Casper is uit 2006, zijn Alfa Giulietta uit 1981: 'rijden is werken, heerlijk design, goed zicht'
Klassieker als eerste auto
‘Avantgarde Get Down, mixed by Gigi d’Agostino’, knalt uit de speakertjes van de Alfa Romeo Giulietta. Casper draait altijd de Eurodance-cassette zodra hij met de klassieke Italiaanse berlina op pad gaat voor een toerrit.
Het is tevens een toepasselijk nummer want de boomlange Casper van der Voort (18) uit Kortenhoef moet diep bukken om in zijn Alfa Romeo Giulietta te komen. De knieën passen ook niet onder de lage stuurkolom.
Je kunt je afvragen of 1,90 meter-plus niet veel te lang is in een auto ontworpen door Italiaantjes van nog geen 1,70 meter hoog. Casper maalt er niet om. “Hij zit me als gegoten.” Nou, als gegoten ... Als we naast de lange sporter plaatsnemen, valt direct op dat hij de stoel in de achterste stand heeft staan en de rugleuning ver achterover heeft ingesteld. Hij zit nogal ongelukkig in de Giulietta. Als hij zou weten dat de rails geschroefde begrenzers hebben, kan hij de stoel verder naar achteren schuiven. Dan kan de rugleuning rechterop waardoor zijn armen onder een meer logische hoek komen te staan wanneer hij ze aan het prachtige houten stuurwiel houdt.
Vader vindt zelfs auto's van na 1970 niets
Ze verschillen 25 jaar in leeftijd: de Giulietta is van 1981, Casper van 2006. Hij heeft nog maar kort zijn rijbewijs (slaagde in één keer, laat hij trots weten), maar doet rijervaring op met vele soorten en maten auto’s, voornamelijk klassiekers. Zijn vader, Sander van der Voort, runt een garage voor onderhoud, reparatie en restauratie van klassieke auto’s. “Hij werkt aan auto’s van verschillende merken tot en met begin jaren 70, jongere vindt hij weinig aan. Van moderne auto’s moet mijn pa helemaal niets hebben. De Giulietta is hem eigenlijk al te jong, maar mij past hij perfect. De barolo-rode kleur vind ik prachtig voor de Alfa. Ik heb zelfs de kleur van mijn sneakers erop afgestemd. En mijn Casio-horloge is een eerbetoon aan de jaren 80”, aldus de modebewuste Casper.
Hij heeft geen ambities op het gebied van auto’s. Hij is sporter in hart en nieren en zit op het ROC Sport en Beweging, omdat hij een carrière in sport ambieert. Ook al is hij er nog niet uit wat het precies gaat worden. “Op dinsdag en zaterdag werk ik in de garage. Ik assisteer mijn vader, demonteer en monteer af en toe een motor of een versnellingsbak en dweil de vloer van het aanpalende bedrijf dat handelt in klassieke auto’s. In mijn vrijetijd doe ik aan mountainbiken, handbal en fitness.”
Interesse in auto's kwam pas op 14-jarige leeftijd
In zijn nog jongere jaren interesseerde Casper zich amper voor auto’s, laat staan voor klassiekers en oldtimers. “Het werk van mijn vader trok me pas toen ik een jaar of 14 was; daarvoor was ik of aan het sporten of aan het gamen. Het laatste doe ik amper nog, mountainbiken en krachttraining des te meer. De interesse voor auto’s groeide naarmate ik ouder werd. Eerst vond ik ze alleen maar ‘gaaf en vet’ zonder dat ik wist om wat voor auto’s het ging, nu wil ik ze herkennen en in sommige gevallen waarderen.”
