Chrysler LeBaron Convertible (1990) - Klokje rond klassiek

‘Hij overtreft alle verwachtingen’

25 reacties

Video

Ruim 35 jaar geleden was Johan Panneman in de VS en zag daar een Chrysler LeBaron in de showroom van een plaatselijke dealer. Hij stapte naar binnen, kroop achter het stuur, maakte een praatje met de verkoper en nam zich voor ooit zo’n auto te kopen. Dat gebeurde pas in 2021, toen hij bij een handelaar in Stadskanaal deze Amerikaan tegen het lijf liep.

Hadden we eerder dit jaar nog een Ford Thunderbird met een viercilinder in deze rubriek, nu is het de beurt aan een relatief compacte, voorwielaangedreven Chrysler met een Japanse V6 die in 1990 aan de eerste, Nederlandse eigenaar in Den Haag werd afgeleverd. Die heeft er lang mee gereden en een paar jaar na zijn overlijden ruilde zijn echtgenote de zeldzame cabriolet in voor een Corsa. Via een omweg kwam de LeBaron bij de Opel-dealer in Delfzijl terecht, met nog geen ton op de klok. Daar werd het een winkeldochter, belandde vervolgens bij een handelaar in Stadskanaal totdat Johan Panneman zijn oog erop liet vallen. “Het was ineens weer 1989. Ik was in Amerika en werkte in het summercamp Camp Catskill in upstate New York. In een showroom van de Chrysler-dealer kroop ik achter het stuur van een nieuwe LeBaron. Als ik het ooit kon betalen zou ik zo’n auto kopen, nam ik mij voor. Een paar jaar geleden ging ik kijken naar een leuke klassieker. Aangezien ik vrij groot ben, vallen veel cabriolets af. In een Mercedes SLK pas ik niet met mijn 1 meter 93. Om maar niet te spreken van een Mazda MX-5. En toen kwam ik de LeBaron tegen. Die bracht mij terug naar mijn tijd in de States. Een nieuwer model dan waarin ik destijds zat, maar dat maakte mij niet uit. Want verder klopt echt alles. De kleur, de motor, de kilometerstand en, ook niet onbelangrijk, de prijs. De deal was snel rond en daarna kon het genieten beginnen.”

Lekke radiateur

De LeBaron werd in Nederland in eerste instantie geleverd met een viercilinder 2,2-liter turbo (later 2.5) en vanaf eind 1990 met de V6 van Mitsubishi (de 6G7-generatie, 1986-2021), een motor die ook voor de Mitsubishi Sigma en Hyundai Sonata is gebruikt. Laten we eerlijk zijn, een zescilinder is toch wel het minimum voor een auto van dit kaliber. Maakt het rijden net even ietsje leuker, het oor wil ook wat. “Hij mag dan wat minder vermogen hebben dan die turbo’s, de beleving is totaal anders”, meent Johan. “Daar komt bij dat we er alleen maar rustig mee toeren op mooie zondagmiddagen. Of soms een toertocht met oldtimerclub De Hondsrug, waarvan we lid zijn. Leuke club met veel verschillende klassiekers.”Johan is er ook al mee op vakantie geweest, naar Frankrijk, maar dat gaat hij niet nog een keer doen. “Veel te heet. En we kregen pech: de radiateur begon te lekken. Gelukkig net niet erg genoeg om niet naar huis te kunnen rijden want de kans op een nieuw onderdeel leek mij daar heel erg klein. Dat is zelfs in Nederland al zo. De meeste garages weten er niets van. En ga je via het kenteken op zoek, dan kom je ook niet verder.” Het kostte Johan de nodige moeite om een nieuwe radiateur te vinden, maar het is gelukt. “Bij de laatste apk was er een hoesje van het remsysteem stuk. Niet te vinden in de boeken, maar bij EPS in Hoogezand heeft iemand het opgespoord en uit de VS laten komen.”

