BYD Dolphin - Welkom Duurtest
De eerste duurtester van een nieuw merk uit China
62 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Duurtesters uit China hebben we nog niet eerder in de vloot gehad, en eentje van de nieuwe Chinese merken evenmin. Het is hoog tijd om daarin verandering te brengen. Daarom stellen we je voor aan de BYD Dolphin, onze jongste duurtester.
Met een klinkende vanafprijs van minder dan €30.000 hoopt BYD klanten te lokken voor de Dolphin. Je moet hem plaatsen in het segment van de Peugeot e-2008 en Opel Mokka-e, die de 30 mille overigens ruimschoots overstijgen. Toch zit er met die prijs wel een kleine adder onder het gras, want bij die merken krijg je dan een uitvoering met een kleine batterij en minder vermogen, waarvan nog niet bekend is wanneer die leverbaar zal zijn. De goedkoopste, wél leverbare BYD Dolphin kost € 35.490 en dat zit ineens een stuk dichter op de concurrentie. Onze duurtester is er zo een, uitgevoerd als ‘Comfort’. Wat je van die uitvoering kunt verwachten, vertellen we je hier.
De BYD Dolphin Comfort heeft de sterkste motor van 150 kW/204 pk en de grootste batterij van 60,4 kWh. In theorie kom je daarmee 427 km ver en na elke laadsessie vermeldt het display deze WLTP-waarde als beoogde actieradius, ongeacht het weer en verbruik tijdens eerdere ritten. Hoogst optimistisch.
De Chinese merken hebben wat uitrusting betreft een naam hoog te houden en proberen zoveel mogelijk spulletjes voor het geld te bieden. We zien elektrische verstelbare stoelen, alle denkbare rijhulpsystemen, een uitgebreid multimediasysteem met draaibaar beeldscherm, een 360-gradencamera en klimaatregeling. Stuk voor stuk zaken die al standaard zijn op de eerder genoemde uitvoering die minder dan €30.000 kost. Deze Comfort doet er dan nog stoelverwarming en grotere wielen bovenop, maar eigenlijk zit het verschil tussen de basisversie en deze uitvoering alleen in de techniek.
Een regensensor en een automatisch dimmende binnenspiegel ontbreken op onze duurtester. Dit is tegenwoordig bij de meeste auto’s zo gemeengoed, dat we er niet eens meer op letten. Maar op onze Dolphin schitteren die twee door afwezigheid.
Voorsprong doordat wij al op Hankook rijden
De eerste indruk doen we op tijdens een regenachtige week en dan valt er iets op. Een paar maanden geleden hadden we een Dolphin in de test en de testredactie gaf de banden er behoorlijk van langs. Ze blonken bepaald niet uit in grip. Maar de witte duurtester heeft eigenlijk helemaal niet zo’n moeite om grip te houden en ook in de regen blijft hij veilig aanvoelen. Hadden we het toen verkeerd? Een blik op het rubber geeft antwoord: onze tauto staat niet op de Chinese Linglongs die hij in theorie zou moeten hebben, maar is voorzien van Hankooks. Navraag leert dat BYD voornemens is standaard Hankook-banden op de Dolphin te monteren. Met onze auto heeft het merk alvast een voorsprong genomen. Een voornemen dat we van harte toejuichen, hoewel hij bij stevig accelereren in een lange bocht soms naarstig naar grip zoekt.
Verder valt op dat je de Dolphin via een app op de smartphone kunt ontgrendelen en daarmee ook de klimaatregeling kunt aanzetten. In ons geval lukt het niet om dat te programmeren. Dat is gemeld bij de dealer, dus hopelijk hebben we binnenkort een oplossing. Met de klimaatregeling moeten we sowieso nog vrienden worden. Zet hem gerust een graad of vier hoger dan je gewend bent. In de auto-stand blaast hij behoorlijk luidruchtig en wanneer de airco niet is ingeschakeld, beslaan de ruiten onmiddellijk.
Veiligheidssystemen maar niet zo verfijnd
Het aantal veiligheidssystemen aan boord van de Dolphin is zeer talrijk, maar sommige onderdelen zijn minder verfijnd dan bij de concurrentie. De adaptieve cruisecontrol remt vrij bruusk voor iets wat amper gevaar te noemen is en de stuurcorrecties van de rijstrookassistent zijn ook stevig. Aan de positieve kant noteren we heel fijne stoelen. Ze zitten bijzonder goed en geven veel steun. De BYD is verder behoorlijk ruim en je zit er met vier volwassenen gewoon goed in. Het weggedrag is comfortabel. De veren zijn zelfs aan de soepele kant, maar de goed afgestelde dempers kunnen nét voorkomen dat hij te week wordt.
De komende maanden blijft de Dolphin bij ons en ik kan je verzekeren dat we mooie plannen hebben. Uiteraard gaan we hem testen tegen een van zijn concurrenten, kunnen we hem hopelijk een keer vergelijken met de aanstaande voordeligste uitvoering en gaan we nog een mooie trip maken.
Signalement
Merk | Byd |
---|---|
Model | Dolphin Comfort |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | automaat |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 34.490 |
Specificaties
Brandstof | elektrisch |
Motor | 1 elektromotor |
Maximaal vermogen | 150 kW / 204 pk |
Maximaal koppel | 310 Nm |
Accu capaciteit (bruto) | 62 kWh |
Lengte / breedte / hoogte | 4.290 mm / 1.770 mm / 1.570 mm |
Wielbasis | 2.700 mm |
Massa leeg | 1.658 kg |
Laadvermogen | 410 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 0 kg / 0 kg |
Banden | 205/50R17Prijzen |
Topsnelheid | 160 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 7,0 s |
Stroomverbruik (WLTP) | 15,9 kWh/100km |
Actieradius (WLTP) | 427 km |
Lezersreacties (62) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.