Leren sleutelen aan Chrysler Sebring Convertible
Toen hij 16 was, gebeurde iets cruciaals. “Er werd ons een Chrysler Sebring V6 Cabriolet uit 2001 aangeboden. In eerste instantie voor reparatie. De auto had veel problemen waarvan de kapotte waterpomp het belangrijkste was. De eigenaar had eigenlijk geen trek in de reparatie, want hij vond het niet meer waard. In plaats daarvan vroeg hij of mijn vader de auto wilde afvoeren. Maar hij gaf hem door aan mij met de bedoeling dat ik er mooi mee kon oefenen. De waterpomp vervangen in een Sebring is een hels karwei want hij zit in de V van het dwarsgeplaatste blok. Bovendien moeten de cilinderkoppen en het carter eraf, want als-ie lekt, loopt de motor vol met koelvloeistof. Een bizar slechte constructie. Samen met mijn beste vriend heb ik de klus onder toeziend oog van mijn pa weten af te ronden. Toen de auto klaar was, hebben we hem direct verkocht. Het werd tijd voor een echte auto. Niet meer zo’n plastic ding. Doordat ik inmiddels veel in de werkplaats te vinden was, groeide mijn liefde voor stalen auto’s. Ik begon die veel leuker te vinden dan huidige auto’s met al die kunststof. Via een bevriende handelaar konden we deze Alfa Giulietta 1.6 voor een eerlijke prijs overnemen. Het is een Lusso van na de facelift in 1981.”
De Giulietta behoorde tot de minst geliefde Alfa’s, want lang niet iedereen kon het afwijkende ontwerp waarderen. Vandaar dat het eeuwig duurde voordat hij de classic-status verwierf. Casper: “Helaas is de historie van mijn Giulietta verloren gegaan. We weten dat hij 42 jaar in Italië heeft doorgebracht voordat hij in 2023 naar Nederland verhuisde. In welke regio kunnen we alleen maar raden. De auto geeft geen enkele aanwijzing, al duidt de roestvrije carrosserie en ophanging op een droge regio. Wel is zeker dat hij meer heeft stilgestaan dan gereden. En gezien de staat van de kwetsbare donkerrode lak stond hij altijd binnen. Anders was de lak wel dof, omdat het pigment eruit gaat. De teller staat op 15.000, geloofwaardiger lijkt ons 115.000. Als je dat deelt door 43 kom je uit op iets meer dan 2.500 per jaar.”
Dat weinig bewegen slecht is voor de gezondheid weten we - en Casper in het bijzonder - maar al te goed. Dit geldt onverminderd voor auto’s. “We hoefden niet zo veel aan de auto te doen. Wat wil je ook, met die kilometers. Het vele stilstaan hielp wel de hoofdremcilinder om zeep. Ook de remklauwen en -blokken moesten we vernieuwen. Maar omdat hij tot twee jaar terug in zijn thuisland vertoefde, heeft hij geen roest. Nergens.”
Eerste Alfa met bumper-spoilercombinatie
Dan het interieur. Casper vindt de tegen elkaar in draaiende wijzers van toerenteller en snelheidsmeter te gek. “Elke keer verbazen die me weer als ik een blik op het maffe instrumentarium werp, terwijl ik accelereer. Zo lekker - letterlijk - tegendraads. Net als de gekke luchtroosters boven op het dashboard. De Giulietta zit vol met dit soort afwijkende, deels unieke details.” Hij trekt het dasboardkastje naar zich toe, dat is uitgevoerd als schuiflade. Hij wijst naar de randjes en roosters met hun minimalistische uitstraling. “De optelsom van deze designtrucs maken de auto zo bijzonder. Juist omdat het een gewone vierdeurs sedan is waarvan er zo vele waren.”
Geen stuurbekrachtiging in de Giulietta
Het rijden met de Giulietta heeft Casper doen beseffen dat rijden met een klassieker nogal anders is dan met een moderne auto. Er zit bijvoorbeeld geen stuurbekrachtiging op; die kregen sommige Alfa’s pas vanaf de Alfa 6. “Dat was even wennen, mijn lesauto was van alle moderne gemakken voorzien. In de Giulietta moet je werken. Zo moet ik me tijd gunnen als ik schakel, want de transaxle verbiedt te vlot schakelen. En de Giulietta duikt en helt over als ik stuur en/of rem. Eén aspect mis ik duidelijk in moderne auto’s: overzicht. In de Giulietta heb je naar elke hoek zicht, hij heeft geen dode hoeken. Ik heb letterlijk grandioos overzicht.”