Film en tv

Misschien behoor jij wel tot de groep lezers die de LeBaron kent van film of tv. Zo speelde het vorige model een hoofdrol in de werkelijk hilarische film ‘Planes, trains and automobiles’ (kijktip voor deze kerst!). Maar ook in de sitcom ‘Seinfeld’, waar George Costanza er heilig van overtuigd is de voormalige LeBaron van acteur John Voight te hebben gekocht, wat uiteraard niet zo blijkt te zijn. In de Duitse Krimi ‘Alarm für Cobra 11‘, bekend van het betere ram- en beukwerk, gaat eenzelfde versie als die van Johan plat en dan is er nog zijn optreden bij het duo F. Jacobse & Tedje Van Es. Als voormannen van ‘De Tegenpartij’ pleiten zij voor de ‘Kranprie de Het Binnenhof’. Kijktip nummer twee, tik maar even in op YouTube. Nog even los van het feit dat de teksten van Koot & Bie actueler zijn dan ooit, is het vooral heel erg lachen. Niet voor niets ligt er op de achterbank een rood petje met daarop de tekst Tedje van Es. De LeBaron van Johan speelde een rolletje in een documentaire over Marianne Vaatstra en staat nu bij ons op het podium. Met zijn zonnebril nog op en een grijns van oor tot oor rijdt Dennis Koldewijn de werkplaats in. Het liefst had hij nog een uurtje doorgereden, maar de plicht roept. “De motor en transmissie doen hun werk uitstekend, het onderstel heeft aandacht nodig, dat is iets te soepel”, vertelt hij na het uitstappen. Dat laatste was Johan ook al opgevallen. “Hij deint net wat te veel, dat ga ik nog laten aanpakken. Verder overheerst vooral tevredenheid, hij overtreft alle verwachtingen.”

Geschiedenis Chrysler LeBaron

LeBaron was een carrosseriebouwer in de jaren 20 en 30 van de vorige eeuw die carrosserieën voor luxe auto’s leverde. Het bedrijf werd in 1926 overgenomen door Briggs Manufacturing Company uit Detroit, waarop in 1953 een overname door Chrysler volgde. Twee jaar nadat de Chrysler Corporation het merk Imperial introduceerde als een aparte luxedivisie, werd LeBaron daarvan de topversie. In 1977 keerde de LeBaron terug naar Chrysler. Het merk introduceerde de LeBaron als de eerste compacte Chrysler ooit. De LeBaron was gebaseerd op de al bestaande Dodge Aspen. Vanaf 1982 stond de LeBaron op het voorwielaangedreven Chrysler K-platform. Aanvankelijk als sedan- en coupé, later ook als cabriolet. Er kwam ook een stationwagon, de Town and Country Wagon. Er kwam zelfs een Town and Country cabriolet (foto), inclusief de nephouten panelen op de flanken. In 1987 presenteerde Chrysler een nieuwe LeBaron, gebouwd op het J-platform en verkrijgbaar als coupé of cabriolet. De productie stopte in 1994.

Onderhoudshistorie

In de drie jaar dat Johan de auto heeft, zijn de radiateur en de accu vervangen en is het mechanisme van de achterste zijruit gerepareerd.

De mening van Carrec Technocenter

Dennis Koldewijn: “Van een Chrysler Le Baron word ik wel vrolijk. Vaak bestempeld als fout, maar wat is fout en wie bepaalt dat? Auto’s met welke vorm van klapkoplampen dan ook maken het kleine jongetje in mij wakker dat dit soort lampen fantastisch vond. Tijdens het rijden bleek het onderstel wel erg soepel. Auto’s van Amerikaanse afkomst zijn vaak week gedempt, maar bij deze Chrysler zit er merkbaar verschil in de demping links en rechts. Dat betekent dat er door de jaren heen toch wat slijtage is opgetreden. Op een aantal niet werkende meters in het instrumentenpaneel, zwetende klepdekselpakkingen en een achterdemper die zijn beste tijd gehad heeft na, is er op deze LeBaron niet zo heel veel aan te merken.”

Signalement

Merk Chrysler
Model Le Baron Convertible V6
Carrosserie 2-deurs, cabrio
Transmissie 4 versnellingen, automaat
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 36.232

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 6-cil. in lijn
Cilinderinhoud 2.972 cc
Maximaal vermogen 104 kW / 141 pk bij 5.200 tpm
Maximaal koppel 223 Nm bij 2.400 tpm
Inhoud brandstoftank 53 l
Lengte / breedte / hoogte 4.696 mm / 1.758 mm / 1.353 mm
Wielbasis 2.554 mm
Massa leeg 1.385 kg
Laadvermogen 430 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.200 kg / 675 kg
Banden205/60VR15Prijzen
Topsnelheid 182 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 11,7 s
Brandstofverbruik

Lezersreacties (25) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.