Chevrolet Cruze 1.8 LT (2009)
Vechtersbaasje
Het design van de nieuwe Cruze is redelijk spannend. Misschien staat hij wat hoog op de poten, maar zijn strakke, geblokte vormen maken duidelijk dat er aan de Europese smaak is gedacht. Hij heeft een karakteristieke voorpartij met dubbele grille en een uit de kluiten gewassen 'vlinderstrik'-merkteken, en de aflopende daklijn doet vaag denken aaneen Passat. De licht uitgebouwde wielkasten zijn gevuld met grote lichtmetalen wielen met brede banden. De Cruze heeft verder een pronte achterpartij. Achter de gespierde, maar daarom ook behoorlijk hoge bumperpartij vind je een grote en diepe kofferbak. Toen het aankwam op de stoffering daarvan waren de centjes kennelijk op. Vooral de kale bovenkant en het simplistische beugelscharnier van het sedanklepje detoneren nogal.
In de cabine keert je goede humeur snel terug. Het geheel oogt representatief en biedt behoorlijk veel ruimte. Op de achterbank heb je namelijk een heel fatsoenlijke hoofd- en beenruimte. Bij het in- en uitstappen moet je wel even oppassen voor de lage rand van de deuropening. De 'derde' middenplek is min of meer symbolisch, want wie wil er nu
met een nogal harde neerklapbare armsteun in zijn rug zitten?
De Cruze heeft geen Isofix-bevestiging voor kinderstoelen. Gek eigenlijk, want verder trekt Chevrolet voor deze limousine een blik vol standaardaccessoires open. En door de slimme aanpak ziet het er nog leuk uit ook. Zo heeft hij geen kostbare, zachte oppervlakken, maar dat merk je niet omdat er een met weefsel bekleed middenstuk over dashboard en deuren loopt. Samen met de strakke vormen en de Italiaans ogende meterpartij doet het verrassend modern en sportief aan. De stoelen zijn stevig gevuld en geven veel zijdelingse steun. Stuur en stoel zijn meervoudig verstelbaar en dat garandeert een prettige zithouding.
Levendig en soepel
Wij rijden met de 1.8 Ecotec-benzinemotor. Met zijn 141 pk en 176 Nm trekkracht sleurt hij de keien niet uit de weg, maar de Cruze is niet gek zwaar en het is een redelijk levendige en soepele auto. Hij komt vlot van de plek, stapt soepel door de versnellingen heen en gedraagt zich op kruissnelheid redelijk rustig. Alleen bij hard accelereren wens je wat extra isolatie, omdat hij dan wat rauw bezig is. De vijfbak schakelt goed, maar de pook maakt nogal grote slagen. Dat nodigt niet uit tot sportief rijden.
We noteren een gemiddeld verbruik van 8,3 liter op 100 kilometer. Geen wonderwaarde, maar ook weer niets om van te schrikken. Het is toch een vrij grote auto. De Cruze is voorzien van een gewone torsieachteras en gangbare techniek voor vering en schokdemping. Hij springt niet altijd even verfijnd met oneffenheden in de weg om. Het onderstel voelt nogal stevig aan en de auto reageert onrustig op snelle links-rechtsbewegingen. Het belet de Chevy echter niet om nog steeds behoorlijk dynamisch een verkeerplein of een lange bocht om te jakkeren. Hij is in aanleg wat onderstuurd, maar dat is makkelijk met het gaspedaal neutraal te houden. Op de grote weg gaat hij keurig rechtdoor en in de stad laat de middenklasser zich opvallend licht dirigeren. Het valt wel op dat de variabele besturing in het snelheidsgebied daar tussenin een tikje nerveus werkt.
Signalement
Merk | Chevrolet |
---|---|
Model | Cruze 1.8 LT |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 24.495 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.796 cc |
Maximaal vermogen | 104 kW / 141 pk bij 6.200 tpm |
Maximaal koppel | 176 Nm bij 3.800 tpm |
Inhoud brandstoftank | 60 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.597 mm / 1.788 mm / 1.477 mm |
Wielbasis | 2.685 mm |
Massa leeg | 1.265 kg |
Laadvermogen | 528 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.200 kg / 695 kg |
Banden | 225/50R17Prijzen |
Topsnelheid | 200 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 11,5 s (fabrieksopgave: 10,0 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 6,6 s / 9,0 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 12,0 s / 17,3 s |
Brandstofverbruik | 6,8 l/100km |
CO2-uitstoot | 159 g/km |
Lees ook
Chevrolet Cruze
Rij-impressie Chevrolet Cruze
Test: Skoda Elroq RS - snel, maar de beleving mist
Test: Lexus GX 550 - 'Lexus Land Cruiser' is mild G-klasse alternatief waar we niks aan missen
Is een Mitsubishi L300 als klassieke camper een goed alternatief voor een Transporter?
Lezersreacties (41) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.