Is de Giulietta een blijvertje? “Het is mijn eerste auto. Een Alfa Romeo. Wie heeft er op z’n 18de zo’n ‘niet-dertien- in-een-dozijn’ auto? Niemand toch? De Alfa heeft een mild leven. Ik trek de hoes er alleen vanaf zodra het mooi weer en voor een interessante toerrit of rally.” En een vakantie dan? “Daar ben ik nog niet aan toe. Vind ik ook zonde van de auto. Dan moet ie ineens twee- of drieduizend kilometer in drie weken rijden. Die auto weet niet wat ’m dan overkomt. In al die 44 jaar heeft ie zo weinig gelopen.” Natuurlijk heeft hij een wensenlijst met hebbedingen, maar die zijn - voorlopig - onbereikbaar. “Een Ferrari F40 vind ik heel dik, een Alfa Giulia Bertone ook. Bovenaan prijkt echter de Nissan Skyline R32 GT-R Nismo. Over onbereikbaar gesproken”, lacht hij voluit. “Maar die komt er heus”, bloedserieus als hij ineens is. Voorlopig rijdt hij nog even door met de Giulietta.
Alfa Romeo Giulietta (Tipo 116)Van de Giulietta bestaan drie verschillende modellen: de eerste werd gebouwd tussen 1954 en 1964, de tweede verscheen pas dertien jaar later en liep tot 1985, toen hij werd opgevolgd door de Alfa 75. Na een pauze van vijftien jaar keerde de naam Giulietta terug op een vijfdeurs hatchback die liep tot 2020. De hier getoonde tweede generatie komt eind 1977 op de markt als Nuova Giulietta Tipo 116, als opvolger van legendarische Giulia. Hij deelt zijn credentials met de Alfetta en de Alfetta GT/GTV. Zowel motoren als onderstel - zoals de de transaxle-opstelling van motor en bak en de De Dion-achteras - komen overeen, met dien verstande dat de carrosserie met 17 centimeter is ingekort. Tenminste als we hem vergelijken met de Alfetta 2.0. De Alfetta 1.6 was 10 centimeter korter, aan de voorzijde. De door Ermanno Cressoni, chef van Centro Stile, aangemeten schnitt is mede dankzij de uitgesproken wigvorm duidelijk moderner dan de grotere broer. La Linea noemde hij het baanbrekende ontwerp. Zo heeft de Giulietta al een sterk aflopende neus en een korte hoge kofferbak inclusief de befaamde mee ontworpen spoilerrand achterop. Zijn lijnenspel is modernistisch en messcherp en sindsdien talloze keren gekopieerd. Technisch gaat het er minder modern aan toe. Alle motoren zijn van de Alfa Nord-generatie, befaamd om hun aluminium opbouw, de dubbele nokkenassen én hun kenmerkende sound. Onderaan de pikorde hangt de 1.3 (95 pk), gevolgd door de 1.6 (109 pk), de 1.8 (122 pk) en de 2.0 (130 pk). Er was vanaf 1982 zelfs een 175 pk Turbo al nam Autodelta die voor zijn rekening. Alfa bouwde vervolgens zelf de Turbodelta die 170 pk leverde. Met slechts 361 stuks is dit de meest gezochte versie. Van VM leende Alfa het tweeliter turbodiesel aggregaat (82 pk). De Giulietta onderging twee facelifts, de eerste in 1981, de tweede in 1983. De laatste is herkenbaar aan de twotone onderzijde en de kunststofbumpers. |
Signalement
Merk | Alfa Romeo |
---|---|
Model | Giulietta 1.6 Lusso |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 4 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 10.750 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.570 cc |
Maximaal vermogen | 80 kW / 109 pk bij 5.600 tpm |
Maximaal koppel | 142 Nm bij 4.300 tpm |
Inhoud brandstoftank | 50 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.210 mm / 1.650 mm / 1.400 mm |
Wielbasis | 2.510 mm |
Massa leeg | 1.070 kg |
Laadvermogen | 400 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.200 kg / 500 kg |
Banden | 165SR13Prijzen |
Topsnelheid | 175 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | |
Brandstofverbruik |
Lees ook
Voor een klassieke Alfa Romeo is de (Nuova) Giulietta niet populair. Hoe komt dat?
Bijna 20 en allebei een dikke BMW 535i, deze jeugdige V8-fans moesten we wel bij elkaar brengen
Olivier startte op zijn twintigste zijn eigen klassiekerrestauratiebedrijf
Van deze jonge studente in haar 53-jarige Simca wordt iedereen blij
Deze Toyota Starlet vraagt om iemand met historisch besef - Liefhebber gezocht
Lezersreacties (29) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.