voornamelijk in zijn element bij hogere toerentallen. Met een gemiddeld verbruik van 1 op 12,8 is de C3 ook niet erg zuinig. Zijn voorliefde voor toeren zal hem daarbij ongetwijfeld parten spelen. Die heeft ook nog eens gevolgen voor de geluidsproductie op snelwegtempo.
De handgeschakelde vijfversnellingsbak schakelt niet zo strak als we zouden wensen. We voelen hier en daar wat weerstand en speling. Ook de besturing oogst wat kritiek. Die geeft wat weinig gevoel en voelt kunstmatig en licht aan. Het onderstel slaagt er prima in om oneffenheden te camoufleren. De C3 Picasso laat de reis aangenaam rustig verlopen; rijgeluiden blijven mooi op de achtergrond en het onderstel zal je niet plagen met harde klappen. Voor comfortabel ingestelde rijders biedt de C3 Picasso dus een fijne mix.
Signalement
Merk | Citroen |
---|---|
Model | C3 Picasso 1.4 VTi Aura |
Carrosserie | 5-deurs, mpv |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 19.490 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.397 cc |
Maximaal vermogen | 70 kW / 95 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 135 Nm bij 4.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 50 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.078 mm / 1.766 mm / 1.631 mm |
Wielbasis | 2.540 mm |
Massa leeg | 1.176 kg |
Laadvermogen | 566 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.100 kg / 650 kg |
Banden | 195/55R16Prijzen |
Topsnelheid | 178 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 13,9 s (fabrieksopgave: 13,4 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 7,2 s / 10,2 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 9,6 s / 13,0 s |
Brandstofverbruik | 6,4 l/100km |
CO2-uitstoot | 149 g/km |
Had je deze auto's al gezien?
Lezersreacties (27) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.